Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Har det ikke blitt fastslått at var gjort med hagle? Men det er det vel bare aktoratet som har lagt frem.

 

Dersom pistol/riflekula var av grovere kaliber og hadde hulspiss/softpoint så vil dette gjøre en noe tilsvarende ødeleggelse som et hagleskudd.La si en 45acp med hulspiss eksempelvis.

 

På kloss hold er haglsvermen samlet i en tett klase,lenger distanse svermen må fly dess mer vil svermen løse seg opp.

 

utgangshullene til en hagle på kloss hold kontra en grovere rifle/pistol med hulspiss er nokså like.Inngangshullene kan også være nokså like gitt at det er brukt grovere rifle/pistol kalibre.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har det ikke blitt fastslått at var gjort med hagle? Men det er det vel bare aktoratet som har lagt frem.

 

Dersom pistol/riflekula var av grovere kaliber og hadde hulspiss/softpoint så vil dette gjøre en noe tilsvarende ødeleggelse som et hagleskudd.La si en 45acp med hulspiss eksempelvis.

 

På kloss hold er haglsvermen samlet i en tett klase,lenger distanse svermen må fly dess mer vil svermen løse seg opp.

 

utgangshullene til en hagle på kloss hold kontra en grovere rifle/pistol med hulspiss er nokså like.Inngangshullene kan også være nokså like gitt at det er brukt grovere rifle/pistol kalibre.

 

De tror han ble skutt med en hagle. Såvidt jeg husker ble ikke gjennomført en ordentlig obduksjon. Det hadde vært så enkelt å finne ut hvordan våpen han ble drept med, og vips - inget drapsvåpen, inget bevis og inget motiv.

 

Setter min lit til at høyesterett er en mer seriøs aktør enn dette stammerådet.

 

Statsadvokaten snakker om hvorfor Kongo har rett til å være der som sivil part: Fordi den kriminelle handlingen skjedde på kongolesisk territorium, og den drepte er kongolesisk.

 

Host. Finnes det rettspraksis som støtter dette? Og jeg snakker ikke om håpløse sammenligninger a la terrorisme fra Libya.

 

KILDE: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=578130

 

Ny edit: Statsadvokaten har nedjustert kravet fra 500 milliarder til 5. Minner meg sterkt om "Hare Krishna"-tilhengeremetoden hvor man først ber om et urimelig stort bidrag, for å så be om et mer rimelig et som virker langt mindre. Han skylder dog på å ha både skrivd og sagt feil sum originalt.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Dette blir dummere og dummere for hver dag som går...

 

15.20: Aktor trekker nå bibelske paralleller: - Dersom ikke Moland drepte sjåføren, hvem var det da? Lucifer?

 

Jeg kan komme på et radarpar som har bedre motiv.

 

Og det er om man ser bort fra muligheten at de ble overfalt av landeveisrøvere/whatsonot...

 

 

EDIT: Det sagt, jeg vet selvsagt ikke om en av "informantene" heter Lucifer. Det er også en mulighet.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Dette blir dummere og dummere for hver dag som går...

 

15.20: Aktor trekker nå bibelske paralleller: - Dersom ikke Moland drepte sjåføren, hvem var det da? Lucifer?

Legg til [/ironi] tag så skjønner man det bedre.

 

Det gjaldt forsåvidt med en tidligere uttalelse også, når aktor ramset opp mulige motiv de hadde for å oppholde seg i Kongo, er de her for å stjele diamanter, som leiesoldater, "eller kanskje for å fange en okapi"

Lenke til kommentar
Har det ikke blitt fastslått at var gjort med hagle? Men det er det vel bare aktoratet som har lagt frem.

 

Dersom pistol/riflekula var av grovere kaliber og hadde hulspiss/softpoint så vil dette gjøre en noe tilsvarende ødeleggelse som et hagleskudd.La si en 45acp med hulspiss eksempelvis.

 

På kloss hold er haglsvermen samlet i en tett klase,lenger distanse svermen må fly dess mer vil svermen løse seg opp.

 

utgangshullene til en hagle på kloss hold kontra en grovere rifle/pistol med hulspiss er nokså like.Inngangshullene kan også være nokså like gitt at det er brukt grovere rifle/pistol kalibre.

 

Med mindre du er blind, vil du se forskjell på om det er er et prosjektil eller en haglbyge. Jeg vet ikke hva du mener med "kloss hold", men med mindre du skyter et kontaktskudd, vil man allerede på inngangssåret enkelt kunne se forskjell mellom et hvilket som helst prosjektil og en haglbyge. Skyter du derimot slug med hagla kan du få et relativt rundt og fint inngangssår, men terminalballistikken vil være helt annerledes enn for et prosjektil, både med slug og haglkorn. Dette gjelder uavhengig av om du skyter helmantel, bly, hulspiss eller andre kreative prosjektiler. Du trenger slett ikke å være patolog/rettsmedisiner for å fastslå om noen har blitt skutt med hagle eller med et prosjektil... Jeg kan gjerne utdype det, men jeg tror ikke det skulle være nødvendig ;)

 

EDIT: For spesielt interesserte: http://books.google.no/books?id=60dmvk02wc...;q=&f=false

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Naturligvis blir de som sitter i bilen døve. Men at slikt skjer dersom man er uheldig og avfyrer et kraftigere våpen inni en bil er ikke uvanlig.Trykket som skapes må ut et sted.

 

Man blir alldeles ikke døv selv om noen fyrer av ei hagle inni en lukket bil, med mindre han har _meget_ skjør hørsel og/eller tidligere hørselskader. Det er heller ingen fare for at vinduene skal knuse, hverken med hagle eller med noe annet håndvåpen. Det er ikke på langt nær nok trykk.

Lenke til kommentar

Prøv det og se hva som skjer,altså på eget ansvar. En i familien er overelege i en øre-nese-halsavdeling.Der var det en gang et par jegere som hadde klart ved et uhell å løsne et skudd inni bilen. Aner ikke hva slags kaliber det var,men de skulle på elgjakt.Begge ble så godt som døve etter ulykken.

 

Det er mye mer kraft i håndvåpenkalibre enn folk aner. Trykket fra en revolverpatron kan blåse av deg fingeren dersom du har fingeren i nærheten av tønna når man skyter.Ingen kule som treffer fingeren din,bare gasstrykk.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Ser at det er mange som later til å inngående kunnskap om saken her, uten at jeg gidder å gå i detaljer om prosjektiler og inngangssår osv.

 

Realitetene og det både vi og myndighetene har å forholde seg til i denne saken er at 2 norske "WannaBeRambos" har rotet det til for seg enten pga. spenningen eller pengene... Det er det bare de som vet.

 

At rettsaken i Kongo er en vits i forhold til prinsipper om rettsikkerhet er en annen sak, men om et par eventyrsøkere fra Kongo hadde blitt mistenkt for å skyte en hvit drosjesjåfør i Oslo (Hvis det fremdeles finnes noen!) hadde neppe opinionen og/eller pressen her hjemme vært mer velvillige enn de samme grupperinger er i Kongo.

 

Erstatningskravet på 3000 milliarder skyldes heller at de er analfabeter og hverken kan lese tall eller bokstaver. Når det gjelder rettsikkerhet har ikke vi så mye å stille opp med heller, som de siste 20-30 årene har dømt en rekke uskyldige sinnslidende for drap de mest sannsynlig ikke har begått, bare for å få ryddet opp i problemet...

 

Skal ikke si noe om hva disse 2 nordmennene er skyldige i, men helt uskyldige tviler jeg veldig på at de er!

 

Turister my ass! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Prøv det og se hva som skjer,altså på eget ansvar. En i familien er overelege i en øre-nese-halsavdeling.Der var det en gang et par jegere som hadde klart ved et uhell å løsne et skudd inni bilen. Aner ikke hva slags kaliber det var,men de skulle på elgjakt.Begge ble så godt som døve etter ulykken.

 

Det er mye mer kraft i håndvåpenkalibre enn folk aner. Trykket fra en revolverpatron kan blåse av deg fingeren dersom du har fingeren i nærheten av tønna når man skyter.Ingen kule som treffer fingeren din,bare gasstrykk.

 

Hvis de skulle på elgjakt, var det neppe noe større enn 7,62x51 eller noe i den leia. Har skutt slik ammunisjon og hagle med buckshot uten hørselvern ved flere anledninger, uten at det har medført noe annet enn litt småsus i ørene i noen minutter etterpå. Har også skutt mangfoldige skudd med revolver, også med fingerene liggende langs tønna (med hansker, men dog) uten å ha kjent noe som helst. Har også skutt både 7,62 og 5,56 inni relativt trange rom og fra kjøretøy, uten at det har medført hverken hørselskader, trykkskader eller knuste vinduer. Har knust speilet på en bil en gang, men det var pga hylseutkastet ;)

 

For å oppsumere:

Hørselskade? Ja, det er mulig, men man blir ikke permanent døv av ett enkelt skudd inni et kjøretøy.

Knuste ruter? Ikke pga trykket, nei.

Avrevne fingre pga trykket? Oksebæsj deluxe.

Lenke til kommentar

Jurist:

 

Neste gang du er på skytterbanen så hold fingrene dine foran tønna på revolveren din og skyt.Selv en 22lr skal kunne svi litt ifølge mine skyteledere,men prøv en 357mag eller 44mag for sikkerhetsskyld;). Du kan jo forsøke dette selv...tross alt oksebæsj det er snakk om;)

 

Og ta med deg din solide elgerifle inn i bilen med lukkede vinduer og dører uten hørselsvern og skyt i taket.Det er nok at du bare har et vindu oppe med løpet stikkene ut så vil trykket ha et sted å gå,men med alle vinduer og dører lukket igjen blir saken en litt annen.Nå har ikke trykket noe sted å gå.

 

Å skyte med rifle uten hørselvern på bane er ingen sak.Øresus,men ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Jurist:

 

Neste gang du er på skytterbanen så hold fingrene dine foran tønna på revolveren din og skyt.Selv en 22lr skal kunne svi litt ifølge mine skyteledere,men prøv en 357mag eller 44mag for sikkerhetsskyld;). Du kan jo forsøke dette selv...tross alt oksebæsj det er snakk om;)

 

Og ta med deg din solide elgerifle inn i bilen med lukkede vinduer og dører uten hørselsvern og skyt i taket.Det er nok at du bare har et vindu oppe med løpet stikkene ut så vil trykket ha et sted å gå,men med alle vinduer og dører lukket igjen blir saken en litt annen.Nå har ikke trykket noe sted å gå.

 

Å skyte med rifle uten hørselvern på bane er ingen sak.Øresus,men ikke noe mer.

 

Og hva i allverdens rike har det med saken å gjøre???? Er det noen her som tror de var der nede for å skyte elg???

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt var uansett at hørselen kom til å gå, leeenge før alle vinduene i en bil knuste av lufttrykk.

 

Ergo, hvis alle vinduene knuser av lufttrykket til haglen, ville det ha pumpet blod ut av ørene til samtlige.

 

 

 

P.S. det er veldig sannsynlig at ett bilvindu knuser om du skyter på det med hagle...

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...