Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Nei, virker ikke som om vi gjør noe for og få dem tilbake hit.

 

Og hvorfor skulle vi gjøre det? Hvor mange konglolesere har vi ikke som sitter i fengsel her? Det er ikke noe nytt at folk kan bli dømt til fengselsstraffer utenlands.

Seriøst? Mener du ikke behandlingen av Tjostolv og French har vært uhyre lite human? Det er vel heller det som er problemet, at de ikke får en ordentlig rettsak, heller enn at de har blitt dømt til døden. For alt jeg vet kan de ha drept denne sjåføren, men måten det gjøres på er ikke rettferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

Er det sannsynlig at Norge kommer til å gjøre noe annet enn å prøve å hindre gjennomføringen av en henrettelse med ord?

Enkelte sier at det ikke er uvanlig med fengselsstraffer i andre land, men dette endrer seg vel når straffen er av en type som ikke er anerkjent i personens hjemland?

Lenke til kommentar
Mistenker også at eventuelle tilbud om ekspertise og hjelp til rettsaken hadde blitt avfeid som arrogante forsøk for å destruere bevis, eller tvil på Kongos egen "ekspertise".

 

Sant det.. Uansett så kommer dte nok til å koste for å få disse hjem igjen. Hvem som til slutt betaler, er en annen sak.

Jeg for min del håper at UD IKKE betaler en sum. Dette vil i praksis si at de (UD og Norge) sier seg selv skyldig. Dette bør behandles som en gisselsituasjon og penger bør ikke betales.

 

 

Nikka: Dette er ikke en fengselsstraff, det er to dødsstraffer. Og det på to borgere fra et land som er sterkt imot dødsstraff. Norge har MANGE statsborgere i utenlandske fengsle, men i dette tilfellet er det helt tydelig at de ikke har fått en rettferdig rettergang, samt at de har flere falske anklager.

 

Quakecry: Jeg tror du har et feil syn på denne saken.

 

Godt mulig jeg har et feil syn. Men jeg synes det er absurd når de ikke engang har fått en rettferdig rettsak. At de klapper og jubler når dommen falt sier jo litt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Nå synes jeg å ha fått med meg at dødsdommen var mer symbolsk enn utførbar, ettersom Kongo faktisk har sluttet å praksisere og utøve dødsstraff for mange år siden. Så stiller meg litt skeptisk til hvorfor de plutselig skal gjøre et lite unntak nå. Mest sannsynligvis fordi de er to hvite karer i et svart land.

Lenke til kommentar
For alt jeg vet kan de ha drept denne sjåføren, men måten det gjøres på er ikke rettferdig.

 

De hadde jo ikke noe motiv for å drepe ham. Og det fins ingen beviser for at de har drept ham.

 

I tillegg må de jo være helt utrolig dumme om de hadde drept ham, for jeg tror ikke de er så dumme at de deper sjåføren som de selv har leid for å kjøre dem, og spesielt ikke fremfor to vitner.

Lenke til kommentar

Om de har drept sjåføren stiller jeg meg faktisk usikker til. Hva var bakgrunnen til at de vasket blod fra den bilen? var det den faktiske bilen, eller er det fra en tidigere hendelse?

 

 

Om de blir skutt eller ikke er av liten betydning. Som de selv sa så er en livstidsdom i Kongo i praksis en dødsstraff. Se hvordan de ser ut etter 3 måneder i fengselet der.

Lenke til kommentar

Når det gjelder selve skyldspørsmålet tror jeg de fleste av oss har lite å stille opp med av argumenter for eller imot. Det må en ordentlig rettsak til for å avklare det.

 

Problemet her er at det har ikke disse nordmennene fått. Det er et sirkus og en farse de har vært gjennom, og jeg mener det må være litt opp til den norske staten nå å ta ansvar for at disse får en ordentlig, rettferdig rettssak.

 

Det er ikke slik at bare fordi de er nordmenn, må de hentes hjem og dømmes her, det blir helt feil og veldig hyklersk av oss. Men en rettferdig rettssak mener jeg de må ha krav på, uavhengig av om de har drept noen eller spionert eller whatever.

Lenke til kommentar
Fikk desverre ikke med meg rettsaken, men min teori av hva som kommer til å skje er:

1) dommen blir anket

2) akingen fører til en forhandlig mellom norge og kongo. Dvs. norge gir penger til kongo, så de slipper fri.

Jeg tviler på at Norge blir å betale. Det er det samme som at Norge innrømmer at ja, de var spioner sendt av oss til kongo.

Lenke til kommentar

Altså... Kongolesere er desperate og grådige/korrupte. Hvis de ikke får noe ut av dem, så kommer de sikkert bare til å henrette dem. Jeg sier, start med sanskjoner først som sist. De trenger en ny rettferdig rettsak. Ikke nødvendigivis i Norge, men i et land bestående av andre enn disse tåpene.

Lenke til kommentar
Seriøst? Mener du ikke behandlingen av Tjostolv og French har vært uhyre lite human? Det er vel heller det som er problemet, at de ikke får en ordentlig rettsak, heller enn at de har blitt dømt til døden. For alt jeg vet kan de ha drept denne sjåføren, men måten det gjøres på er ikke rettferdig.

 

Det er vel akkurat det som er kjernen her. Når man reiser til et land som Kongo med våpen og faske id-papirer så burde det ikke komme som en overraskelse at man kan havne i trøbbel med kongolesiske myndigheter. Når man i tillegg er klar over hvilke forhold det er der nede og da tenker jeg spesielt på hvordan rettssystemet, fengselssystemet og ikke minst hvordan straffenivået er - for det er ikke noe nytt for meg. Jeg må si at det overrasker meg at denne saken kommer som en slags overraskelse på folk flest. Sannheten er at disse gutta dro ned til et gjennomsyret korrupt land, som styres av et militærdiktatur, med våpen og falske id-papirer i bagasjen. De kan råtne i kongolesisk fengsel til evig tid, for alt jeg bryr meg.

 

Hadde dette på den annen side vært folk som hadde helt rent mel i posen, så mener jeg at vi burde heve på øyenbrynene og kanskje løfte en finger for å få de hjem, men slik situasjonen er - så mener jeg at de "får som fortjent".

 

Norge er ikke tjent med et rykte hvor vi forsøker å hente hjem folk som reiser til fremmede land med våpen og falske papirer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...