Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom hver nordmann betaler ca 625 000 kr er erstatningkravet oppfylt. Vet ikke helt hva jeg skal si, er helt målløs.

 

Er du sikker på det? Er erstatningskravet 2 999 562 500 000 kr? (4 799 300 nordmenn * 625 000 kr)

 

Synes det var LITT i overkant høyt...

 

Ja, det er nokså sikker på det.

En billion er tusen milliarder, eller en million millioner, dvs. det naturlige tallet 1 000 000 000 000.

Lenke til kommentar
At domstolen er anderledes enn det vi er vant med, betyr dog ikke at nordmennene er uskyldig.

 

Når vitner plutselig blir informanter, slik at de både kan lyve og kreve erstatning, er det iallefall umulig å stole på hva de kommer med.

Ikke heng deg opp i det. Det er vel bare en byråkratisk term.

 

Ifølge vitnene ble de selv skutt etter/angrepet av Moland og French.

 

Hvis du vil nekte passagerene å vitne OG kreve kompensasjon, blir det som om du ville nekte f.eks. et voldtektsoffer å vitne mot gjerningsmannen og samtidig kreve erstattning. Det vil du vel ikke?

Lenke til kommentar
Dersom hver nordmann betaler ca 625 000 kr er erstatningkravet oppfylt. Vet ikke helt hva jeg skal si, er helt målløs.

 

Er du sikker på det? Er erstatningskravet 2 999 562 500 000 kr? (4 799 300 nordmenn * 625 000 kr)

 

Synes det var LITT i overkant høyt...

Erstatningen de krever er 3029000000000 kr, så staten måtte spyttet inn resten i så fall :)

 

edit:

Ifølge vitnene ble de selv skutt etter/angrepet av Moland og French.

De er ikke lenger vitner, men informanter. Vitner har de ikke til hendelsen. Så de slipper hendig nok å tas i ed. Ikke at jeg tror de ville snakket mer sant under ed, men likevel.

Endret av freke
Lenke til kommentar
Universelt godkjent er nok bare Pass, ja. For flyselskap innen EØS aksepteres også norske bankkort (skjønner jo at man ikke drar rundt med slikt i land hvor de tydelig ikke har begrep på penger.), førerkort (aner ikke om de har førerkort), samt forsvarets ID-kort, politiets tjenestebevis og disse IDkortene Avinor og luftfartstilsyner deler ut.

Nå er ikke kongo en del av EØS, men slik dem turer frem i rettsaken tror jeg de aksepterer det meste som legitimasjon der nede.

Så mye oppmerksomhet tror jeg det tiltrekker seg. Ministri of Defence kan vel like gjerne skrive ut ID-kort som Oslo Police Station..

 

Som du selv sier : EØS... Utenfor europa er det andre spilleregler. BTW, for noen år siden i Tyskland kunne jeg ikke engang leie en rom på et hotell uten pass (mulig det er annerledes nå).

Ikke at det spiller noe rolle for disse to da de er blitt tatt i å bruke falske id-er anyway.

Lenke til kommentar
De er ikke lenger vitner, men informanter. Vitner har de ikke til hendelsen. Så de slipper hendig nok å tas i ed. Ikke at jeg tror de ville snakket mer sant under ed, men likevel.

Som jeg sa, man gikk over til betegnelsen informant i stedet for vitne, fordi passagerene både skulle vitne OG kreve erstatning samtidig, i samme prosess. Det var forsvarerne som protesterte, derfor ble det slik. Normalt og etter boka skal straffesaker og erstattningsaker holdes adskilt i hver sin (tidkrevende)prosess, men noen snarveier må man vel regne med i Kongo-land. Det er uansett bare ei ubetydelig byråkratisk greie, iscenesatt av en wannebe-hollywood-forsvarer

Lenke til kommentar
Og de er jo virkelig rasistiske også. At alle mennesker er like, men at den hvite fargen i huden var et uhell fra Gud?

Jaja, vi får begynne å dømme afrikanere som har begått kriminelle handlinger i Norge på samme måte!

Drap - 3000 milliarder.

Voldtekt - 1 million dollar per menneske som i ettertid er påvirket

Nasking - 21 år fengsel

 

Lille gutt. saken er om Kongo.

 

Seriously, det var sannsynligvis en metafor.

Lenke til kommentar

Denne rettsaken kunne ikke vært mer komisk. Det hele ligner på en skikkelig dårlig russisk såpeopera.

 

Det virker som om det hele begynte som en relativt vanlig drapsetterforskning, men rimelig kjapt fant de ut at det var mulig å tjene noen penger siden de var fra et slikt rikt land. Denne skvise-penger-ut-av-dem strategien har jo gått helt ut av proporsjoner. Alle skal ha oppreisning eller erstatning. 1 milliard her og en der. Helt utrolig at ikke Joshua og Tjolstolv flipper i vinkel for den idioti og urett som den gjengen med apekatter utøver mot dem.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, man gikk over til betegnelsen informant i stedet for vitne, fordi passagerene både skulle vitne OG kreve erstatning samtidig, i samme prosess. Det var forsvarerne som protesterte, derfor ble det slik. Normalt og etter boka skal straffesaker og erstattningsaker holdes adskilt i hver sin (tidkrevende)prosess, men noen snarveier må man vel regne med i Kongo-land. Det er uansett bare ei ubetydelig byråkratisk greie, iscenesatt av en wannebe-hollywood-forsvarer

Ikke at jeg tviler på din kunnskap om kongolesisk lov og rett, men ; etter boka, hvordan forholder det seg i en kongolesisk militærdomstol? Greit at du muligens kjenner kongolesiske regler, men det er jo ikke å anta at de sivile bestemmelsene gjelder i denne saken der en general eller lignende er dommer/president?

Lenke til kommentar

I følge Wikipedia var Kongos BNP estimert til rundt 21,4 mrd dollar.

I følge en av disse advokatene var guttenes oppdrag i kongo å stjele en okapi, angivelig til Kongens dyrehage.

 

Foreslår vi betaler et statsbudsjett i erstatning, sett at vi får et par Okapier i retur. Det må være litt rom for forhandlinger i den pakken.

 

okapi.jpg

 

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Ok, her er min forklaring som jeg mener kan være forklaringen til de absurde kravene som blir satt.

Det at det settes så useriøse og absurde erstatningskrav tror jeg egentlig er fordi de vil melke så mye penger det lar seg gjøre rundt gutta det nede. Jeg tror ikke statsadvokatene der nede er så dumme, de vil stort sett skape så mye blest som mulig rundt greia, for at norge skal betale en grei sum for å få de løslatt. om de f.eks får utbetalt 10-20 mill for å få de tilbake til norge er de nok fornøyde, og jo mer oppmerksomhet de klarer å få jo mindre virker 10-20mill for den norske stat eller hvem det er som betaler. Jeg tror altså det hele er et spill for galleriet så de kan tjene noen slanter på morderne. Kongo gir selfølgelig faen i sjåføren som ble drept osv. Det hele handler nok heller om penger..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Med de rød-grønne amøbene som passer pengesekken forundrer det meg ikke om de betaler heller. Om de gjør det, pakker jeg sekken og drar ut av landet for godt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...