Midnight_walker Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hva skjer hvis de faktisk dømmer Moland og French uten noen form for bevis? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 En annen ting; hvis Kongo har mottatt u-hjelp fra Norge er jo dette en fantastisk måte å takke for støtten og be om ekstra forsyninger. Håper at Norge kutter alle tråder mellom oss og Kongo og slutter å ha noe med de å gjøre. Ifølge UD gir vi rundt 150 millioner i året i støtte til Kongo. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Det snakkes om en internasjonal domstol. Hvilken er det? Menneskerettighetsdomstolen i Haag tar vel bare opp europeiske saker? De kan ikke akkurat avgjøre en drapssak fra Kongo. Afrika har visst sin egen domstol av samme type, men den er (naturligvis) ute av drift. Så hvor skal de to eventyrerne anke saken sin? http://en.wikipedia.org/wiki/International_Court_of_Justice Haag gjelder for hele verden slik jeg ser det, den blir bl.a omtalt som "the world court". Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 En annen ting; hvis Kongo har mottatt u-hjelp fra Norge er jo dette en fantastisk måte å takke for støtten og be om ekstra forsyninger. Håper at Norge kutter alle tråder mellom oss og Kongo og slutter å ha noe med de å gjøre. Ifølge UD gir vi rundt 150 millioner i året i støtte til Kongo. det burde reduseres til caaaaaa NULL Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg tror Moland & French kan være glade for at så mye virker til å dreie seg om penger, fremfor at det hadde vært ren politikk/prestisje. Penger er alltid forhandlingsbart. Spørsmålet blir om noen norsk regjering tør ta belastningen. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Noen som vet om en blogg eller noe fra Kongo om dette? Helst på engelsk, fransk til nøds. Dette siste språket er jeg blank i.. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hva skjer hvis de faktisk dømmer Moland og French uten noen form for bevis? Det er da disse tiltalte nordmennene vil anke. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 En annen ting; hvis Kongo har mottatt u-hjelp fra Norge er jo dette en fantastisk måte å takke for støtten og be om ekstra forsyninger. Håper at Norge kutter alle tråder mellom oss og Kongo og slutter å ha noe med de å gjøre. Ifølge UD gir vi rundt 150 millioner i året i støtte til Kongo. det burde reduseres til caaaaaa NULL Jeg tror ikke løsningen er å straffe de som er i nød og lever i fattigdom for tullet til ledelsen i landet Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Ifølge UD gir vi rundt 150 millioner i året i støtte til Kongo. Da er vi vel langt nede på gjelden vår allerede. Edit: Og det spørs vel hva vanlige folk ser til disse millionene uansett. Endret 27. august 2009 av Juℓenissen Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 statuer et eksempel, som de gjør med oss. En kompis jobber frivillig på en skole der nede og han forteller at SVÆRT lite av pengene går til det de skal, det er like korrupt som rettsvesenet leiesoldatene våre har møtt der nede. Hadde jeg vært diktator i norge hadde vi latt dem sulte ihjel... Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg tror ikke løsningen er å straffe de som er i nød og lever i fattigdom for tullet til ledelsen i landet Jeg tror mye av det vi har gitt i u-hjelp har funnet veien til lommene til nettopp de som leder landet. Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Forstår godt at han bar på forsvarets ID-kort. Pass er vel relativt ettertraktet der nede, særlig norske pass. Forsvarets ID-kort er langt mindre, og langt mer hendig. Vi skulle hatt et "minipass" eller statsID i samme format. Tror at din teori er feil. Pass er så vidt jeg vet det eneste dokumentet som er universelt godskjent. I samtlige land jeg har vært i ville norsk forsvars ID bli sidestilt på linje med en fake id du printa ut selv. Pluss at det ville vekket uønsket oppmerksomhet. Min teori: PMC/lelesoldat firmaene har en stor problem med at de blir beleiret nærmest av folk med Rambo komplekset. Disse lyver om alt - fra hvorvidt de i det hele tatt har tjenestegjort i noen hær, graden de har hatt o.l Svært så mange går rundt og hevder at de er ex fremmedlegionærer eller ex medlemmer av spesialstyrker (gjerne uspesifisert hvilken spesialstyrke). Mindre serøse aktører i denne bransjen (dvs det store flertallet av firmaene) tar de potensielle kandidaters historier for god fisk. Mer seriøse aktører krever at man beviser sine påstander og det er fullt mulig at disse to hadde med seg forsvars ID-kort som en slags håndfast bevis på deres profesjonelle bakgrunn. Vi vet jo at de søkte samarbeid med SIG i Uganda (Nå er ikke Friksen og SIG en seriøs aktør - men det er en annen diskusjon). Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hva skjer hvis de faktisk dømmer Moland og French uten noen form for bevis? Det er da disse tiltalte nordmennene vil anke. Husk at de tre som ble dømt til 21 års fengsel i Orderud-saken, ble dømt på kun indiser, ingen bevis. Sånn sett har man ikke automatisk en god anke-sak i kriminalsaker. Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Kan noen værsåsnill fortelle meg at gjengen nede i kongo vet hvor vagt dette er? Hvis det er denne typen folk som sitter i de høye setene det nede er det ikke så rart at de har et litt trøblete styre og politikk i det hele tatt. På en annen side er det fryktelig gøy å lese anklagene osv. selv om det ikke er like fett for de som sitter i baret.. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Dersom Kongo hadde hatt et system i det heletatt i sin rettsal, så hadde tvilen kommet de tiltalte til gode. Nå er det dessverre slik at alle i salen sitter og runker hverandre med de samme håpløse "bevisene". Lenke til kommentar
Mariaink Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Dersom hver nordmann betaler ca 625 000 kr er erstatningkravet oppfylt. Vet ikke helt hva jeg skal si, er helt målløs. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg fatter ikke at noen tar denne domstolen seriøst. Det er KUN penger de tenker på, ikke noe annet. Det finnes ikke beviser i det hele tatt, bare masse vage vitneuttalelser og annet søppel de har kokt i sammen. Jeg mener å huske at en norsk humorist kalte Kongo "et apeland", og når jeg ser dette så skjønner jeg hva han mente... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg fatter ikke at noen tar denne domstolen seriøst. At domstolen er anderledes enn det vi er vant med, betyr dog ikke at nordmennene er uskyldig. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Forstår godt at han bar på forsvarets ID-kort. Pass er vel relativt ettertraktet der nede, særlig norske pass. Forsvarets ID-kort er langt mindre, og langt mer hendig. Vi skulle hatt et "minipass" eller statsID i samme format. Tror at din teori er feil. Pass er så vidt jeg vet det eneste dokumentet som er universelt godskjent. I samtlige land jeg har vært i ville norsk forsvars ID bli sidestilt på linje med en fake id du printa ut selv. Pluss at det ville vekket uønsket oppmerksomhet. Universelt godkjent er nok bare Pass, ja. For flyselskap innen EØS aksepteres også norske bankkort (skjønner jo at man ikke drar rundt med slikt i land hvor de tydelig ikke har begrep på penger.), førerkort (aner ikke om de har førerkort), samt forsvarets ID-kort, politiets tjenestebevis og disse IDkortene Avinor og luftfartstilsyner deler ut. Nå er ikke kongo en del av EØS, men slik dem turer frem i rettsaken tror jeg de aksepterer det meste som legitimasjon der nede. Så mye oppmerksomhet tror jeg det tiltrekker seg. Ministri of Defence kan vel like gjerne skrive ut ID-kort som Oslo Police Station.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 At domstolen er anderledes enn det vi er vant med, betyr dog ikke at nordmennene er uskyldig. Når vitner plutselig blir informanter, slik at de både kan lyve og kreve erstatning, er det iallefall umulig å stole på hva de kommer med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå