Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er jo ikke du noe bedre en de som leder denne rettsaken. Du synes de virker skyldige i ditt hode og da er det grunn nok til at de har godt av å sitte fengslet i Kongo?

 

Det kalles å være konsekvent. Pga av diverse ting (se mine tidligere innlegg i denne tråden for å se hvorfor) er jeg overbevist om at de er skyldige. I tillegg, og det er ingen som nevner her, hvis de er der på leiesoldat type oppdrag (og i følge intervjuet French gav noen måneder i forveien de er det) så kvalifiserer det for fengselsstraff også.

Hvis de er skyldige så er det naturlig at de avtjener straffen i det landet forbrytelsen har skjedd ("when in rome do as roman"). Det eneste jeg er ambivalent mot er en eventuell dødsstraff (i prinsippet er jeg imot dødsstraffer).

 

Og så får jeg svare på tiltalen at jeg er lik de som leder denne "rettsaken" - hvis dette stemte ville jeg saksøkt deg for 200 millioner for tort og svie, datamaskin produsenten du skrev innlegget på for 100 millioner, de tiltalte i saken for 500 millioner...

Lenke til kommentar
Nå har jeg søkt rundt på nettet en stund for å høre andre lands medier's syn på denne saken. Men det finnes ikke. Det er virkelig bare Norske journalister som skriver om saken. Er ikke det merkelig? :ermm:

Hvorfor skulle resten av verden bry seg? Det er jo ikke første gang i verdenshistorien at leiesoldater blir tatt til fange i usivilisete strøk.

Det er vel ikke hver dag en nasjon (?) krever tre billioner av to enkeltpersoner og hjemlandet?

Lenke til kommentar
Nå må noe skje snart, blir de straffet uten å få en rettferdig rettsak vet jeg ikke hva jeg skal si, vi hjelper mange utlendinger her i norge, krekar osv så vi burde ihvertfall klare å hjelpe våre egne, ikke ved å punge ut med penger riktignok, en kule i hode på aktoren hadde vært på sin plass ihvertfall, makan!

Det var en lang setning, kjente jeg :D

Lenke til kommentar
Jeg tror vi skal ta det rolig.

Hvis myndighetene der borte tror at disse to nordmennene er verdt så mye penger, kommer de neppe til å bli drept.

Jeg sier ikke at de er direkte trygge, men jeg tror de kommer seg derfra til slutt.

 

Kanskje noe a la Bill Clinton sitt besøk i Nord-Korea.

 

 

Kongo eksperten på tv2 snakket om at dommeren tjener rundt 1000 kr mnd.

Jeg tror de blingser litt på tallene der nede....

 

Skulle vel klare seg med 100,000 og rett hjem da tenker jeg :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at noen av de tiltalte er noen spesielt gode personer, jeg tviler også på at de er spesielt uskyldige, men absolutt alle burde ha krav på en upartisk, ukorrupt og rettferdig rettssak.

 

Med det sagt, jeg føler ikke noen større tilknytning til noen av de to tiltalte enn jeg gjør for noen andre her i verden, kun fordi de er norske.

Lenke til kommentar

Disse gutta er så langt ute på jordet man kan komme!

Det er et bevis en gang for alle at de har for dårlig utdannelse der nede!

 

Og advokater bør da virkelig ha UTDANNELSE! men disse gutta er mer ute og ror enn amerikanere med aluminiumsfoliehatt!

 

jeg tror vi kan slutte å sende penger ned dit for penga til utdanning har tydelig vis ikke utrettet noe, send heller ned noen som kan ta styring og få landet (for den saks skyld mesteparten av afrika) på rett kjøl.

 

du gir ikke en narkoman eller alkoholikker penger til kaffe heller, vel du GIR h*n kaffepenger men h*n bruker de nok på stoff/sprit

 

skal man hjelpe en narkoman/alkoholiker så må h*n rehabiliteres, det må dette rothullet av et land også!

 

(dårlig metafor :p )

Lenke til kommentar
du får våkne opp selv først. Jeg er nokså sikker på at en sånn operasjon kunne blitt gjennomført det handler mer om det diplomatiske rundt det. Usa, Storbritania og frankrike har f.eks tropper som spesialerer seg på å hente ut folk fra lignende situasjoner, og når det kommer til Norges styrker så er de i toppsjiktet i verden, ikke i antall osv. men ut ifra øvelser testet mot andre spesialstyrker etc. En eventuell operasjon ville ikke krevd store styrker, men dyktige folk og det har norge. Beklager men her vet du ikke all verden!

Staten Kongo hadde neppe giddet å sette inn store styrker hvis de skulle rømt. Hele greia er bare et stort sirkus for å lire så mye penger som mulig ut av givende nordmenn.

 

På samme måte som de reddet Hans Christian Ostrøy fra å bli halshugd i Kashmir?

 

Nei, det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til å bryte seg inn i et bevoktet fengsel (hvor mange må man drepe der og hvor mange blir selv drept?) og redde ut et par bajaser. Det er utallige problemer med det scenariet og svært stor risiko for å miste egne soldater. Dette er ikke Hollywood, lille venn.

DU trenger ikke prate til meg som om jeg tror hverdagen er hollywood. Og du skal vite at lignende operasjoner har vært utført før. Jeg står fortsatt på mitt når jeg sier at en gruppe spesialtrente soldater med riktig utstyr hadde hatt en fair sjangs til å få ut gutta. Når det er sagt er jeg HELT klar over at noe sånt er like sannsynlig som julenissen pga. det diplomatiske oppi det hele, og jeg mener heller ikke at de siktede fortjener å bli frifunnet helt uten videre.

 

Her blir det uansett ord mot ord fordi en redningsaksjon aldri vil bli noe av, men jeg går ikke rundt med ville fantasier om redningsaksjoner i Gi. joe stil.

Lenke til kommentar

 

Norge var en av fattigest land i verden til 1960 tall, hadde de lave IQ til dette punkt?

Det var noe lavere IQ i Norge i 1960, men Norge var ikke et fattig land i afrikansk målestokk.

 

På den tiden hadde effektene av innavl startet å gi seg (jamfør muslimer) og utdannelsen var ok / god sett resten av verden.

 

Grunnet klima har det Norske folk hatt behov for å bruke hodet for å overleve. Dette er klassisk Darwinisme, en art utvikler seg etter forholdene de befinner seg på. I kalde strøk døde man ut dersom man ikke klarte å finne ut hvordan skulle overleve vinteren, lage bål, forhindre frostskader, lagre mat, bygge ly osv.

 

På samme tid var viktige egenskaper rundt ekvator springe raskt, springe raskt og muskulær styrke for å hevde seg i stammen. Dette er grunnen til at hvite menn aldri vil klare å slå en sort mann på distanser som 100m.

 

«Mine» og vitenskapsfolks argumenter bygger naturlig nok på troen på evolusjon. Fundamenttelle religiøse vil fortelle deg at gud skapte menneske og at han hadde årsaker til forskjellene i menneskeheten. Dette er et spørsmål om tro vs vitenskap.

 

 

Jeg tror ikke rikdom kan være faktor for å forklare IQ. En ting vi må tenk om er; fks se på Saudi Arabia en av rikkeste land i verden men hvis du skal se på utdanning nivå er de lavest i verden. For å gjøre litt mer presis se på Norges utdanning niva det er en av laveste i Europa bare slå ut Moldova. Statistikken viser også at utdannigsnivået av Regjering medlemmer i Norge er lavest i Europa. Men tenk på at det er rikeste land i verden, men IQ? ikke snakk om. Jeg hadde annledning å treffe mange Europere men de snakker ikke så pent om nordmenn, de tragge befolkning sier dem. Se på Sverige et land med ingen olje er et rike land, der er riktig IQ målestokk som finnes. Norge og Saudi Arabia er egentlig i samme nivå når det gjelder IQ, eneste som gjort landet til et rike emperium er bare olje penger. Resten ser du her i forumet er bare å sitte og spise sosial penger og skrive på PC. Med liten peiling om verden rundt seg men alle sammen føle seg en ekspert om sak de vet ikke hvordan skal uttales.

 

Jeg tror ikke nordmenn brukt hode for å overleve, fra tømmer fløtte til olje fløtten. Det var bare en sjanse som naturen gitt og takknemlig for Stor Britania for bli enig om grensen i nord sjøen.

 

Andre faktor du skal se på er, hva er et nasjon? et faktum som du finner ikke i Afrika per i dag. Samtidig jeg vil at du skal sammligne situasjonen i Europa som skapt to verdens kriger og hvorfor? så går du til Marshal plan for å løfte hele Europa osv.. Hvis du er kristin person ta litten smak av Biblen hvor det står historien om Babylon osv...

Jeg vil ikke gå i mye detalje men jeg forventer at du har evnen til å flette resten sammen.

 

obs..må tilbake til jobben.

Lenke til kommentar

"09.45: De tiltalte er på plass i retten. Det oppsto problemer under transporten fordi bilen de ble fraktet i gikk tom for bensin.

 

Dette var vist en stor utfordring.

 

10.45: Man venter fortsatt på at rettssaken skal starte. Mannen som styrer lyd og lys har problemer med å få lyset til å fungere over dommerpanelet.

 

Dette minner meg om en konsert hvor alt går galt på forhånd.

 

Det var ikke noe lyd og lys når jeg var i retten!

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Bra det er flere som får opp øynene for at det faktisk finnes kulturforskjeller i verden som skaper problemer. Har selv hatt flere lange opphold i afrikanske land som har gitt meg mye positivt av erfaringer. Når nordmenn med høy utdanning, språkforståelse og penger i bakhånd har problemer med å tilpasse seg i land der nede, kan en bare tenke seg hvor vanskelig det er for afrikanere, og andre personer fra land i tredje verden uten utdannelse osv, å komme til Norge for å tilpasse seg. Det er dømt til å skape problemer, noe mange som lever oppe i boblen i Norge ikke forstår.

 

Denne rettsaken er ført av embetsmenn i Kongo, dvs. de mest priviligerte. Da kan en tenke seg hvordan den vanlige mann i gata er.Høy erstatning kreves i tilfelle noen er så dumme at de betaler Det er vel litt sånn Norge er blitt i den store verden. Vi er for naive til å skjønne hvordan andre mennesker tenker og lever og det er en stor grunn til at vi feiler stort i integreringsprosessen.

 

Flere burde dratt til Afrika for å forstå at vi kan ikke møte alle i verden med norsk mentalitet. Og da snakker jeg ikke om å dra på ulike safari-resorts, men faktisk dra og bo hos vanlige afrikanere gjerne på landsbygda, og se hvordan de lever, tenker og oppfatter verden. Tror mange ville blitt sjokkert, noe denne saken er et godt bevis på. :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg synes synd på de jeg. Hvis man drar til Kongo og dreper noen så får man ta konsekvensene. Det bilde der han ene ler mens han vasker blod ut av bilen sier vel litt om hvilke type mennesker det er snak om.

 

Nå har jo det blitt diskutert og forklart, men det ser ikke bra ut nei.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg synes synd på de jeg. Hvis man drar til Kongo og dreper noen så får man ta konsekvensene. Det bilde der han ene ler mens han vasker blod ut av bilen sier vel litt om hvilke type mennesker det er snak om.

Det er ikke mange som tviler på at de er leiesoldater som opererer på kant med loven. De var godt kjent med forholdene i kongo, så de burde heller ikke bli overrasket.

Men om de faktisk er skyldige i tiltalen er jeg ikke sikker på, det er det en rettferdig rettsak burde bevise. Men det ser det ikke ut til at de får i kongo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...