Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Prøve å få de sendt til Norge og sone en del av straffen her. Eventuelt HÅPER jeg personlig at UD vil ty til sterkere midler som fullstendig stopp i bistand til alt relatert til Kongo, og kanskje også en aksjon på å få de ut av landet, militært eller på andre måter. Sistnevnte måte er derimot veldig lite trolig, men burde likevel gjøres.

 

Er du rablende sinnssyk? Er du klar over hva slags politiske konsekvenser det ville ha fått dersom Norge gikk til militært angrep på et annet land for å hente ut to dømte forbrytere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøve å få de sendt til Norge og sone en del av straffen her. Eventuelt HÅPER jeg personlig at UD vil ty til sterkere midler som fullstendig stopp i bistand til alt relatert til Kongo, og kanskje også en aksjon på å få de ut av landet, militært eller på andre måter. Sistnevnte måte er derimot veldig lite trolig, men burde likevel gjøres.

 

Er du rablende sinnssyk? Er du klar over hva slags politiske konsekvenser det ville ha fått dersom Norge gikk til militært angrep på et annet land for å hente ut to dømte forbrytere?

 

Ro deg ned. Han er nok ikke sinnssyk men kanskje meget ung...

Lenke til kommentar

Saken her har jo kommet helt ut av proposjoner.

 

Jeg aner ikke noe om de er skyldig eller ei. Er de skyldige, så får de ta sin straff. Men å faktisk bli så useriøs, og mer eller mindre saksøke hele Norge, da er det nok.

 

Det er ingen tvil om at dette nå kun omhandler penger. Løsepenger. De driver rett og slett og prøver å få "trua" til seg pengene våre.

 

Så som et motsvar, så kan vi enkelt og greit be om å få de hjem (utlevert), ellers stopper vi all uhjelpa på flekken. Rettergangen kan vi ta her.

 

Snakker om et land som er takknemlig for den hjelpa de får konstant.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Hadde dette vært i Norge hadde denne saken funnet sted på Nasjonal teateret, man hadde betalt for å se den og den hadde fått gode kritikker for å være en velbygget satirisk oppbygning av en rettsak. Og de "dømte" hadde fått betalt for arbeidet sitt samt ikke vært fengslet.

 

Klart de blir dømt til døden, men den blir aldri satt i spill, blir den det tipper jeg kongo mister den støtten de har fra Europa og USA. Får håpe det i alle fall.

Lenke til kommentar

Foreløpig kan jo Norge ta det helt med ro siden dette erstatningskarvet ikke har noen hjemmel, men kan vi få problem hvis kongoleserne starter et søksmål i den internasjonale domstolen i Haag?

 

Guttene har jo gyldige Forsvaterts Tjenestebevis/ID og en av gutta såvidt jeg har skjønt er fortsatt "aktiv" i den forstand at han er tilgjenglig som reserveoffiser. Spørsmålet blir da om dette er tilstrekklig (i finjussens verden) å anse Norge som part?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Foreløpig kan jo Norge ta det helt med ro siden dette erstatningskarvet ikke har noen hjemmel, men kan vi få problem hvis kongoleserne starter et søksmål i den internasjonale domstolen i Haag?

 

Guttene har jo gyldige Forsvaterts Tjenestebevis/ID og en av gutta såvidt jeg har skjønt er fortsatt "aktiv" i den forstand at han er tilgjenglig som reserveoffiser. Spørsmålet blir da om dette er tilstrekklig (i finjussens verden) å anse Norge som part?

Norge kan ikke stilles til ansvar for det de to enkeltpersonene gjør på eget initiativ uansett. Hadde det vært på oppdrag for staten hadde det vært noe annet (men det er det jo ikke uansett hvor hardt aktor prøver å få oss til å tro det).

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt helt enig, men det er vel muligens en tabbe at staten ikke har inndratt aktive Tjenestebevis?

 

"Skrekk-scenario" jeg ser for meg meg er "finjuss" og at et dommerpanel kanskje består av mange representanter fra tredje-verden land. "Dessuten har jo Norge masse penger" og alt det der. Synes i allefall det er litt ekkelt å tenke på :ph34r:

Lenke til kommentar
Hadde dette vært i Norge hadde denne saken funnet sted på Nasjonal teateret, man hadde betalt for å se den og den hadde fått gode kritikker for å være en velbygget satirisk oppbygning av en rettsak. Og de "dømte" hadde fått betalt for arbeidet sitt samt ikke vært fengslet.

 

Klart de blir dømt til døden, men den blir aldri satt i spill, blir den det tipper jeg kongo mister den støtten de har fra Europa og USA. Får håpe det i alle fall.

Sett at du hadde vært en fattig kongoleser som var avhengig av nødhjelp. Syns du det hadde vært rettferdig at du måtte ta straffen fordi "staten" rota det til?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er helt rett att staten kutter "nødhjelp" til Kongo. Meste parten av de pengene går til korrupte mennesker uansett. Noe annet er naivt å tro.

 

Att to NORDMENN har ødelagt for seg selv der nede er uheldig, men de kunne like gjerne ha vært svenske eller tyske for den del(Jeg vet ikke om de er skyldige eller ikke men jeg anser det som lite viktig da måten saken blir behandlet i "rettsystemet" der nede er totalt tragisk).

Lenke til kommentar

Hvis de blir dødsdømt (altså henrettet, ikke fengsel) så synes jeg Norge skal stoppe all finans hjelp til kongo, for da finansierer vi faktisk drap av våre egne landsmenn.

 

og nei jeg sier ikke at de ikke er uskyldige (jeg vet faktisk ikke) men denne rettsaken starter å bli veldig morsomt.

Lenke til kommentar

Uansett, om de hadde vært i tjeneste, så er jo beløpet langt utover bannanland om vi skulle evnt bli dømt i hag (noe vi selvsagt ikke blir, ei eller blir det noen sak der).

 

Når de priser verditapet på sjåføren til 1 million dollar, i et land det finnes millionvis av arbeidsløse som sikkert kunne lærers opp til kjørereglene i det landet.

 

Og en gammal toyota er visst verdt uhorvelig mye der nede nå. Kanskje sende et motkrav på alle de som er fra kongo som har kommet hit og gjort skade i en eller annen form? Der er jo staten medskyldig i og med at de har flyktet derfra.

Lenke til kommentar

De har sagt de kommer til å nedjustere erstatningskravet, og fremmer de et mer nøkternt beløp i Haag så øker vel også sjansen for at det kan bli godtatt (hvis det i hele tatt kommer så lang da, mulig det blir avslått som en ikke-sak for domstolen allerede innledningsvis)

Lenke til kommentar
Hadde dette vært i Norge hadde denne saken funnet sted på Nasjonal teateret, man hadde betalt for å se den og den hadde fått gode kritikker for å være en velbygget satirisk oppbygning av en rettsak. Og de "dømte" hadde fått betalt for arbeidet sitt samt ikke vært fengslet.

 

Klart de blir dømt til døden, men den blir aldri satt i spill, blir den det tipper jeg kongo mister den støtten de har fra Europa og USA. Får håpe det i alle fall.

Sett at du hadde vært en fattig kongoleser som var avhengig av nødhjelp. Syns du det hadde vært rettferdig at du måtte ta straffen fordi "staten" rota det til?

 

Nei, det er ikke rettferdig, like fult som det ikke er rettferdig det som skjer i den rettsaken.

Lenke til kommentar
Hadde dette vært i Norge hadde denne saken funnet sted på Nasjonal teateret, man hadde betalt for å se den og den hadde fått gode kritikker for å være en velbygget satirisk oppbygning av en rettsak. Og de "dømte" hadde fått betalt for arbeidet sitt samt ikke vært fengslet.

 

Klart de blir dømt til døden, men den blir aldri satt i spill, blir den det tipper jeg kongo mister den støtten de har fra Europa og USA. Får håpe det i alle fall.

Sett at du hadde vært en fattig kongoleser som var avhengig av nødhjelp. Syns du det hadde vært rettferdig at du måtte ta straffen fordi "staten" rota det til?

 

Hvor mye ser egentlig de fattige der nede til nødhjelpa? Selv hjelpe organisasjoner ber oss om å stoppe opp nå. De fattige merker ikke noe. Det er de rike som vil merke det. De som stjeler til seg alle pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...