Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Seriøst? Mener du ikke behandlingen av Tjostolv og French har vært uhyre lite human? Det er vel heller det som er problemet, at de ikke får en ordentlig rettsak, heller enn at de har blitt dømt til døden. For alt jeg vet kan de ha drept denne sjåføren, men måten det gjøres på er ikke rettferdig.

 

Det er vel akkurat det som er kjernen her. Når man reiser til et land som Kongo med våpen og faske id-papirer så burde det ikke komme som en overraskelse at man kan havne i trøbbel med kongolesiske myndigheter. Når man i tillegg er klar over hvilke forhold det er der nede og da tenker jeg spesielt på hvordan rettssystemet, fengselssystemet og ikke minst hvordan straffenivået er - for det er ikke noe nytt for meg. Jeg må si at det overrasker meg at denne saken kommer som en slags overraskelse på folk flest. Sannheten er at disse gutta dro ned til et gjennomsyret korrupt land, som styres av et militærdiktatur, med våpen og falske id-papirer i bagasjen. De kan råtne i kongolesisk fengsel til evig tid, for alt jeg bryr meg.

 

Hadde dette på den annen side vært folk som hadde helt rent mel i posen, så mener jeg at vi burde heve på øyenbrynene og kanskje løfte en finger for å få de hjem, men slik situasjonen er - så mener jeg at de "får som fortjent".

 

Norge er ikke tjent med et rykte hvor vi forsøker å hente hjem folk som reiser til fremmede land med våpen og falske papirer.

 

Det er forsåvidt riktig mye av det du sier her, og de har nok helt sikkert ikke 100% rent mel i posene sine, og jeg er enig i at det vil være galt av norge å skulle hente hjem disse karene for enhver pris uten annen begrunnelse enn at de er nordmenn og fortjener bedre av den grunn alene.

 

MEN, å la dem "råtne i et kongolesisk fengsel til evig tid" uten en saklig dom og uten å ha gjort annet (foreløpig) beviselig galt enn å reise til et korrupt og militærstyrt land med våpen og falske id-papirer i bagasjen.. det er vel litt i overkant?

Endret av Robert
Fjernet sitat av slettet innlegg.
Lenke til kommentar
Det er forsåvidt riktig mye av det du sier her, og de har nok helt sikkert ikke 100% rent mel i posene sine, og jeg er enig i at det vil være galt av norge å skulle hente hjem disse karene for enhver pris uten annen begrunnelse enn at de er nordmenn og fortjener bedre av den grunn alene.

 

MEN, å la dem "råtne i et kongolesisk fengsel til evig tid" uten en saklig dom og uten å ha gjort annet (foreløpig) beviselig galt enn å reise til et korrupt og militærstyrt land med våpen og falske id-papirer i bagasjen.. det er vel litt i overkant?

 

Jeg er enig i at denne rettsaken er helt håpløs, men i følge kongolesisk rettspraksis så er dette en rettferdig dom. Dette er helt normalt. Det er slik de gjør det i Kongo. Dette regner jeg med at disse gutta også var klar over, men valgte å overse risikoen ved å dra ned dit med våpen og falske ID-papirer. Jeg synes derfor ikke at det er vår oppgave å rydde opp etter to voksne menn, som med viten og vilje utsetter seg for den risiko de har gjort.

 

Det er selvsagt latterlig å beskylde dem for spionasje og i tillegg trekke kongeriket Norge inn i denne smørja, men det overrasker meg ikke, når "gutta boys" raver rundt med id-papirer som impliserer at de er ansatt i forsvaret.

 

Hvordan hadde vi tolket dette, om en liknende sak hadde utspilt seg her i Norge?

 

Mustafa Muhammad og kompisen hans Muhammad Muhammad ble tatt av norsk politi etter at deres sjåfør var blitt skutt. To vitner som også var med klarte å rømme unna. Da Mustafa og Muhammad ble arrestert ble de tatt med falske identifikasjonspapirer og ikke minst papirer som tydet på at de var medlemmer av Al Quaida. I tillegg hadde de våpen med seg.

 

Det hadde nok ikke tatt lang tid før det hadde haglet med utsagn som: jævla muslimer, jævla terrorister o.l. her hjemme heller. Om de hadde blitt dømt? Hvem vet ...

 

Vi her hjemme "vet" at disse gutta med stor sannsynlighet ikke er spioner på oppdrag for forsvaret, men forestill dere hvordan kongolesere ser på det. To hvite menn, som er involvert(på en eller annen måte) i drapet på en svart mann. De har våpen, falske papirer, id fra det norske forsvaret osv. Man bør også tenke over hvilken erfaring Afrika har med "den hvite mann". Det er ikke så jævlig rart at de er skeptiske og mistenksomme og faktisk anser det som et høyst sannsynlig scenario at disse gutta er norske spioner.

Lenke til kommentar
Seriøst? Mener du ikke behandlingen av Tjostolv og French har vært uhyre lite human? Det er vel heller det som er problemet, at de ikke får en ordentlig rettsak, heller enn at de har blitt dømt til døden. For alt jeg vet kan de ha drept denne sjåføren, men måten det gjøres på er ikke rettferdig.

 

Det er vel akkurat det som er kjernen her. Når man reiser til et land som Kongo med våpen og faske id-papirer så burde det ikke komme som en overraskelse at man kan havne i trøbbel med kongolesiske myndigheter. Når man i tillegg er klar over hvilke forhold det er der nede og da tenker jeg spesielt på hvordan rettssystemet, fengselssystemet og ikke minst hvordan straffenivået er - for det er ikke noe nytt for meg. Jeg må si at det overrasker meg at denne saken kommer som en slags overraskelse på folk flest. Sannheten er at disse gutta dro ned til et gjennomsyret korrupt land, som styres av et militærdiktatur, med våpen og falske id-papirer i bagasjen. De kan råtne i kongolesisk fengsel til evig tid, for alt jeg bryr meg.

 

Hadde dette på den annen side vært folk som hadde helt rent mel i posen, så mener jeg at vi burde heve på øyenbrynene og kanskje løfte en finger for å få de hjem, men slik situasjonen er - så mener jeg at de "får som fortjent".

 

Norge er ikke tjent med et rykte hvor vi forsøker å hente hjem folk som reiser til fremmede land med våpen og falske papirer.

 

Også enig i mye av det du sier. Men syntes du ikke de skal ha ett lite snev av en rettferdig rettsak? At vi skal hente dem hjem, er meg likegyldig. Men jeg syntes de skal få noe bedre enn ett sirkus av en rettsak.

 

edit; Så posten din nå. Og er veldig enig. Jeg misforstod kanskje den forrige posten litt.

 

 

Det er vel så enkelt som at i Norge ville det ikke vært nok beviser for å dømme dem. Uansett om det er sannsynlig at det har gjort det (jeg er ikke helt overbevist) så burde det være bevisene som teller. De hadde fortjent en fair rettsak.

 

Jeg syns jeg har lest om at folk har blitt dømt uten rikelig med beviser før. I denne tråden faktisk..?

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar
Også enig i mye av det du sier. Men syntes du ikke de skal ha ett lite snev av en rettferdig rettsak? At vi skal hente dem hjem, er meg likegyldig. Men jeg syntes de skal få noe bedre enn ett sirkus av en rettsak.

Jeg synes alle som er trukket for retten i Kongo, eller hvilket som helst annet land for den saks skyld, fortjener en rettferdig rettsak, men det er dessverre ikke tilfelle. At vi plutselig skal forsøke å revolusjonere rettssystemet i Kongo, nå - når vi har klart å holde kjeft frem til disse to gutta ble tatt, det synes jeg er helt bak mål. At folk NÅ plutselig våkner opp og synes dette er forferdelig, finner jeg høyst kritikkverdig.

 

Det dømmes kongolesere i slike rettssaker hver eneste dag der nede, det er ikke noe nytt, dessverre.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at denne rettsaken er helt håpløs, men i følge kongolesisk rettspraksis så er dette en rettferdig dom. Dette er helt normalt. Det er slik de gjør det i Kongo. Dette regner jeg med at disse gutta også var klar over, men valgte å overse risikoen ved å dra ned dit med våpen og falske ID-papirer. Jeg synes derfor ikke at det er vår oppgave å rydde opp etter to voksne menn, som med viten og vilje utsetter seg for den risiko de har gjort.

 

Det er selvsagt latterlig å beskylde dem for spionasje og i tillegg trekke kongeriket Norge inn i denne smørja, men det overrasker meg ikke, når "gutta boys" raver rundt med id-papirer som impliserer at de er ansatt i forsvaret.

 

Hvordan hadde vi tolket dette, om en liknende sak hadde utspilt seg her i Norge?

 

Mustafa Muhammad og kompisen hans Muhammad Muhammad ble tatt av norsk politi etter at deres sjåfør var blitt skutt. To vitner som også var med klarte å rømme unna. Da Mustafa og Muhammad ble arrestert ble de tatt med falske identifikasjonspapirer og ikke minst papirer som tydet på at de var medlemmer av Al Quaida. I tillegg hadde de våpen med seg.

 

Det hadde nok ikke tatt lang tid før det hadde haglet med utsagn som: jævla muslimer, jævla terrorister o.l. her hjemme heller. Om de hadde blitt dømt? Hvem vet ...

 

Vi her hjemme "vet" at disse gutta med stor sannsynlighet ikke er spioner på oppdrag for forsvaret, men forestill dere hvordan kongolesere ser på det. To hvite menn, som er involvert(på en eller annen måte) i drapet på en svart mann. De har våpen, falske papirer, id fra det norske forsvaret osv. Man bør også tenke over hvilken erfaring Afrika har med "den hvite mann". Det er ikke så jævlig rart at de er skeptiske og mistenksomme og faktisk anser det som et høyst sannsynlig scenario at disse gutta er norske spioner.

 

Om noe liknende hadde skjedd i norge, ville det nok ikke forløpt helt som i Kongo, men jeg ser poenget ditt og er til en viss grad enig.

 

Og ja, disse karene virker som de visste himla godt hva de gikk til når de dro inn i landet, og man kan uten tvil stille spørsmål ved motivasjonen de hadde for å dra dit, men jeg synes allikevel at norske myndigheter bør i det minste forsikre seg om at ikke en evt dødsstraff blir gjennomført, ei heller livstidsdom, som begge er såpass alvorlig for de dømte at jeg synes man skal være 100% sikre på at de faktisk fortjener det.

 

Å reise inn i et land med ulne hensikter og motiver, mener jeg ikke burde kvalifisere til slike straffer, og det er i mine øyne så langt det eneste man kan bevise at de har gjort.

 

Nei, jeg mener ikke man skal "redde" skinnet til enhver nordmann som driter seg ut i utlandet, men jeg mener vi - i form av den norske stat/regjering - burde ha plikt til å hjelpe og bistå nordmenn som åpenbart blir urettferdig og dårlig behandlet i utlandet.

 

Om det er sånn? Aner ikke, jeg bare sier jeg mener det burde være sånn..

Lenke til kommentar
Det dømmes kongolesere i slike rettssaker hver eneste dag der nede, det er ikke noe nytt, dessverre.

 

Igjen et meget godt poeng..

Dette er noe flere organisasjoner har jobbet med i årevis, både i Kongo og andre land, men noe nordmenn flest bryr seg fint lite om - inntil vi står midt oppi det selv.

 

Vi bør ta selvkritikk her, absolutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Alle dere som klager over de "svarte apene" i Kongo og hvor urettferdig dette er, har dere vurdert at de kanskje er skyldig?

 

Og at de fleste eksperter mener at en dødsstraff ikke vil bli fullbyrdet?

 

Dersom tilfellet er at de faktisk er skyldige og at det har foregått noen form for spionasje, så er uansett ikke dette sirkuset av en rettssak noen rettferdig måte å avgjøre straffen.

Dødsstraff er uansett ikke veien å gå for noen som helst, uansett kriminell handling mener jeg. Både motiver og konkrete beviser mangler og ingen rettsak med bena sånn någen lunde plantet på jorda, hadde tillatt en slik rettsgang som har foregått.

Derimot denne "apehetsen" som går på rase og folkeslag blir noe for drøy, samt det å dra paraleller mot kutting av bistandspenger til folk som ikke har noe som helst med rettsgangen å gjøre, blir for dumt.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er interesant er at den norske stat er rask med å fordømme aksjoner som skjer i Israel, men når Kongo gjør noe galt. Da er det, "vi må huske på at de har en annen kultur, og de burde ha forstått det før de dro ned, osv." Hadde vi fått den samme reaksjonen hvis Kirsti Bergstø hadde blitt tatt av Israel og fått en elendig rettskap og dømt til døden? Tror ikke det, nei!

Lenke til kommentar
Det jeg synes er interesant er at den norske stat er rask med å fordømme aksjoner som skjer i Israel, men når Kongo gjør noe galt. Da er det, "vi må huske på at de har en annen kultur, og de burde ha forstått det før de dro ned, osv." Hadde vi fått den samme reaksjonen hvis Kirsti Bergstø hadde blitt tatt av Israel og fått en elendig rettskap og dømt til døden? Tror ikke det, nei!

Man ville utvilsomt hatt en sikrere og en mer "sivilisert" rettsak i Israel enn i Kongo. Eller i Norge for den saks skyld. Ellers jeg enig med deg angående "Men du må huske på...". Vi lever i et samfunn som omfavner toleranse og relativisme, men hvor går grensa for hva man skal akseptere av andre kulturer? Skal man virkelig akseptere at de blir dømt til døden pga indisier og synsing bare fordi de er fra Kongo? Strengt talt, så kan vel det sies å være en form for rasisme. En senker altså kravene for hva man kan akseptere fordi de er fra et stusselig land.

Lenke til kommentar

Vet ikke om folk har fått det med seg, men Norge driver og betaler for et større antall sykehus, skoler og tilsvarende bare i byen rettsaken nå tar sted. Hvorpå NRK hadde et innslag om paradokset av nordmenn som hjelper på den ene siden, og denne rettsaken på den andre. De fleste Kongolesere har et veldig positivt syn på nordmenn.

 

Sammenlign med Norge, man ville hatt en bøling som var for å lynsje her også(utalt ønske for det,) dog riktignok uten den kaotiske settingen som eksisterer der nå.

Lenke til kommentar

"Moland og French må betale gigantiske beløp til Kongo, de etterlatte av drapsoffer Kasongo samt fagforeningslederen og arbeidsgiveren hans. I tillegg må de betale én dollar for hver innbygger i Kongo - 68 millioner, eller 405 millioner kroner, for skaden det kongolesiske folket angivelig er blitt påført av affæren"

:wallbash:

 

Hørt nok, nå driter jeg i om de faktisk har drept han eller ikke, det landet fortjener ikke annet enn å bli sprengt til helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...