Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig helt latterlig erstatningskrav. Hvis Norge betaler et øre er det helt for jævlig. Noe folk virker til å ha glemt er at disse mennene faktisk kan ha drept sjåføren. Noe som hadde kommet fram hadde vært en ordentlig etterforskning/rettssak. Har de gjort det skal de straffes, så da blir det feil uansett hvis Norge hadde betalt for å få dem hjem.

 

Jeg driter egentlig i pengene, jeg vil bare vite hva som faktisk skjedde.

 

Men siden Norge er medlem av EU kan vi sikkert få de andre landene til å spleise :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjer om de straffes med døden? Skal Norge bare si O.K og gi faen?

Ja.

 

Jeg tror nok ikke de sitter passivt og tvinner tommeltotter i UD, ut fra det lille jeg har hørt har de gjort alt som står i deres makt for å hjelpe de to nordmennene. Men når det viser seg til syvende og sist at de ikke kan gjøre så mye så blir nok konsekvensen at vi bare må la dem ta straffen.

 

UD kan ikke sitte og være barnevakt for nordmenn som drar til ustabile land og leker paramilitære. Til syvende og sist må de selv akseptere risikoen av det de driver med, også om det kan føre til døden for dem.

 

FSK ville da ikke hatt noen problemer med dette, tror ikke våre venner i Amerika er for vanskelig og be om en tjeneste heller.

Mener du seriøst at Norge skal sette i gang en Hollywood-type redningsaksjon for å redde ut to verdensvante menn som fikk seg opp i trøbbelet på egen hånd? Beklager å knuse dine illusjoner, men sånt skjer bare på TV og i filmer. Våre "amerikanske venner" ville ledd seg skakk i hjel om vi spurte dem om "hjelp".

 

Uansett er det irrelevant hvorvidt vi kommer til å redde dem eller ikke. Det hører ikke med i norsk utenrikspolitisk linje å trosse et annet lands suverenitet på egen hånd bare for å redde ut to nordmenn som visste nøyaktig hva de gjorde og presterte å rote seg opp i trøbbelet på egen hånd.

 

Over til gjetting av utfallet:

- Jeg tipper de får lang traff i Kongo og blir utlevert til Norge hvor de må sone 4 år.

 

Next!

Jeg tror ikke det.

 

For det første vil neppe Kongo utlevere fangene til oss når de først har prestert å "bevise" at vi sendte dem til Kongo som "spesialagenter" for å bedrive ugagn nede der.

 

For det andre har det ikke blitt presentert noen troverdige bevis for det mennene har bedrevet, så Norge vil neppe gå med på å sende dem i fengsel, da det ville vært et brudd på norske rettstradisjoner.

 

Stusser over at flere her inne sier plent nei til å betale en kompensasjon, men er villig til å ofre norske liv (selvsagt ikke deres eget regner jeg med)

Mener du at Norge skulle bruke opp oljefondet og vel så det på å betale "kompensasjon" til de gærne kongoleserne? (Hvis jeg siterer deg ute av kontekst, så beklager jeg det, men i så fall klarer jeg ikke helt å lese ut hva du egentlig mente å si med det over.)

 

Og jeg skjønner ikke det snakket om å "ofre liv". Nordmennene selv valgte å dra på egen hånd inn i jungelen i Kongo med våpen og falske pass (?), med alt det det innebærer av risiko osv. Nå får de selv ta konsekvensen av valget sitt. Jeg får gjenta meg selv her: Norge kan ikke være barnepike for nordmenn som selv velger å dra inn i ustabile områder i utlandet!

 

Selvfølgelig helt latterlig erstatningskrav. Hvis Norge betaler et øre er det helt for jævlig. Noe folk virker til å ha glemt er at disse mennene faktisk kan ha drept sjåføren. Noe som hadde kommet fram hadde vært en ordentlig etterforskning/rettssak. Har de gjort det skal de straffes, så da blir det feil uansett hvis Norge hadde betalt for å få dem hjem.

De er, ifølge siviliserte lands rettstradisjoner, uskyldige inntil det motsatte er bevist. Den farsen av en rettssak som er fremvist har ikke klart å fremstille noen troverdige bevis mot nordmennene. Altså er de i prinsippet fortsatt uskyldige, og straffen som de eventuelt får i Kongo kan ikke godkjennes av Norge selv om det viser seg at de er skyldige.

 

EDIT: Jeg glemte å legge til at det er lite sannsynlig at nordmennene faktisk blir henrettet da dødsstraffer ikke har vært gjennomført i Kongo på en del år nå. Med mindre kongoleserne vil statuere et "eksempel" ut av de to nordmennene da.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvordan skal vår knøttlille spesialstyrke gjøre det? Fly inn i helikopter fra... hvor? Skyte ned 10-20 vakter (med stor fare for å miste folk selv), sprenge opp låser, ta med fangene fra fengselet i Hollywood-stil og fly dem ut med Kongos luftforsvar i hælene, ja de har vel ett eller annet som kan skyte ned et helikopter. Eller skal de storme rettslokalet, skyte alle vaktene og andre som gjør motstand? Det er jo krig. Norge starter ikke en krig.

 

Våkn opp, folkens! Kanskje hvis de hadde blitt holdt av tilfeldige terrorister/krigsherrer, men selv da ville det neppe vært aktuelt. Selv om FSK i seg selv er "bra" mann for mann, så har ikke Norge noe som helst apparat til en sånn operasjon.

du får våkne opp selv først. Jeg er nokså sikker på at en sånn operasjon kunne blitt gjennomført det handler mer om det diplomatiske rundt det. Usa, Storbritania og frankrike har f.eks tropper som spesialerer seg på å hente ut folk fra lignende situasjoner, og når det kommer til Norges styrker så er de i toppsjiktet i verden, ikke i antall osv. men ut ifra øvelser testet mot andre spesialstyrker etc. En eventuell operasjon ville ikke krevd store styrker, men dyktige folk og det har norge. Beklager men her vet du ikke all verden!

Staten Kongo hadde neppe giddet å sette inn store styrker hvis de skulle rømt. Hele greia er bare et stort sirkus for å lire så mye penger som mulig ut av givende nordmenn.

Lenke til kommentar
Altså er de i prinsippet fortsatt uskyldige, og straffen som de eventuelt får i Kongo kan ikke godkjennes av Norge selv om det viser seg at de er skyldige.

Ok, men hva skal Norge liksom gjøre med det? "Nei, dere har ikke dømt dem skyldig på rett måte, de må komme hit slik at vi kan gjøre det?" Skjønner hva du mener, men skjønner ikke hva vi kan gjøre.

 

Det blir nok heller 3000 milliarder år i fengsel.

Fengselet de sannsynligvis vil sone i er i praksis dødsstraff. Det er ikke vakter der. Det er ikke celler der fangene er innlåst. Se for deg en svær fotballhall. Du låser opp døra, kaster inn fangene, låser igjen og lar dem klare seg selv der. Så kommer altså disse to kritthvite og etter hvert så berømte nordmennene inn. Hva tror du skjer med dem?

Lenke til kommentar
du får våkne opp selv først. Jeg er nokså sikker på at en sånn operasjon kunne blitt gjennomført det handler mer om det diplomatiske rundt det. Usa, Storbritania og frankrike har f.eks tropper som spesialerer seg på å hente ut folk fra lignende situasjoner, og når det kommer til Norges styrker så er de i toppsjiktet i verden, ikke i antall osv. men ut ifra øvelser testet mot andre spesialstyrker etc. En eventuell operasjon ville ikke krevd store styrker, men dyktige folk og det har norge. Beklager men her vet du ikke all verden!

Staten Kongo hadde neppe giddet å sette inn store styrker hvis de skulle rømt. Hele greia er bare et stort sirkus for å lire så mye penger som mulig ut av givende nordmenn.

 

På samme måte som de reddet Hans Christian Ostrøy fra å bli halshugd i Kashmir?

 

Nei, det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til å bryte seg inn i et bevoktet fengsel (hvor mange må man drepe der og hvor mange blir selv drept?) og redde ut et par bajaser. Det er utallige problemer med det scenariet og svært stor risiko for å miste egne soldater. Dette er ikke Hollywood, lille venn.

Lenke til kommentar
FSK ville da ikke hatt noen problemer med dette, tror ikke våre venner i Amerika er for vanskelig og be om en tjeneste heller.

Slenger du deg med som frivillig?

 

Dette er bare urealistisk vissvass. Er nok uansett heller ingen "vinnersak" i internasjonal opinion å befri bajasser som er drapstiltalt og muligens ER skyldige.

 

Stusser over at flere her inne sier plent nei til å betale en kompensasjon, men er villig til å ofre norske liv (selvsagt ikke deres eget regner jeg med)

 

Hadde jeg hatt kunnskapen til ett slikt oppdrag hadde jeg gledelig dratt, har alt meldt meg frivillig til oppdrag i utlandet.

 

Dog så hadde jeg aldri gjort det uten å vite att de er uskyldig (jeg har mine tvil selv om rettsaken er totalt latterlig).

Lenke til kommentar
Altså er de i prinsippet fortsatt uskyldige, og straffen som de eventuelt får i Kongo kan ikke godkjennes av Norge selv om det viser seg at de er skyldige.

Ok, men hva skal Norge liksom gjøre med det? "Nei, dere har ikke dømt dem skyldig på rett måte, de må komme hit slik at vi kan gjøre det?" Skjønner hva du mener, men skjønner ikke hva vi kan gjøre.

All den tid kongoleserne har bestemt at Norge er den store slemme skurken og ikke vil samhandle med oss er det nok ikke så mye vi kan gjøre uansett.

 

Jeg vet at det høres svært brutalt ut, spesielt for familier og venner av de to "dømte", men slik er virkelighetens verden.

 

Det blir nok heller 3000 milliarder år i fengsel.

Fengselet de sannsynligvis vil sone i er i praksis dødsstraff. Det er ikke vakter der. Det er ikke celler der fangene er innlåst. Se for deg en svær fotballhall. Du låser opp døra, kaster inn fangene, låser igjen og lar dem klare seg selv der. Så kommer altså disse to kritthvite og etter hvert så berømte nordmennene inn. Hva tror du skjer med dem?

"Svært hard og brutal straff" kan jeg si meg enig i. "Dødsstraff" derimot stiller jeg meg litt tvilende til.

Lenke til kommentar
Tror nok at 50.000 - 100.000 norske kroner plassert i rette lommer ville frigi disse to. Om jeg synes det er verdt det og at de fortjener det er en annen sak....

Er forsåvidt sant man kan kjøpe seg fri fra det meste i uggabugga-land, noe denne tullingen er et eksempel på (desverre var han for sta og misset sjansen) I europa får du fengselstraff får å lage spetakkel ombord i fly.

 

Angående Moland & French ville det kanskje gått med smøring i rette lommer hvis saken hadde havnet i det vanlige rettsystemet. Uheldigvis for guttene p.g.a. dette med militær ID osv. fikk saken en annen vinkling og det ble militærdomstol i stedet. Tviler på at det nytter med smøring på det nivå det er nå, for nå er liksom hele statsapparatet part i saken.

Lenke til kommentar
"Svært hard og brutal straff" kan jeg si meg enig i. "Dødsstraff" derimot stiller jeg meg litt tvilende til.

 

Hvis det var mulig ville jeg faktisk satt en del penger på at de kommer til å bli drept hvis de må sone i et slikt fengsel.

Hva tror dere Kongo hadde gjort hvis de hadde fått så mye penger? Altså tror dere velstanden hadde eksplodert, og deres studenter hadde vært i verdensklasse, og fått en representant i G20? eller...

Inflasjoooooooon.

Lenke til kommentar
Tviler på at det nytter med smøring på det nivå det er nå, for nå er liksom hele statsapparatet part i saken.

Jeg stiller meg litt tvilende til seriøsiteten til dette "statsapparatet" og jeg da. Sakset litt fra wikipedia:

In eastern Congo, the prevalence and intensity of rape and other sexual violence is described as the worst in the world.[4] A 2006 report by the African Association for the Defence of Human Rights prepared for that committee provides a broad overview of issues confronting women in the DRC in law and in daily life.[30] They have been raped during warfare and kept as slaves for soldiers. When the women are released, most killed themselves or checked into a hospital where they would die.

 

The war has made the life of women more precarious. Violence against women seems to be perceived by large sectors of society to be normal

 

Virker som de har ting på stell...

Lenke til kommentar
Angående Moland & French ville det kanskje gått med smøring i rette lommer hvis saken hadde havnet i det vanlige rettsystemet. Uheldigvis for guttene p.g.a. dette med militær ID osv. fikk saken en annen vinkling og det ble militærdomstol i stedet. Tviler på at det nytter med smøring på det nivå det er nå, for nå er liksom hele statsapparatet part i saken.

 

Det spiller ikke noe rolle hva tittelen er på han du bestikker. Kongo er et såkalt "failed state", noe som innebærer mangel på sentralisert kontroll over landet. Store porsjoner av landet er krigssoner. Lokale makthavere er semi-autonome. Hvis disse to forsvant under en fangetransport ville ingen stilt spørsmål om dette (hvertfall ikke særlig lenge).

 

Personlig synes jeg at de er skyldige og at de har godt av et opphold i en fengsel i Kongo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...