eught Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Og de hadde fortsatt, gyldighetsdato? I så fall så er dette en uholdbar praksis av forsvaret. Én ting er om kortet er gyldig, en annen ting er om man er i tjeneste. Det som jeg fikk hadde et felt hvor det stod gyldighetstid på selve kortet som ID-bevis i forsvaret, og i et annet felt står tjenesteperioden (og det står til og med på engelsk; "Military service"). Om Moland og/eller French har "Military Service" frem til 2016 på sitt kort har Forsvaret bommet litt (eller en/begge av dem har sagt at de har mistet kortet sitt). Dersom det rett og slett bare er gyldighetsdatoen som er frem til 2016 er ikke det noen som helst indikasjon på at de jobber for Forsvaret. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Mekkhus: Så du mener at denne rettsaken gikk akkurat som den skulle? For å si det sånn, jeg kan godt forestille meg mange flere land hvor de også ville blitt dømt på de foreliggende indisiene. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Mekkhus: Så du mener at denne rettsaken gikk akkurat som den skulle? For å si det sånn, jeg kan godt forestille meg mange flere land hvor de også ville blitt dømt på de foreliggende indisiene. Og hva er poenget ditt? Det er land hvor de ville blitt skutt på stedet, men det rettferdiggjør ikke rettsaken for det. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Vet da om mange som har Forsvarets ID-kort etter at de har tjenestegjort. Vet da om mange som har enorme megder ræl de stjælte med seg fra forsvaret også, det som er relevant er om de har lov til å bruke forsvarets ID-kort etter at de er ferdige i forsvaret eller om de ikke har lov til det. Siden det åpenbart er mange som har det, også etter tjenestetid, trenger ikke Moland og French ha gjort noe ulovlig ved å bruke de. Kanskje de faktisk ikke vet at det eventuelt er ulovlig. Jeg kjenner dessverre ikke til hvordan de faktiske reglene rundt dette er. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Mekkhus: Så du mener at denne rettsaken gikk akkurat som den skulle? For å si det sånn, jeg kan godt forestille meg mange flere land hvor de også ville blitt dømt på de foreliggende indisiene. Og hva er poenget ditt? Det er land hvor de ville blitt skutt på stedet, men det rettferdiggjør ikke rettsaken for det. Kan du så nevne hvilke land du synes har et rettsvesen du stoler på, eller kanskje enklere, nevne hvilke land du ikke stoler på? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Norge, sverige, finland, danmark, usa, storbritania, frankrike, ja så og si alle vestlige land. Irak, afghanistan, flere afrikanske land, Iran osv. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Var det jeg ventet meg. Vi har i grunn ikke tiltro til noe rettsvesen utenom i "den vestlige verden" Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Og det er det vel en grunn til? Om du sier at rettsaken mot dem i Kongo gikk på retferdig vis tror jeg ikke du har fulgt denne saken hele veien. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Og det er det vel en grunn til? Grunnen er at vi tidvis opptrer som fnysene selvgode blærer som helst vil belære alle andre. Om du sier at rettsaken mot dem i Kongo gikk på retferdig vis tror jeg ikke du har fulgt denne saken hele veien. Fulgt med fra dag 1. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Hva er det egentlig du vil frem til Mekkus? At vi burde ha tiltro til et rettssystem hvor alle er korrupte til beinet, og hvor man er skyldig til det motsatte er bevist? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 At vi burde ha tiltro til et rettssystem hvor alle er korrupte til beinet Har du sett noe korrupsjon direkte knyttet til Moland/French rettsaken/dommen? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) At vi burde ha tiltro til et rettssystem hvor alle er korrupte til beinet Har du sett noe korrupsjon direkte knyttet til Moland/French rettsaken/dommen? Ja for guds skyld, vi burde bare la dem bli skutt, for om vi sier imot er vi selvgode blærer. Om du virkelig har fulgt med har du også fått med deg at flere av tiltalepunktene hadde frafalt om de hadde betalt 30.000 dollar. Det burde vel kvalifiseres som korrupsjon? Å påstå at det ikke er korrupsjon i Afrika er vel mye det samme som å påstå at Jenna Jameson vil vente med sex til hun er gift. Endret 8. september 2009 av Ferchie Lenke til kommentar
radivx Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Var det jeg ventet meg. Vi har i grunn ikke tiltro til noe rettsvesen utenom i "den vestlige verden" Jeg har ikke tiltro til et eneste rettssystem som foregår på et språk jeg ikke forstår med. Spesielt ikke hvor man ikke har frihet til å velge tolk, forsvarsadvokat ol. selv og bevisførsel foregår på en uryddig måte. Det er dessuten vanskelig å kunne anerkjenne en dom hvor tiltalte skal ha drept en mann som var i deres egen interesse at var i live. Saken mangler jo komplett motiv for et eneste av tiltalepunktene. Vitneutsagnene kommer fra rasistiske pengegriske folk som angivelig var i nærheten av hendelsen. Det hjelper heller ikke på kredibiliteten til Kongolesisk rettsvesen når det legges frem påstander om erstatningssummer som er større enn 40 år med Kongos bruttonasjonalprodukt og som overgår krigsgjelden til Tyskland etter første verdenskrig. Gleder meg til saken når Kongolesisk høyesterett. Kanskje vi får en rettsak uten plastikkstoler fra IKEA og duster i grønne militærjakker. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 De nordiska länderna bör strypa bidragskranarna till Kongo och kräva Norrmännen tillbaks. De är i händerna på ociviliserade Afrikaner som varken bryr sig om rättsäkerhet eller Hederlighet. Här fungerar bara utpressning eller våld. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg bare lurer. Hvis disse nordmennene blir henrettet på disse åpenlagte falske anklagene, har Norge noen sanksjoner å komme med i det hele tatt? Eller hvis vi gjør det mer ekstremt, hvis kongo hadde vært et voldsomt turistland og kongo bestemmer seg for å dødsdømme og henrette tusen norske turister på grunnlag av spionasje, kan da Norge gjør noe? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Du kan jo prøve å sende spørsmålet hit: [email protected]. Ellers: Opplysningstjenesten i UDI Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Var det jeg ventet meg. Vi har i grunn ikke tiltro til noe rettsvesen utenom i "den vestlige verden" Jeg har ikke tiltro til et eneste rettssystem som foregår på et språk jeg ikke forstår med. Spesielt ikke hvor man ikke har frihet til å velge tolk, forsvarsadvokat ol. selv og bevisførsel foregår på en uryddig måte. Er ikke dette forhold man bør vurdere før man reiser til Kongo som turist/jobbsøkende/whatever med våpen, ugyldig ID, osv.? Var disse to gutta så "blåst" at de trodde det bare var å dra fram passet og rope "Norsk!" for å kunne spasere ut av enhver situasjon? (Ja, kanskje det var det de var ...) Lenke til kommentar
tNy Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Og våre kjære landsmenn er også etterlyst i Uganda.. De vil bli arrestert om de setter sine føtter i dette landet. Link Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Er vel liten tvil om at de har gjort noe galt her et sted. Problemet er bare de umenneskelige forholdene de sitter i nå. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jonas Gahr Støre har fått forsikringer fra Kongos utenriksminister om at Moland og French ikke blir henrettet. http://www.dagbladet.no/2009/09/09/nyheter...moland/8023695/ Han ga Støre forsikring om at de to ikke under noen omstendighet vil bli henrettet selv om dommen skulle bli stående. Den kongolesiske regjering har vedtatt et moratorium om ikke å fullbyrde dødsstraff, og slik straff praktiseres ikke lenger i landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå