Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her i Norge har får man jo 2 uker for å slå noen helseløs, men opp til flere år for å snyte på skatten. :)

Norge er mye bedre, men langt fra perfekt. Vi har alt for milde dommer for overgrep og fysisk/psykisk skade på medmennesker, sammenlignet med økonomisk kriminalitet.

Om den ene bør økes eller den andre senkes er en annen diskusjon.

Dødsstraff for å drive litt militær trening er bak mål uansett hvilken standard du regner etter.

Lenke til kommentar
Dødsstraff for å drive litt militær trening er bak mål uansett hvilken standard du regner etter.

Nei, det er ikke bak mål. De har bare en helt annen standard enn den vi benytter oss av.

Og den standarden er bak mål.

Og den samme dommen ville nok ikke falt over en kongoleser, de vil bare ha flest mulig dødsstraffer på nordmennene, så det er mest mulig for dem å sno seg unna og dermed større sjanse for at minst én av dommene blir stående.

Lenke til kommentar

Må si at det er noe som lukter ufattelig surt av forklaringen til Moland og French angående siste skue i avisen. Utfra bildene tviler jeg 100% at noen skuespillere vil nedverdige seg så mye for å jobbe for event byrået deres.

Om der er skyldig i Kongo eller ikke vil jeg ikke utale meg om, men at de 2 har fortalt sannheten tviler jeg litt på.

Lenke til kommentar

Hvem fortjener en rettferdig rettsak da? Ser at mange mener at de bare skal bli skutt for det de har eller ikke har gjort, og "fortjener" å sitte der nede i rettsaken.

Hvem bestemmer hvem som har rett på en hva vi vil kalle en rettferdig rettsak da? Faktumet er at etter våre norske standarder er den rettsaken nede i Kongo ikke en "rettferdig" rettsak så, uansett om de har gjort det eller ikke, hvorfor skal ikke de ha krav på en skikkelig rettsak?

Faktumet er uansett hva de har gjort eller IKKE gjort, så fortjener alle en rettferdig rettsak, noe som er mitt syn.

Er interresant å høre egentlig, hvem mener dere har rett på en skikkelig rettsak da, voldtekter? økonomisk juks? mordere? overgrep? hvor vil du sette grensa?

Uansett hva så er det umulig å få en vestlig standard "rettferdig" rettsak i Kongo, noe man kan se hvor patetisk pengeøyne alle har der nede.

Lenke til kommentar

Er veldig mange her som sier at de fortjener det de får, se på f eks starten av tråden.

Poenget er vel at uansett hva som kommer de ikke til å bli behandlet rettferdig, skyldig eller ei.

Så uansett hva som skjer blir det vel ikke en positiv avslutning på denne saken.

Men hvem vet, hadde jeg skrivet dette fra kongo hadde jeg vel blitt arrestert for spionasje.

Endret av PcT
Lenke til kommentar
Så hvis de frikjennes i neste rettsinstans (eller i høyesterett) når ankesaken kommer opp, så mener du at dommen ikke er rettferdig?

Rettferdig og rettferdig. Nå er de dømt med beviser som inkluderer bilder av en Securitas uniform som tilsies å være militær, en DT fotograf som bakmann, GPS som spionutstyr og så videre. Frikjenning vil jo ikke føre til urettferdighet for de to tiltalte, og i vestlig syn vil det være rettferdig.

En bedring i bevismengden kunne jo tale i retning av en mer rettferdig dom. En kvalitetsikring av bevis kunne også hjulpet. Innsyn i rettsapparatet kunne hjulpet.

For å svare konsist på spørsmålet; En frikjenning fører ikke automatisk til rettferdighet, men det skjer ingen urett om de tiltalte blir frikjent...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det at mer eller mindre seriøse lykkejegere tar seg grovt betalt for å utføre ulike sikkerhetsoppdrag i risikoområder er forståelig fra en økonomisk side.

Men det ER jo en risiko rundt det, en risiko de selv visste godt om og tok seg betalt deretter.

Regner med Kongo er drittlei rike hvitinger som kommer ned og leker krig og ønsker å sende en melding til andre som vurderer å gjøre det samme.

Er litt som å fylle bagasjerommet med billig sprit på andre siden av grensa. Man vet risikoen og man vet konsekvensene, men den økonomiske fortjenesten frister mange mer.

Nå det er sagt, så tror jeg ikke de har gjort det.

Det ville vært dumt om de risikerte fremtiden på en sånn fillesak, og de har ingenting å tjene på det.

antar at de:

1- Er forsøkt ranet av sjøføren, og har forsvart seg

2 -At sjøføren forsøkte å kjøre inn i et bakhold med noen venner

3 -At fremmede angrep den første og beste bilen med rike hvite i

4 -At politiet selv har angrepet dem for å rane dem, deretter arresterer de dem

De burde ikke blitt overrasket over at noe slikt skjer i et slikt land.

De tok en risiko, og må betale dyrt for det.

Skal så norge redde alle og enhver som begår idiotiske ting, nei, jeg synes ikke det.

Burde man ikke hatt en "den som er med på leken får smake steken" holdning av og til?

På den annen side, kunne jo norge begynt å behandle kongolesiske fanger på samme måte som kongo behandler norske fanger....?

Lenke til kommentar
1- Er forsøkt ranet av sjøføren, og har forsvart seg

2 -At sjøføren forsøkte å kjøre inn i et bakhold med noen venner

3 -At fremmede angrep den første og beste bilen med rike hvite i

4 -At politiet selv har angrepet dem for å rane dem, deretter arresterer de dem

Plausible teorier, men du glemmer en av de mest plausible; De to kongoleserne som var i samme bil, og visste at det lå tilsvarende 2-3 årslønner for dem i bilen, samt to rike hvitinger.

Lenke til kommentar

En annen teori:

Paranoia og vrangforestillinger, som utslag av flere dager uten søvn og bruk av amfetaminer, kulminerer i en voldelig konfrontasjon.

Jeg påstår ikke at det er det som har skjedd. Bare at de plausible teoriene blir mange, når de tekniske bevisene er så få.

Lenke til kommentar

Vi kan dra den lengre, vi har ingen beviser for at ratatataratartarlololol ikke var nede der selv og plantet bevisene! Påtent av god juice sprang han rundt med avføring smurt inn ansiktet mens han viftet med armene og sammarbeidet med de onde kongoleserne. Oh my, oh my!

OOoog før noen blir sinte her, det er ingen kobling mellom "ratatataratartarlololol" og "Rata101", det er bare to like nick/navn.

Endret av Bata
Lenke til kommentar

Når vi snakker om plausible teorier så sier jeg bare; kongoleserne likte ikk Moland og French, de likte ikke kongoleserne, de ble uenige, de hvite hadde våpen, det hadde ikke kongoleserne, pow pow ooog vi har 2x SKYLDIGE hvite menn dømt på feil premisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...