Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Vel politiet ville vel og forsøkt å finne ut hvem en person på bildet er før de fremlegger det som bevis i en sak. indiser holder som oftest aldri vann i en sak som dette så fremst det ikke foreligger underbyggende beviser.

 

Det faktum og at det nå fremstår slik at personen på bildet er en journalist og pasifist i en norsk avis så ville det i normale omstendigheter blir slettet i bevisrekken. Men det er ikke tilfellet i denne saken hvor de holder på historien de har bygget opp til tross for motbevisene som foreligger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk politi kunne jo f.eks. engasjert seg og sjekket telefontrafikken til/fra fotografen for å se om det har vært samtaletrafikk til telefoner i Afrika og/eller Moland/French's telefon for å se om det er sant at de ikke kjenner hverandre.

 

Han er tross alt bekjent av Friksen så jeg tør ikke være sikker på han "kun" er fotograf uten også andre interesser.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke norsk politi som skal sjekke dette men påtalemyndighetene i Kongo og aktoratet. Det er deres jobb å sjekke at bevisene er korrekt fremstilt. Nå er de og blitt påvist fra norsk hold hvem personen på bildet er men de nekter plent å forandre historien, de vil ikke engang sjekke opplysningene. Hadde dette vært i Norge hadde beviset blitt forkastet med umiddelbar virkning.

 

Samme det bildet av Moland i uniform, deres historie matcher ikke med det man ser på bildet da bildet klart og tydelig viser at det er en Securitas uniform Moland er påkledd. Men dette har de heller ikke sjekket og trekker heller sine konklusjoner ut av bildet uten å ha underbyggende beviser for dette.

 

Det er ikke noe annet enn et politisk skuespill og en fadese. Det er en hån mot et rettferdig rettssystem og en hån mot Moland og French som ikke engang får en rettferdig rettgang.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke norsk politi som skal sjekke dette men påtalemyndighetene i Kongo og aktoratet.

Det er vanlig med politisamarbeid over landegrensene, så der er jeg uenig med deg. Dessuten er det politiets jobb både å finne momenter som taler for OG imot en viss påstand.

 

Nå er de og blitt påvist fra norsk hold hvem personen på bildet er men de nekter plent å forandre historien, de vil ikke engang sjekke opplysningene.

Hvem personen ER sier ikke noe om hva personen evt. bedriver av syssler. Han er personlig bekjent av Friksen, innehaver av Special Interventions Group (SIG) og har uttalt at han har "deltatt på noen events sammen med Friksen" (hva nå det betyr) Både Moland og French har jobbet i SIG, så jeg tenkte de kanskje har støtt på hverandre..

 

Jeg skal ikke beskylde/mistenke "fotografen" for noe som helst, men i et godt uavhengig politiarbeid vil jeg si det å sjekke både samtaletrafikk og reisevirksomhet, f.eks. om vedkommende har vært i Afrika siste året, hører med.

 

Hadde "jeg" drevet i samme bransjen som SIG, ville jeg i allefall synes at det kunne være handy å ha en på laget som kan reise temmelig fritt rundt på internasjonalt presse-kort..

 

Hvis så norsk politi kan avkrefte all mistanke og vidrebringe dette offisiell vei til retten, vil det nok hjelpe de tiltalte.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til regelverket når det gjelder utlevering av f. eks. disse nordmennene, men de kan jo bli dømt til døden. Norge vil ikke sende ut Mullah Krekar fordi vi ikke kan gå med på at han kanskje kan få dødsstraff i sitt hjemland. Når det gjelder Mullah Krekar er det ganske entydige bevis som tyder på kriminelle handlinger, mens for disse nordmennene er bevisene latterlige, i beste fall tvilsomme.

 

Så poenget mitt er, hvorfor er Norge så inkonsekvent/dobbeltmoralsk og hva kan vi faktisk gjøre i denne saken? Og hvis vi kan gjøre noe, hvorfor skjer det ikke noe? Kan også FN f. eks. gjøre noe i en slik sak?

Lenke til kommentar

Det som gjør meg så j***** irritert er at hvis du hadde snudd saken på hodet, og det hadde vært kongolesere som hadde drept noen her i Norge, så hadde saken vært en HELT annen. De folka nedi der lever 10 000 år tilbake i tid. Jeg er ikke rassist, men et menneskeliv nedi der er ikke verdt en dritt.

Lenke til kommentar

Faktisk så er virker forklaringen til nordmennene mer sannsynlig enn det "de sivile" sier. Hvorfor i alle dager skulle Moland drepe sjåføren? Eller kanskje måtte han/de skyte seg ut av hele situasjonen. Men merk: disse er topptrente soldater, så er det noe de skjuler, så holder de kjeft, fordi de er trent opp til nettopp dette.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest historien som guttene selv forklarer, må jeg si at jeg mer enn tidligere tror at de er uskyldige.

 

Enig. Påstandene blir bare mer og mer patetiske, alt fra å trene French opp til å drepe, stjele sjeldne dyr til å drepe landets president. Ser egentlig komisk på saken, men det er samtidig sykt at de kan få dødsstraff av noen som er mindre sofistikerte enn apene i starten på 2001. At Norge ikke griper inn kan jeg ikke forstå.

Lenke til kommentar
Jeg har venner som har vært i militæret med Moland og de sier han er helt psycho. Tror ikke de var turister i Afrika for å si det sånn, men om de har drept denne mannen med kaldt blod er jeg ikke så sikker på. Ser ikke helt motivet dems, virker ikke så veldig lurt å gjøre noe sånt akkurat. Har på følelsen at de ble forsøkt ranet og skjøt i selvforsvar eller noe sånt. Uansett tror jeg aldri vi kommer til å finne ut nøyaktig hva som skjedde, denne rettsaken er jo bare tull.

 

 

jeg har bod i leiren på Rena med begge 2 og de er totalt oppegående og normale, absolutt ikke "psycho".

Lenke til kommentar
Enig. Påstandene blir bare mer og mer patetiske, alt fra å trene French opp til å drepe, stjele sjeldne dyr til å drepe landets president. Ser egentlig komisk på saken, men det er samtidig sykt at de kan få dødsstraff av noen som er mindre sofistikerte enn apene i starten på 2001. At Norge ikke griper inn kan jeg ikke forstå.

Griper inn? Har Norge noen som helst rett til å gjøre det, og på hvilket grunnlag? Det er slikt rettssystemet er i Kongo. Om det er slik at disse nordmennene er skyldige kan ikke norske myndigheter bryte inn/hente de ut eller hva du egentlig mener.

Lenke til kommentar

Veldig mye fokus på landet Kongo nå i media og at det er ( ett land med aper ).

 

Men det er vel ikke dettte det dreier seg om, saken dreier seg om ett drap, og hvem som har utført drapet.

Jeg har ennå til gode å se at Norsk media setter samme søkelys på de to som sitter arrestert og beskyldt for dette.

 

Her har media mye å grave frem.

 

Hvilke personer er disse to som sitter arrestert?

 

Hvilke ytringer, og uttrykk har de gitt før de dro ned til Kongo?

 

Kan de være sannsynlig ut fra deres tidligere historie at de kan ha begått denne ugjerning?

 

Har de ytret seg til omgangskrets om hva det er de virkelig bedriver, som innbefatter våpen, falske pass, og forkledninger?

 

Kongo vet vi er ett land som står langt tilbake på mange områder, men hva vet vi egentlig om disse to bajaser?

Lenke til kommentar
Her har media mye å grave frem.

 

Hvilke personer er disse to som sitter arrestert?

 

Hvilke ytringer, og uttrykk har de gitt før de dro ned til Kongo?

 

Kan de være sannsynlig ut fra deres tidligere historie at de kan ha begått denne ugjerning?

 

Har de ytret seg til omgangskrets om hva det er de virkelig bedriver, som innbefatter våpen, falske pass, og forkledninger?

 

Kongo vet vi er ett land som står langt tilbake på mange områder, men hva vet vi egentlig om disse to bajaser?

Dette er litt av grunnen til at det er på sin plass med en ordentlig rettsak. En sak der alle sider av saken blir belyst på en skikkelig måte, med korrekt bevisføring, vitner man kan anta er nøytrale, og et dommerpanel hvis jobb det er å dømme etter gjeldende lover og fremlagt bevis. Denne rettsaken mangler alt dette, men har til gjengjeld en virkelig komisk bevisførsel, dårlig argumentasjon fra begge sider, og et utfall som har vært bestemt siden starten av mai.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Når man ser påstandene om garden så vitner det om en aktor som gjør alt han kan for å vri på sannheten og presentere løgner for å få nordmennene dømt

 

Er Nordmennene skyldig ? har ikke peiling. Tviler sterkt på at aktoratet bryr seg så mye

Lenke til kommentar
Enig. Påstandene blir bare mer og mer patetiske, alt fra å trene French opp til å drepe, stjele sjeldne dyr til å drepe landets president. Ser egentlig komisk på saken, men det er samtidig sykt at de kan få dødsstraff av noen som er mindre sofistikerte enn apene i starten på 2001. At Norge ikke griper inn kan jeg ikke forstå.

Griper inn? Har Norge noen som helst rett til å gjøre det, og på hvilket grunnlag? Det er slikt rettssystemet er i Kongo. Om det er slik at disse nordmennene er skyldige kan ikke norske myndigheter bryte inn/hente de ut eller hva du egentlig mener.

 

Med støtte fra USA og Europa kan man sette press på Kongo ved at støtten de får kuttes. Alene har ikke norge mye å stille opp med fordi det er ikke noe avtaler mellom Norge og Kongo samt at Norge har ikke engang noe ambasade i Kongo så alene kan ikke Norge gjøre noe.

 

Synes det er forkastelig at norske myndigheter holder snavla rundt denne saken, det er så patetisk det som skjer fremfor militærtribunalet der nede at å kalle det en rettssak er en hån mot hva en retssaken egentlig er. Om de er skyldig eller ikke skal jeg ikke utale meg om men det minste de kan få er en rettferdig retssak.

 

Veldig mye fokus på landet Kongo nå i media og at det er ( ett land med aper ).

 

Men det er vel ikke dettte det dreier seg om, saken dreier seg om ett drap, og hvem som har utført drapet.

Jeg har ennå til gode å se at Norsk media setter samme søkelys på de to som sitter arrestert og beskyldt for dette.

 

Her har media mye å grave frem.

 

Hvilke personer er disse to som sitter arrestert?

 

Hvilke ytringer, og uttrykk har de gitt før de dro ned til Kongo?

 

Kan de være sannsynlig ut fra deres tidligere historie at de kan ha begått denne ugjerning?

 

Har de ytret seg til omgangskrets om hva det er de virkelig bedriver, som innbefatter våpen, falske pass, og forkledninger?

 

Kongo vet vi er ett land som står langt tilbake på mange områder, men hva vet vi egentlig om disse to bajaser?

 

Spørsmål en kompetent retssak ville funnet svar på eller i det minste gjort et forsøk på å komme frem til. Bajasene i denne saken er aktoratet som dikter opp historier på historier som ikke har sammenheng i virkeligheten og kaster beskyldninger ut i løse luften. I tilegg dikter de opp historier ettersom de går frem og kaster ut nye beviser og bilder med enda nyere historier som ikke henger på greip med det de har sagt før.

 

Det er patetisk det some foregår der nede, helt og holdent patetisk.

Lenke til kommentar
Bajasene i denne saken er aktoratet som dikter opp historier på historier som ikke har sammenheng i virkeligheten og kaster beskyldninger ut i løse luften.

Det er aktorates rett å slenge ut hva de vil og tolke bilder som de vil

 

Tror du Moland & French hadde sluppet lettere unna i en amerikansk rettsal? Når 12-manns juryn i Texas hadde fått bildet av Moland opp på storskjerm, der han smilende tørker blod, hadde de gjort kort prosses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...