Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva hjelper det dem å snakke, når tilhørerne ikke fatter en drit av hva du sier da? Selv kongolesere må da forstå at det er fånyttes?

Tydeligvis ikke.

Om det hjelper eller ikke er en sak, hva det virker som på kongolesere er en annen og faktisk den viktigste saken å bry seg med for disse gutta om dagen.

Lenke til kommentar
Hva hjelper det dem å snakke, når tilhørerne ikke fatter en drit av hva du sier da? Selv kongolesere må da forstå at det er fånyttes?

TOLK.

Og hvor lang tid tok det før de i det hele tatt fant en tolk som forsto engelsk? De befinner seg ikke i Norge, de befinner seg i Kongo - et land som per i dag har nesten 20% analfabeter.

http://globalis.gvu.unu.edu/indicator_deta...;IndicatorID=27

Man kan kanskje ikke forvente at de klarer å hoste opp en person som snakker både engelsk og fransk, men når de tiltalte verken forstår hva folk prater om, da de kun snakker på fransk, et språk de to tiltalte ikke forstår - så er det ikke så rart at de ikke svarer heller.

1. Hva er det jeg svarer på?

2. Forstår den jeg prater til hva jeg faktisk svarer?

3. Kan jeg stole på at tolken faktisk tolker korrekt?

Nei, det beste er nok å holde kjeft.

Lenke til kommentar
Det har vært flere artikler om at tolken ikke oversatte noe.

Det har jeg også sett. Noen ganger fortalte forsvarer/tolken hva som ble sagt i rettslokale, etter at de hadde forlatt rettslokalet. Er ingen vits i å uttale seg når ingen forstår en døyt av hva du sier og når du heller ikke forstår det som blir sagt. Det eneste riktige hadde vært om de hadde hatt løpende tolk.

Lenke til kommentar

til dere som sier vi burde kutte støten til kongo ......

sier dere virkelig at kongo skal miste all støte fra norge fordi de dømmer nordmenn ?

pengene vi sender skal hvitvaske de ??! vis ikke de gjør som vi sier mister de all støte ?

de har ikke lov følge sitt eget rett sytem.. bare fordi det ikke er norsk liksom ?

bare syntes det er litt rart ...

Lenke til kommentar
til dere som sier vi burde kutte støten til kongo ......

sier dere virkelig at kongo skal miste all støte fra norge fordi de dømmer nordmenn ?

pengene vi sender skal hvitvaske de ??! vis ikke de gjør som vi sier mister de all støte ?

de har ikke lov følge sitt eget rett sytem.. bare fordi det ikke er norsk liksom ?

bare syntes det er litt rart ...

Du har ikke fulgt med på saken?

Lenke til kommentar

Om den skal trekkes er det vel delte meninger om. Men mange mener at Norge (UD) kan bruke støtten som ett pressmiddel for at de skal få en nogenlunde rettferdig rettsak.

Som at dommeren ikke skal føle seg presset av lokalsamfunnet hvor alle kjenner alle, og alle forventer at de blir dømt. Bare som ett eksempel.

Lenke til kommentar
[...]Men mange mener at Norge (UD) kan bruke støtten som ett pressmiddel for at de skal få en nogenlunde rettferdig rettsak[...]

Nå har jo ikke "ett rettferdig rettssystem" vært noe vi har brydd oss med før. Kongolesere blir dømt i rettsaker av samme type, og sikkert også værre rettsaker, hver eneste dag uten att det utløste noe krav om stopp i bistanden. Men når to norske "godgutter" havner i det samme systemet er det plutselig krise?

Lenke til kommentar

Så klart det vekker mere oppmerksomhet her i Norge når det er noen av våre landsmenn, om det er rettferdig er noe annet. Jeg sier verken det ene eller det andre om vi skal bruke det som pressmiddel, jeg bare oppdaterte mr livingman.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg også stusser på. Disse lykkejegerne har dratt til Kongo på eget ansvar, og de bør selv, særlig med sin bakgrunn fatte konsekvensene av hva som kan gå galt ved å spille som de har gjort i Kongo.

Men, når rettsaken ikke holder norsk standard (selv om den er milevis over hva en gjennomsnittlig kongoleser kan forvente seg, når de i det hele tatt får en "rettsak"), så skal altså utviklingshjelp fra Norge brukes til å presse frem en avgjørelse i våres kjære lekesoldaters favør?

Blir ikke dette ærlig talt å senke seg ned til Kongos nivå? Er det ikke like tvilsomt? Er det noe annet enn ren utpressing, som vil ramme de svakeste i Kongo?

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Det er vel mere slik at Kongo mottar utviklingshjelp fordi de ikke klarer å behandle sine egne landsmenn riktig?

Så altså er moralen slik:

Behandle kongolesere feil = få utviklingshjelp fra Norge.

Behandle Nordmenn i Kongo feil = miste utviklingshjelp fra Norge?

Ja, jøss... La oss drite i logikk, etikk og legalitetsprinsipper (slik som Kongo), slik at vi kan få våre muligens uskyldige tullinger tilbake til gamle Norge. Det finnes ingen svakheter i den argumentasjonen, neiiiida...

Lenke til kommentar

Ja jøss, det ser ut som bistanden når mannen i gata virkelig får nyte millionene vi pøser på dem. Er jo faktisk bare militærregimet som sitter igjen med pengene, så vi skader vel ikke hvermansen ved å stenge bistandskrana, kanskje presidenten får en mindre limosin å velge mellom på vei til landsstedet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...