KVTL Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Dessverre har ikke Kongo så godt utbygget rettsteknisk kompetanse, hadde de hatt det så hadde det vært ingen problem å tatt noen prøver fra haglen. Rart ikke norsk UD har tilbudt seg å hente inn slik kompetanse, for hvis hagla og andre skikkelig bevis hadde blitt grundig undersøkt så hadde denne saken kunne vært løst på en enklere måte. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Nå sendes det live hos nrk http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6764893 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Der kan følge Kongo saken live her: HER Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Dømt på alle punkter etter hva eg har fått med meg, inkl spionasje. Ikke uventet. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Nå har jeg ikke giddet å lese gjennom hele tråden her, så det kan hende noen har lurt før meg, men.. På hvilket grunnlag skulle den norske regjeringen finne på å engasjere agenter til å spionere for dem i Kongo? Why?? Kartlegging for en evt invasjon? Med drilltroppen til garden? For et sirkus.. Drap, det skal jeg ikke gi meg ut på, men spionasje for den norske regjering? Det virker jo helt, fullstendig desperat på meg.. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Kan noen svare meg på hvorfor norske myndigheter ikke har krevd dem utlevert? Utrolig at vi finner oss i at norske statsborgere skal dømmes av et teit rettssystem i et usaklig land som Kongo. Edit: Se posten under :] Endret 8. september 2009 av Baffage Lenke til kommentar
Niram Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Kan noen svare meg på hvorfor norske myndigheter har krevd dem utlevert? Utrolig at vi finner oss i at norske statsborgere skal dømmes av et teit rettssystem i et usaklig land som Kongo. Regner med du mener hvorfor vi ikke har krevd dem utlevert? Det er rett og slett fordi det ikke eksisterer noen slik avtale mellom Norge og Kongo. Endret 8. september 2009 av NiRaM Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Så vi er like maktesløse som vi hadde vært om de ikke var norske statsborgere? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Nå har jeg ikke giddet å lese gjennom hele tråden her, så det kan hende noen har lurt før meg, men..På hvilket grunnlag skulle den norske regjeringen finne på å engasjere agenter til å spionere for dem i Kongo? Why?? Kartlegging for en evt invasjon? Med drilltroppen til garden? For et sirkus.. Drap, det skal jeg ikke gi meg ut på, men spionasje for den norske regjering? Det virker jo helt, fullstendig desperat på meg.. Etter hva eg har sett i media så er det ingen bevis for spionasjen ut over at de har funnet legitimasjon i fra forsvaret. Legitimasjonen i seg selv har en gyldig dato frem i tid, men dette beviser på ingen måte at de var i aktiv tjeneste eller på oppdrag for Norge. Men i Kongo så er dette nok. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Hvis jeg forstod han eksperten jeg hørte på radio for en stund siden, ja. UD er tilstede for å se at rettssikkerheten blir noenlunde ivaretatt, men vi kan ikke kreve å få de utlevert til Norge. Det blir forøvrig spennende å følge hvordan en anke vil holde frem. Endret 8. september 2009 av NiRaM Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 nomore: jo, det er greit nok at det er nok i Kongo, men.. har de noen form for forklaring på hvorfor den norske regjeringen skulle finne på noe sånt? Det må jo være et mål med denne spionasjen? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Lurt trekk av Kongo. Nå kan de tjene penger på å forhandle en utleveringsavtale der disse bajasene får sone i Norge. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Nå har jeg ikke giddet å lese gjennom hele tråden her, så det kan hende noen har lurt før meg, men..På hvilket grunnlag skulle den norske regjeringen finne på å engasjere agenter til å spionere for dem i Kongo? Why?? Kartlegging for en evt invasjon? Med drilltroppen til garden? For et sirkus.. Drap, det skal jeg ikke gi meg ut på, men spionasje for den norske regjering? Det virker jo helt, fullstendig desperat på meg.. Etter hva eg har sett i media så er det ingen bevis for spionasjen ut over at de har funnet legitimasjon i fra forsvaret. Legitimasjonen i seg selv har en gyldig dato frem i tid, men dette beviser på ingen måte at de var i aktiv tjeneste eller på oppdrag for Norge. Men i Kongo så er dette nok. At forsvaret har en skjødesløs holdning til legitimasjon kommer ikke akkurat de tiltalte til gode i denne saken. De har selv i så fall brukt legitimasjon som ikke var gyldig. Da legitimasjon fra det norske forsvaret, nettopp indikerer at man er ansatt i forsvaret og er i aktiv tjeneste for det norske forsvaret og således er det heller ikke langt til konklusjonen at de var på oppdrag for Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 (endret) Moland er dømt skyldig i drap, mens French er medskyldig, og i tillegg er de dømt for spionasje for den norske stat. Dette lover ikke godt, de må nok møte med døden tror jeg. Edit: Og i tillegg konspirasjon. Endret 8. september 2009 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Jeg tror det blir livstid i fengsel, tviler sterkt på at de får dødsstraff. Om de får det, blir det aldri gjennomført. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Tipper guttene vil bli sittende som økonomiske gisler i Kongo, ingen vil tjene på en dødsstraff. Dessuten tror jeg saken vil bli anket til det bitter end. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Alt er om penger. De blir dømt i hue og ræva så sier Kongo at Norge kan kjøpe dem fri for X antall millioner eller at de kan sone i Norge for X antall millioner... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Begge er nå dømt til døden ifølge vg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Ser det på NRK2 og det var skikkelig applaus da dødsdommen ble lest opp. Helt latterlig opplegg. Det tyder bare på at rettsystemet i Kongo ikke er modne til å følge deler av resten av verdens mer siviliserte rettssystem. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Tjo-bing, så ble saken anket og bistandskronene trukket. I denne saken er alle tapere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå