Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med denne saken som var i Aftenposten for en måned siden? Riktig nok ikke Kongo, men Tanzania. Vanskelig for å tro det skulle være veldig annerledes i Kongo.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3178806.ece

Det er ingen hemmelighet at det meste av u-hjelp forsvinner før det kommer frem til de som trenger den. Problemet er at pengene som forsvinner går rett i lommene til de som vi helst vil at ikke skal ha de: korrupte ledere som styrer afrika med terror. U-hjelpen opprettholder kvelertaket til diktatorene. Det er synd å si, men per i dag finnes det nok svært få afrikanere som er egnet til å lede et land.

 

Mugabe er et godt eksempel. Han har i det minste en fiffig liten Hitlerbart så noe selvironi finnes det nok bak den ellers så gufne fasaden.

mugabe.jpg

Lenke til kommentar

Ja, jeg er fult klar over det. Men det er jo mange her på berge som i sin naivitiet tror at å øse millioner nedover redder verden. Faktum er vel at det gir mer penger til mnaktsykefolk som bare får enda mer penger og makt.

 

Mugabe er vel et prakteksempel. Han glitrer i gull, mens resten råtner. Jeg er ikke i mot uhjelp, bare måten det fungerer på i dag. Det virker helt mot sin hensikt og hjelper kun et mindretall av de som faktisk skal ha den.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er fult klar over det. Men det er jo mange her på berge som i sin naivitiet tror at å øse millioner nedover redder verden. Faktum er vel at det gir mer penger til mnaktsykefolk som bare får enda mer penger og makt.

 

Mugabe er vel et prakteksempel. Han glitrer i gull, mens resten råtner. Jeg er ikke i mot uhjelp, bare måten det fungerer på i dag. Det virker helt mot sin hensikt og hjelper kun et mindretall av de som faktisk skal ha den.

 

Akkurat det du sier, helt enig.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om Moland og Frenchs versjon av saken har vært i tråden ennå, her er den hvertfall, sakset fra dagbladet:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Mandag morgen 5.mai:

Tjostolv Moland (28) og Joshua French (27) rullet ut av hotellsengene på hotell Riviera i diamantbyen Kisangani. Hodene deres var en anelse tunge etter noen kalde Primus-øl kvelden før. Det var mandag 5. mai 2009. En helt vanlig dag — så langt.

 

De draps- og spiontiltalte nordmennene har tidligere aldri snakket om hva som skjedde denne dagen. Det hadde de tenkt å gjøre i retten. Men de hevder de har mistet all tillit til militærdomstolen og nekter nå å forklare seg.

 

De velger å fortelle sin historie i Dagbladet.

 

Moland og French var i Den demokratiske republikken Kongo på 30 dagers turistvisum, men ville hjem. Ikke til Re, Oslo eller Vegårshei, men til Kampala, hvor Molands sikkerhetsselskap hadde kontor. De to hadde vært tre dager i Kisangani.

 

— Det er fascinerende å se hvordan historien manifesterer seg i kulehull og ødelagte bygninger. Også har du Kongo-elva — og de eneste hotellene i mils omkrets som er ok å bo på, forklarer Joshua French.

 

— Vi var på guttetur, ikke noe annet, og besøkte også Beni og Mombasa. Tidligere har vi gjort liknende turer i Tanzania og Zambia, forteller han.

 

French sier de hadde 1500 dollar med seg inn i landet.

 

Den lett trimmede Yamaha motorsykkelen de tok seg fram på hadde gått i stykker. Kickstarten var gåen. Sykkelen måtte trilles i gang og nektet å yte mer enn 1700 omdreininger. Det var mye lettere å få sykkelen fikset i Kampala enn her i Kisangani. De to tok derfor kontakt med hotellpersonalet for å få tips om en pålitelig sjåfør. Hotelleieren fikk 100 dollar i forskudd, og lovte å finne transport.

 

De to måtte imidlertid vente et par timer, akkurat nok tid til å bestille turens siste Primus, før de kunne trille motorsykkelen ned til markedsplassen, der skyss skulle være å finne.

 

Mandag 5. mai, klokka 18.00:

Transporten hotelleieren hadde fikset var en overfylt lastebil. Et redselsfullt, overlesset skue. De to nordmennene ville ha forskuddet tilbake fra sjåføren — dette holdt ikke. Det oppsto en diskusjon. Tjostolv Moland passet bagasjen mens Joshua French forhandlet om pengene.

 

En engelskspråklig hotellassistent fikk fem dollar for jobben med å tolke etter seansen, og det var han som oppdaget Abedi Kasongo og hans Toyota Landcruiser. Han hadde plass nok til både nordmennene og motorsykkelen, og fikk til slutt 40 liter bensin fra lastebilsjåføren.

 

40 liter bensin på pumpe koster vanligvis omkring halvparten av forskuddet, altså 50 dollar, og lastebilsjåføren var fornøyd da nordmennene omsider kom av gårde.

 

Det var også Gina Kepo og Kasimu Aradjabo. De to skulle samme vei, tok kontakt og fikk sitte på i Kasongos bil. Vitnene hevdet i retten at Moland og French ikke ønsket dette, men insisterte på å få være alene i bilen. Ifølge nordmennene er dette blank løgn.

 

Kasongo fikk 200 dollar i forskudd; resten skulle han få ved turens slutt. Etter noen småærender i byen kom turen skikkelig i gang. Klokka var blitt seks på ettermiddagen. French satt foran i førerhuset, Moland på lasteplanet.

 

Mandag 5. mai, klokka 19.00:

Etter en time gjorde Kasongo en kort stopp, på Kepo og Aradjabos initiativ. Det var godt å strekke på beina, husker French; det var ganske trangt om plassen.

 

Etter pausen tok begge nordmennene plass foran. French satt i midten, mellom Kasongo og Moland. Det skulle ikke gå mer enn en time til før følget igjen gjorde holdt. Kepo og Aradjabo ville ha en pause, noe som var helt greit for de to nordmennene. Ølen fra tidligere måtte ut, og de to gikk for å late vannet.

 

Mandag 5. mai, klokka 20.00:

Nattemørket hadde for lengst lagt seg over den sentralafrikanske grusveien. De to gikk til grøfta til høyre foran bilen for å gjøre sitt fornødne. Det var en 5-7meter tilbake til bilen, husker French. Han sto lengst bort, og Moland nærmest bilen.

 

French sier han hørte at Kepo og Aradjabo hoppet av lasteplanet.

 

Og plutselig var helvete løs.

 

De hørte et skudd. Det var omkring en meter mellom bilen og grøfta, og French mente det var her skuddet kom fra.

 

Moland og French la på sprang. Ikke ut i bushen, som var svært tett. Ikke forover, der lyset fra bilen ville avsløre dem. De bakover, mens skudd nummer to runget gjennom jungelen.

 

French var raskere enn sin noe større kamerat, og var kommet 15-20 meter bak bilen da en skygge kastet seg over ham. Personen prøvde å holde ham igjen, og de to ramlet om kull på bakken. French havnet underst, og holdt hardt rundt motstanderen for at denne ikke skal få tak i eventuelle våpen. Flere skudd ble avfyrt. Det hele var raskt unnagjort. French kom seg på beina og vekk fra sin mørkhudede motstander, som la på sprang ut i bushen — til venstre, når French så tilbake mot Kisangani.

 

— Kom igjen, ropte Moland, som sto noen meter nærmere landcruiseren.

 

Nå hadde de to hørt til sammen fem skudd. Folk beveget seg i bushen på begge sider av veien.

 

— Tilbake til bilen, tilbake til bilen!

 

Moland hoppet opp på lasteplanet. French løp mot førersetet. Da han kom fram, så han en kropp ligge på veien. Ikke i bilen, som vitnene hevdet. French er fast bestemt på dette. Liket lå på veien.

 

— Jeg tror det var sjåføren. Men det var jo så mørkt at jeg ikke kan være sikker, sier French til Dagbladet.

 

Joshua French satt bilen i første, og de to spant av gårde. Etter å ha kjørt i høy fart et par kilometer for å komme i trygghet, stoppet de to opp. De trengte en plan for veien videre.

 

De to konkluderte med to ting. For det første kunne de ikke stole på hæren, og måtte unngå soldater for enhver pris. De var overbevist på at alle funn ville bli brukt mot dem, dersom soldater fikk vite om hva som hadde skjedd.

 

Og de måtte komme seg vekk. Fort. Enten ut av landet, eller eventuelt ta kontakt med vaktene i Epulu-parken, for å få låne en telefon og kontakte UD. Nordmennenes mobiltelefoner hadde ikke dekning. French ønsket å kontakte parkvaktene, mens Moland var fast bestemt på at det lureste var å forlate landet så fort som mulig.

 

Tirsdag 6. mai, midnatt

De to fortsatte flukten østover, mot Nia Nia, men hadde ikke bestemt seg for hva som var lurest. I Kasongos bil kjørte passerte de et stykke forbi Epulu Ranger Station, der de slo leir for natta. Da de slo leir oppdaget de at førersetet var dynket i blod, og Moland prøvde å få vekk det verste.

 

Det var nå det infamøse bildet ble tatt, av en smilende Tjostolv Moland som skyfler blod ut av førersetet.

 

— Det var et spontant bilde, forteller Joshua French.

 

— Jeg husker ikke hva jeg sa til Moland. Men vi hadde nettopp opplevd en så syk situasjon, at jeg synes ikke det er noen spesielt unaturlig reaksjon, sier 27-åringen.

 

— Det ser nok sykt ut. Men det var helt «in the moment.»

 

Tirsdag 6. mai, klokka 04.00

Etter å ha slått opp telt fikk de dødsens trøtte rømlingene sove noen timer. Da de våknet, kjørte de to for å finne vann. Da de kjørte ut fra teltplassen og mot Epulu, så de en blå lastebil kjøre østover på den smale grusveien mot Mombasa.

 

De ankom etter noen kilometer en liten landsby, og gikk ut for å finne vann. Da var den blå lastebilen der igjen.

 

Denne gangen kom det flere menn hoppende ut. De hadde macheter og våpen.

 

French ropte mot Moland, og hoppet inn bak rattet. En u-sving seinere var de to i vill flukt vestover — innover i landet igjen — vekk fra de bevæpnede desperadoene. Flere skudd ble avfyrt mot nordmennene, men ingen traff.

 

De sier de ikke hadde andre fluktmuligheter, og Moland og French bestemte seg for å gi avkall på landcruiseren, og i stedet flykte til fots. De to kjørte tilbake til teltplassen, pakket raskt en sekk hver med det aller nødvendigste; kart, kompass, GPS og noen klær, og løp ut i jungelen.

 

Først flyktet de sammen i tre dager, fram til Joshua French ble pågrepet fredag 9. mai. Moland flyktet i ytterligere tre dager.

 

Han overga seg frivillig på morgenen den påfølgende mandag 12. mai.

 

Resten er historie.

 

Jeg vet ikke med dere, men jeg har foreløpig ikke sett noe plausibelt motiv for at nordmennene skulle begå drapet.

To fattige afrikanere derimot, med 4-500 USD liggende i bilen - som tilsvarer en kongolesisk årslønn og fort mer til - det ser jeg på som et meget plausibelt motiv.

 

Jeg dømmer eller frikjenner ingen, jeg tror heller ikke nordmennene har generelt rent mel i posen eller er mors beste barn - men jeg finner det åpenbart at Gina Kepo og Kasimu Aradjabo hadde et sterkere motiv for å drepe/rane sjåføren enn Moland og French hadde.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke med dere, men jeg har foreløpig ikke sett noe plausibelt motiv for at nordmennene skulle begå drapet.

To fattige afrikanere derimot, med 4-500 USD liggende i bilen - som tilsvarer en kongolesisk årslønn og fort mer til - det ser jeg på som et meget plausibelt motiv.

 

Jeg dømmer eller frikjenner ingen, jeg tror heller ikke nordmennene har generelt rent mel i posen eller er mors beste barn - men jeg finner det åpenbart at Gina Kepo og Kasimu Aradjabo hadde et sterkere motiv for å drepe/rane sjåføren enn Moland og French hadde.

Dette oppsummerer vel ganske greit de tankene jeg selv har gjort meg om saken også. Det er flere ting som virker «litt» suspekte her, på begge sider.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke med dere, men jeg har foreløpig ikke sett noe plausibelt motiv for at nordmennene skulle begå drapet.

To fattige afrikanere derimot, med 4-500 USD liggende i bilen - som tilsvarer en kongolesisk årslønn og fort mer til - det ser jeg på som et meget plausibelt motiv.

Er ikke alltid folk er rasjonelle når de dreper. De kunne for eksempel ha kommet opp i en krangel med sjåføren som endte med at de drepte ham.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke med dere, men jeg har foreløpig ikke sett noe plausibelt motiv for at nordmennene skulle begå drapet.

To fattige afrikanere derimot, med 4-500 USD liggende i bilen - som tilsvarer en kongolesisk årslønn og fort mer til - det ser jeg på som et meget plausibelt motiv.

Er ikke alltid folk er rasjonelle når de dreper. De kunne for eksempel ha kommet opp i en krangel med sjåføren som endte med at de drepte ham.

Det er ikke et argument i det hele tatt.

 

Det kan ha skjedd. Og det kan ha skjedd at en elefant sparket borti en pistol og er morderen. Hva som kan ha skjedd uten fnugg av motiv eller bevis er ikke relevant.

Kongoleserne har ihvertfall et soleklart motiv, du må sammenligne det med at du sitter i en bil med 400.000kr i. Klart det frister når du er lutfattig!

Endret av toth
Lenke til kommentar

Nå har visst en av Herrens glade jubelgutter predikant Rune Edvardsen, dratt ned for å bistå. Etter å ha jobbet i Kongo som hjelpearbeider har han fått en bekjentskapskrets som også omfatter personer i statsapparatet, så hvem vet det kan jo være verdt noe?

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2696916.ece

 

Noen skjær i sjøen har det dog vært;

Edvardsen skulle etter planen treffe Kongos president i slutten av august for å drøfte situasjonen til nordmennene.

 

- Du fikk aldri møte Kongos president Joseph Kabila?

 

- Nei, det har ikke blitt noe av. Jeg hadde en åpning, men så skjer det at de får greie på at statsministeren har stjålet 15 millioner dollar. Presidenten innkaller alle til møte i regjeringen og det blir en regjeringskrise.

 

Her skjer det åpenbart litt av hvert :p

 

 

Mest interessante er kanskje;

- Det var jo folk høyt opp i systemet som jeg snakket med, og det de sa var at fengselsårene som de eventuelt blir dømt til, kan bli overført til en viss pengesum slik at de kan bli kjøpt ut.

 

Sistnevnte vil jo i tilfelle det stemmer, aktualisere om det er riktig å bruke penger for å kjøpe guttene fri? Da snakker vi muligens ikke "utpressing" lengre heller, hvis denne "ordningen" er et etablert system som gjelder alle?

Lenke til kommentar

Tror ikke noe særlig på de guttene... synd for dem at de kanskje blir dømt til døden, men jeg syns ikke vi skal kjøpe de fri fordi de valgte å drepe en mann i kongo...

 

det bildet som viser en av dem vaske blod er ikke normalt. å det er kjent at psyken til eks militære som har vært med på litt av hvert ofte ikke er helt god.

+ at han velger å endre forklaring...

 

(vet ikke hvordan man lager sånne flotte linker)

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=578111

 

 

tror ikke ett ord de sier desverre etter å ha fulgt nøye med fra staren... bildet var dråpen.

Lenke til kommentar

Ok, nå begynner jeg å lure

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=578111

 

 

I avhørene ble det skrevet at Tjostolv hadde sagt at han hadde våpen. Det benekter han nå, og sier han ble falskt tolket, forklarer French.

 

- Men Moland bekreftet selv til VGs journalist i mai at han hadde våpen i Kongo til beskyttelse?

- For å unngå å bli tatt for falsk forklaring fortsatte Moland å bekrefte det han hadde signert på, men som ikke stemte, sier French.

- Dere frykter ikke for troverdigheten nå som Moland har endret forklaring?

- Det tror jeg blir som alt annet. Folk tror det ene eller det andre. For oss er det viktig hva som skjer her i retten, ikke hva folk i Norge måtte tro.

- Det fins et bilde av dere med et våpen svært likt det våpenet som er lagt fram som bevis i retten og en Unicef vannflaske som kan antas å være fra Kongo?

 

Avviser

 

- Vi avviser at våpenet på bildet er våpenet som er fremlagt her i retten og at vi tok med våpen til Kongo. Bildet ble ikke tatt i Kongo, og Unicef-flasker blir fraktet og solgt i andre land.

 

- Den digitale informasjonen i bildet viser at det ble tatt mens dere var i Kongo?

- Noen kan ha vært inne og justert på kameraet.

 

Edit: litt sein her ja

Endret av Jason Something
Lenke til kommentar

I følge vitnene: Drapsofferet ble skutt fra venstre side (av de norske som stod på utsiden)

I følge Moland og French: De stod foran bilen mens han ble skutt.

I følge aktoratet: Drapsvåpenet var en hagle.

 

Hvis han ble drept fra venstre side - av en hagle - hvordan kan det forklare at (alt?) blodet ligger i en blodpøl rett ved døra og mot undersiden av setet? Ville trodd at en hagle gir fra seg såpass mye kraft at han ble i det minste FORSKJØVET over mot høyre, så blodpølen ville vært nærmere håndbrekket i midten av bilen.

 

Dette henger ikke på greip. Vennligst rett meg hvis det er feil :)

Lenke til kommentar
[...] Ville trodd at en hagle gir fra seg såpass mye kraft at han ble i det minste FORSKJØVET over mot høyre, så blodpølen ville vært nærmere håndbrekket i midten av bilen[...]

 

Hvor mye ett stort tungt menneske flytter seg av å bli skutt er "litt" overdrevet i folketroen... Mythbusters hadde en greie på det og selv med .50 BMG/12.7x99 er det snakk om noen veldig få cm... Uansett vil eventuelle muskelbevegelser (frivillige elller ufrillige) hos den skutte lett utgjøre mye større kraft og bevegelse enn selve skuddet.

Lenke til kommentar
[...] Ville trodd at en hagle gir fra seg såpass mye kraft at han ble i det minste FORSKJØVET over mot høyre, så blodpølen ville vært nærmere håndbrekket i midten av bilen[...]

 

Hvor mye ett stort tungt menneske flytter seg av å bli skutt er "litt" overdrevet i folketroen... Mythbusters hadde en greie på det og selv med .50 BMG/12.7x99 er det snakk om noen veldig få cm... Uansett vil eventuelle muskelbevegelser (frivillige elller ufrillige) hos den skutte lett utgjøre mye større kraft og bevegelse enn selve skuddet.

 

Nå er det veldig lenge siden jeg har sett den episoden, men om det de gjorde der er overførbart til denne hendelsen har jeg mine tvil om. For det første brukte de balistisk gele, som overhodet ikke tar hensyn til eventuelle muskelbevegelser som du nevnte. Rykninger, sjokk etc. Jeg vil også tro at et menneske som sitter og kanskje nærmest 'balanserer' på setet vil lene mot høyre etter et hagleskudd som vil ha langt mer forskyvningskraft enn en enkel kule. Men det blir litt mye synsing fra min side nå ... :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde forventet mye mer blodsøl fra en hagle på så kort hold.Dersom alle vinduene i bilen var lukket ved skuddet ville alle rutene knust pga det høye trykket en kaliber 12 haglepatron leverer.Hørselen til de i bilen ville også blitt redusert/skadet,kanskje også blitt døv etter det ene smellet som skjer i et lite og lukket rom.Akkurat som inni en bil.

Lenke til kommentar

Ifølge forklaringen deres var de jo 6-7 meter fra bilen da det smalt. De hørte afrikanerne hoppe ut av lasterommet, og rett etter hørte de smell. Så om det stemmer, er det vel rimelig å anta at de hoppet ut, røsket opp døra på førersida og skjøt sjåføren der han satt.

 

btw: Når det er snakk om kloss hold, vil det være null problem for obdusenter eller selv vanlig lekperson å se forskjell på hagleskudd og pistol/geværskudd i en kropp. Hagla lager jo

O

mens kule lager

.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...