Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En annen ting; hvis Kongo har mottatt u-hjelp fra Norge er jo dette en fantastisk måte å takke for støtten og be om ekstra forsyninger. Håper at Norge kutter alle tråder mellom oss og Kongo og slutter å ha noe med de å gjøre.

 

Ifølge UD gir vi rundt 150 millioner i året i støtte til Kongo.

Lenke til kommentar
Det snakkes om en internasjonal domstol. Hvilken er det? Menneskerettighetsdomstolen i Haag tar vel bare opp europeiske saker? De kan ikke akkurat avgjøre en drapssak fra Kongo. Afrika har visst sin egen domstol av samme type, men den er (naturligvis) ute av drift. Så hvor skal de to eventyrerne anke saken sin?

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Court_of_Justice

Haag gjelder for hele verden slik jeg ser det, den blir bl.a omtalt som "the world court".

Lenke til kommentar
En annen ting; hvis Kongo har mottatt u-hjelp fra Norge er jo dette en fantastisk måte å takke for støtten og be om ekstra forsyninger. Håper at Norge kutter alle tråder mellom oss og Kongo og slutter å ha noe med de å gjøre.

 

Ifølge UD gir vi rundt 150 millioner i året i støtte til Kongo.

 

det burde reduseres til caaaaaa NULL

Lenke til kommentar
En annen ting; hvis Kongo har mottatt u-hjelp fra Norge er jo dette en fantastisk måte å takke for støtten og be om ekstra forsyninger. Håper at Norge kutter alle tråder mellom oss og Kongo og slutter å ha noe med de å gjøre.

 

Ifølge UD gir vi rundt 150 millioner i året i støtte til Kongo.

 

det burde reduseres til caaaaaa NULL

 

Jeg tror ikke løsningen er å straffe de som er i nød og lever i fattigdom for tullet til ledelsen i landet :)

Lenke til kommentar
Forstår godt at han bar på forsvarets ID-kort. Pass er vel relativt ettertraktet der nede, særlig norske pass. Forsvarets ID-kort er langt mindre, og langt mer hendig. Vi skulle hatt et "minipass" eller statsID i samme format.

 

Tror at din teori er feil. Pass er så vidt jeg vet det eneste dokumentet som er universelt godskjent. I samtlige land jeg har vært i ville norsk forsvars ID bli sidestilt på linje med en fake id du printa ut selv. Pluss at det ville vekket uønsket oppmerksomhet.

 

Min teori:

PMC/lelesoldat firmaene har en stor problem med at de blir beleiret nærmest av folk med Rambo komplekset. Disse lyver om alt - fra hvorvidt de i det hele tatt har tjenestegjort i noen hær, graden de har hatt o.l

Svært så mange går rundt og hevder at de er ex fremmedlegionærer eller ex medlemmer av spesialstyrker (gjerne uspesifisert hvilken spesialstyrke). Mindre serøse aktører i denne bransjen (dvs det store flertallet av firmaene) tar de potensielle kandidaters historier for god fisk.

Mer seriøse aktører krever at man beviser sine påstander og det er fullt mulig at disse to hadde med seg forsvars ID-kort som en slags håndfast bevis på deres profesjonelle bakgrunn. Vi vet jo at de søkte samarbeid med SIG i Uganda (Nå er ikke Friksen og SIG en seriøs aktør - men det er en annen diskusjon).

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis de faktisk dømmer Moland og French uten noen form for bevis?

Det er da disse tiltalte nordmennene vil anke.

Husk at de tre som ble dømt til 21 års fengsel i Orderud-saken, ble dømt på kun indiser, ingen bevis.

 

Sånn sett har man ikke automatisk en god anke-sak i kriminalsaker.

Lenke til kommentar

Kan noen værsåsnill fortelle meg at gjengen nede i kongo vet hvor vagt dette er?

Hvis det er denne typen folk som sitter i de høye setene det nede er det ikke så rart at de har et litt trøblete styre og politikk i det hele tatt.

 

På en annen side er det fryktelig gøy å lese anklagene osv. selv om det ikke er like fett for de som sitter i baret..

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at noen tar denne domstolen seriøst. Det er KUN penger de tenker på, ikke noe annet.

Det finnes ikke beviser i det hele tatt, bare masse vage vitneuttalelser og annet søppel de har kokt i sammen.

Jeg mener å huske at en norsk humorist kalte Kongo "et apeland", og når jeg ser dette så skjønner jeg hva han mente...

Lenke til kommentar
Forstår godt at han bar på forsvarets ID-kort. Pass er vel relativt ettertraktet der nede, særlig norske pass. Forsvarets ID-kort er langt mindre, og langt mer hendig. Vi skulle hatt et "minipass" eller statsID i samme format.

 

Tror at din teori er feil. Pass er så vidt jeg vet det eneste dokumentet som er universelt godskjent. I samtlige land jeg har vært i ville norsk forsvars ID bli sidestilt på linje med en fake id du printa ut selv. Pluss at det ville vekket uønsket oppmerksomhet.

 

Universelt godkjent er nok bare Pass, ja. For flyselskap innen EØS aksepteres også norske bankkort (skjønner jo at man ikke drar rundt med slikt i land hvor de tydelig ikke har begrep på penger.), førerkort (aner ikke om de har førerkort), samt forsvarets ID-kort, politiets tjenestebevis og disse IDkortene Avinor og luftfartstilsyner deler ut.

Nå er ikke kongo en del av EØS, men slik dem turer frem i rettsaken tror jeg de aksepterer det meste som legitimasjon der nede.

Så mye oppmerksomhet tror jeg det tiltrekker seg. Ministri of Defence kan vel like gjerne skrive ut ID-kort som Oslo Police Station..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...