Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Dessverre har ikke Kongo så godt utbygget rettsteknisk kompetanse, hadde de hatt det så hadde det vært ingen problem å tatt noen prøver fra haglen. Rart ikke norsk UD har tilbudt seg å hente inn slik kompetanse, for hvis hagla og andre skikkelig bevis hadde blitt grundig undersøkt så hadde denne saken kunne vært løst på en enklere måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke giddet å lese gjennom hele tråden her, så det kan hende noen har lurt før meg, men..

På hvilket grunnlag skulle den norske regjeringen finne på å engasjere agenter til å spionere for dem i Kongo? Why?? Kartlegging for en evt invasjon? Med drilltroppen til garden?

 

For et sirkus.. Drap, det skal jeg ikke gi meg ut på, men spionasje for den norske regjering? Det virker jo helt, fullstendig desperat på meg..

Lenke til kommentar
Kan noen svare meg på hvorfor norske myndigheter har krevd dem utlevert? Utrolig at vi finner oss i at norske statsborgere skal dømmes av et teit rettssystem i et usaklig land som Kongo.

 

Regner med du mener hvorfor vi ikke har krevd dem utlevert? Det er rett og slett fordi det ikke eksisterer noen slik avtale mellom Norge og Kongo.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke giddet å lese gjennom hele tråden her, så det kan hende noen har lurt før meg, men..

På hvilket grunnlag skulle den norske regjeringen finne på å engasjere agenter til å spionere for dem i Kongo? Why?? Kartlegging for en evt invasjon? Med drilltroppen til garden?

 

For et sirkus.. Drap, det skal jeg ikke gi meg ut på, men spionasje for den norske regjering? Det virker jo helt, fullstendig desperat på meg..

Etter hva eg har sett i media så er det ingen bevis for spionasjen ut over at de har funnet legitimasjon i fra forsvaret. Legitimasjonen i seg selv har en gyldig dato frem i tid, men dette beviser på ingen måte at de var i aktiv tjeneste eller på oppdrag for Norge. Men i Kongo så er dette nok.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstod han eksperten jeg hørte på radio for en stund siden, ja. UD er tilstede for å se at rettssikkerheten blir noenlunde ivaretatt, men vi kan ikke kreve å få de utlevert til Norge.

 

Det blir forøvrig spennende å følge hvordan en anke vil holde frem.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke giddet å lese gjennom hele tråden her, så det kan hende noen har lurt før meg, men..

På hvilket grunnlag skulle den norske regjeringen finne på å engasjere agenter til å spionere for dem i Kongo? Why?? Kartlegging for en evt invasjon? Med drilltroppen til garden?

 

For et sirkus.. Drap, det skal jeg ikke gi meg ut på, men spionasje for den norske regjering? Det virker jo helt, fullstendig desperat på meg..

Etter hva eg har sett i media så er det ingen bevis for spionasjen ut over at de har funnet legitimasjon i fra forsvaret. Legitimasjonen i seg selv har en gyldig dato frem i tid, men dette beviser på ingen måte at de var i aktiv tjeneste eller på oppdrag for Norge. Men i Kongo så er dette nok.

 

At forsvaret har en skjødesløs holdning til legitimasjon kommer ikke akkurat de tiltalte til gode i denne saken. De har selv i så fall brukt legitimasjon som ikke var gyldig. Da legitimasjon fra det norske forsvaret, nettopp indikerer at man er ansatt i forsvaret og er i aktiv tjeneste for det norske forsvaret og således er det heller ikke langt til konklusjonen at de var på oppdrag for Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Moland er dømt skyldig i drap, mens French er medskyldig, og i tillegg er de dømt for spionasje for den norske stat.

Dette lover ikke godt, de må nok møte med døden tror jeg.

 

Edit: Og i tillegg konspirasjon.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Ser det på NRK2 og det var skikkelig applaus da dødsdommen ble lest opp. Helt latterlig opplegg. Det tyder bare på at rettsystemet i Kongo ikke er modne til å følge deler av resten av verdens mer siviliserte rettssystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...