Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b
Nei, virker ikke som om vi gjør noe for og få dem tilbake hit.

 

Det foregår nok mer enn "vi" kanskje er klare over, for å få de tilbake.

På Tv2 Nyhetskanalen omtaler Jan Egeland, Kongo som et av klodens aller verste land å havne i en slik situasjon i, så jeg ville ikke håpt på så alt for mye i en eventuell ankesak.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

UD og den norske stat.

 

Det er ikke utvilsomt at staten må ut med pengesummer for å få de tilbake, de blir garantert holdt som økonomiske gisler av Kongo.

 

Uansett så burde vi ha tilbudt dem hjelp og ekspertise, slik at bevisene kunne blitt undersøkt på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
UD og den norske stat.

 

Det er ikke utvilsomt at staten må ut med pengesummer for å få de tilbake, de blir garantert holdt som økonomiske gisler av Kongo.

 

Uansett så burde vi ha tilbudt dem hjelp og ekspertise, slik at bevisene kunne blitt undersøkt på en skikkelig måte.

Akkurat på det punktet gjorde UD det rette. De kan ikke sende advokater og etterforskere fra Norge for å hjelpe, da dette ville underbygd nettop at de var spioner fra Norge.

 

 

 

Quakecry: Hvorfor det? Slik jeg forstår det så går ikke pengene til den Kongolesiske stat, men til organisasjoner i landet som hjelper befolkningen.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Mistenker også at eventuelle tilbud om ekspertise og hjelp til rettsaken hadde blitt avfeid som arrogante forsøk for å destruere bevis, eller tvil på Kongos egen "ekspertise".

Lenke til kommentar
Mistenker også at eventuelle tilbud om ekspertise og hjelp til rettsaken hadde blitt avfeid som arrogante forsøk for å destruere bevis, eller tvil på Kongos egen "ekspertise".

 

Sant det.. Uansett så kommer dte nok til å koste for å få disse hjem igjen. Hvem som til slutt betaler, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Nei, virker ikke som om vi gjør noe for og få dem tilbake hit.

 

Og hvorfor skulle vi gjøre det? Hvor mange konglolesere har vi ikke som sitter i fengsel her? Det er ikke noe nytt at folk kan bli dømt til fengselsstraffer utenlands.

 

Neida, men jeg synes uansett det blir feil hvis vi bare skal la dem sone der! Når dem ikke engang har fått en seriøs rettsak.

Lenke til kommentar

quote]

Akkurat på det punktet gjorde UD det rette. De kan ikke sende advokater og etterforskere fra Norge for å hjelpe, da dette ville underbygd nettop at de var spioner fra Norge.

 

Quakecry: Hvorfor det? Slik jeg forstår det så går ikke pengene til den Kongolesiske stat, men til organisasjoner i landet som hjelper befolkningen.

 

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så ille om UD/Staten sendet nedover mere hjelp til Moland og French (De er jo åpenbart ute av stand til å ta vare på seg selv, med ikke-gyldige miliære legitimasjonskort, falske-navn o.l.) Hva ville retten i Kongo ha gjort hvis Norge sendte nedover mere hjelp til dem? Dømt Moland og French til døden?

 

En annen diskusjon er om Norge skal bruke ressurser på å hjelpe nordmenn som er kommet i vanskeligheter utenlands. Min erfaring med ansatte i norsk UD er at de ikke føler seg forpliktet til dette...

 

ps: Tipper han/hun som driver med administrasjon ved Telemark Batt føler seg litt medskyldig i dødsdommen nå. Han/hun skulle jo ha samlet inn militært ID ved kontraktslutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...