Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samtidig som at Dommer Claude Disimo Yatikeke ikke er i tvil om at Norge vil etterkomme erstatningskravet på 60 millioner dollar.

 

Han vil ikke utdype de eventuelle sanksjonene, men sier han er helt sikker på at Norge vil betale erstatningssummene på rundt 360 millioner norske kroner som nasjonen ble idømt i den kongolesiske militærretten i går.

 

Jeg håper han blir dypt skuffet.

Lenke til kommentar

Hvor skal liksom Kongo fremlegge dette kravet til norge hen om vi ikke betaler da?

Ingen domstol i et sivilisert land vil støtte opp om et slikt krav, og det blir bare tulletall brukt for å skape støtte blandt kongolesere.

Kongo har ikke så veldig mye å true norge om at de mister hvis vi ikke betaler heller.

 

Får håpe de får anken sin behandlet utenfor dette området som er miltærstyrt og i følge kjentfolk litt texas, så kanskje de kan få en mer fornuftig rettsprosess til å behandle skyldspørsmålet.

At gutta er helt uskyldige oppi alt dette tviler jeg på, og dømmes de av kongolesisk høyesterett til fengsel, synes jeg de bør sone straffen sin der nede.

Lenke til kommentar
Får håpe de får anken sin behandlet utenfor dette området som er miltærstyrt og i følge kjentfolk litt texas

Kan kanskje erstatte det uttrykket med "litt kongo" nå fremover.....

 

For øvrig.. selv om det da faktisk ikke gjaldt Kongo tror jeg nok dette er Jaglands skyld.. visste vi måtte betale for "Bongo fra Kongo" før eller siden ;)

Lenke til kommentar

Jag har hört en rad teorier om varför dessa Norrmän befann sig i Kongo.

Den första teorin säger att de var Legosoldater, den andra säger att de jobbade med upplevelseresor och den tredje säger att de var spioner i Norges tjänst.

Spionerianklagelserna verkar dock komma ifrån Kongoregeringens håll, och verkar minst sagt befängda.

 

Vidare kom det till min kännedom att rättegången hölls på franska, samt att de anklagade tvingades skriva på kontrakt under pistolhot. Men huruvida dessa rykten är sanna eller ej vet jag dock inte.

Lenke til kommentar
Støre: - Stoler på kongolesiske myndigheter

Jeg også, men ikke på medfanger og voktere..

Derfor vil nok Kongo etterhvert ønske å kvitte seg med Molanf/French, -det blir for ressurskrevende å opprettholde garantien for sikkerheten til de to.

 

Ser for meg at scenario blir at siste ankeinstans omgjør dødsdommene til fengselsstraff, slik at det blir mulig å overføre dem til soning i Norge.

 

Hvis det skjer at de kommer hit, blir det vel uansett ny debatt/spetakkel om de ikke bør løslates med en gang, p.g.a. "urettferdig rettsak" osv. Det kan vel i såfall være skummelt å bryte forutsetningene for overføringen, siden "avsender landene" i slike saker som dette worldwide, forventer at soning (i allefall inntil en viss grad) skal fullbyrdes. Slipper man bare folk rett ut på gata igjen, blir det lagt merke til. Da kan det bli værre å få til en deal "neste gang"

Lenke til kommentar

Det som jeg mener er helt forkastelig er at inbyggerene der nede appluderte når fangene fikk dødsdommen og mobbet dem med blant annet å dra fingeren tvers over halsen når de gikk ut av rettsalen. Og dette fra fanger som mottar u-hjelp fra skattepengene til blandt annet Moland og French. Det er så kvalmt og det er så vidt jeg klarer å la være å poste noen rasistiske skjellsord i denne posten.

Lenke til kommentar

Nå går det meste av verdifulle ressurser ut av Kongo under radaren uansett tipper jeg. Hvertfall hva gjelder mineraler, etc. Kongo er et land som ikke har kontroll over sine egne naturressurser. I motsetning til Norge.

 

Jeg mener ikke at sanskjoner nødvendigvis vil få store konsekvenser for Norge, men jeg syntes det allikevel var verdt å pongtere.

Lenke til kommentar

Denne bloggeren prøver å fremstå som kunnskapsrik og ikke minst forståelsesfull for afrikansk kultur, men følgende uttalelse viser hvor lite vedkommende har fått med seg:

" Jeg skjønner at det ikke har vært lett å ha flere dødsdommer hengende over hodet - men samtidig styrkes mistanken når de ikke vil uttale seg. "

 

Hvordan i svarte skal man uttale seg på et språk man verken forstår eller kan snakke? Når arrogansen rettsvesnet der viser, ved å ikke klare å skaffe til veie, en eneste person som snakker skikkelig engelsk, så er det ingen vits i å uttale seg. I tillegg omtalte aktoratet norsk som et uforståelig kodespråk og dette ble brukt som bevis for at nordmennene bedrev spionasje. Jeg synes gutta gjorde helt rett i å holde kjeft jeg.

Lenke til kommentar
Denne bloggeren prøver å fremstå som kunnskapsrik og ikke minst forståelsesfull for afrikansk kultur, men følgende uttalelse viser hvor lite vedkommende har fått med seg:

" Jeg skjønner at det ikke har vært lett å ha flere dødsdommer hengende over hodet - men samtidig styrkes mistanken når de ikke vil uttale seg. "

 

Hvordan i svarte skal man uttale seg på et språk man verken forstår eller kan snakke? Når arrogansen rettsvesnet der viser, ved å ikke klare å skaffe til veie, en eneste person som snakker skikkelig engelsk, så er det ingen vits i å uttale seg. I tillegg omtalte aktoratet norsk som et uforståelig kodespråk og dette ble brukt som bevis for at nordmennene bedrev spionasje. Jeg synes gutta gjorde helt rett i å holde kjeft jeg.

 

Nå ser du det fra norske øyne, hvilket bloggeren ikke prøvde å gjøre.

Samme hvor riktig eller forståelig det er at de holdt kjeft, hjelper det jo ikke i Kongo for å virke uskyldige.

Jeg er også enig i at jeg ser lite poeng i å snakke der nede, men etter dems forhold skjønner jeg også det virker rart når man står tilltalt for mord og kan få dødsstraff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...