Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Måtte le når jeg så dette bildet. Den viser aktor som holder opp ett bilde tatt fra en av de tiltaltes mobiltelefon.

 

_G-Tittel-kongo_fo_1093033x.jpg

 

Aktor sier at dette er de tiltaltes sjef, som peker på afrika(!) for å gi dem ordre til å dra dit og spionere. Altså bakmannen bak drapet.

 

Denne saken kan umulig bli mer absurd.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3231698.ece

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er rart at landene i Europa godtar denne fadesen av en rettssak, feil på feil på feil kommer frem og ingen åpner kjeften for å si et dugg, t.o.m UD sitter stille på sidelinjen "for å observere". Det er jo helt klart at aktoratet finner opp sine egene historier, beviser og teorier for å få dem dømt, skyldig eller ei.

 

Siste stikk er nå et bilde av en journalist som i tilegg er pasifist som de peker ut som hovedmannen bak operasjonen. Dette uten å engang gjøre noe forsøk på etterforskning.

 

Om de blir dømt for dette håper jeg at USA og Europa holder sammen med Norge og kutter støtten til Kongo inntil de får en rettferdig rettgange. Makan til tull skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Det verste er jo at det neppe er så vanskelig å bevise om nordmennene er skyldig hvis etterforskerne hadde brydd seg om å samle bevisene skikkelig, i steden for å bruke tiden på å lage fotoshow for rettsaken.

 

Tror du virkelig Kongo ville vært det landet det er i dag hvis det hadde vært velsignet av lederskap som brydde seg om sitt eget folk? Det vi ser er to separate forbrytelser - drapet og rettsaken.

 

Disse to mennene (og la det ikke være noe tvil om at jeg er overbevist at de er skyldige) er blitt brikker i en politisk spill. Hva slags spill det er, aner jeg ikke. Kanskje befolkningen i området begynner å bli opprørsk mot regimet og regimet prøver nå å overbevise dem at lille Norge planlegger noe faenskap der nede.

Kanskje de ser på denne rettsaken som en sjanse å fylle sine egne lommer enda mer (ved å kreve blodpenger fra disse to). Vanskelig å vite hva regimets motiver er...

 

 

 

Ellers vil jeg linke til UDs info side om hva slags bistand man har rett til i utlandet. Greit å vite i tilfelle man havner i en situasjon hvor man trenger assistanse fra UD.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Det verste av alt er jo at hele rettsaken egentlig bare er Kongo som prøver å vise at kan ha makt over den vestlige verden, men hva de gjør er at de bare driter seg selv ut så fantastisk mye.

 

Det er som å se 6-åringer leke politi og røver.

 

EDIT: Endret "hvite mann" til "den vestlige verden."

Endret av Koffeinkanin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er direkte skremmende å registrere nøyaktig hvor håpløs denne farsen er i ferd med å bli, har en mistanke om at UD ikke helt vet hvordan de burde håndtere en såpass håpløs situasjon.

 

Når man ser bevisførselen og argumentasjonen så er det bare til å riste oppgitt på hodet og håpe at det ikke ender med henrettelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Link

 

Og tykkhodete Blaise Bwamulundu står fast på at pasifist og journalist Rune Folkedal er egentlig en militær leder med interesser i Kongo.

 

Ja Rune Folkedal er norges svar på Bruce Wayne.

 

Dette blir jo bare mer og mer imponerende

 

Her trodde jeg at det ikke kunne bli en mer latterlig sak

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at utsiktene for disse 2 er enten en kule i nakken eller et tau rundt halsen hadde jeg ledd meg i fillebiter. Derimot det faktumet at de står i fare for å bli dømt basert på indiser og historier uten rot i virkeligheten gjør meg skremt.

 

Og lille Norge sitter på sidelinjen og nikker og smiler uten å si et ord.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for at utsiktene for disse 2 er enten en kule i nakken eller et tau rundt halsen hadde jeg ledd meg i fillebiter. Derimot det faktumet at de står i fare for å bli dømt basert på indiser og historier uten rot i virkeligheten gjør meg skremt.

 

Og lille Norge sitter på sidelinjen og nikker og smiler uten å si et ord.

 

De blir ikke henrettet. Garantert ikke ut i fra dommen de får i denne retten.

Lenke til kommentar

Jeg synes i grunn det ikke er så merkelig at aktor/politi ressonerer slik. Det er lett for oss å sitte på sidelinja å le av det, men jeg tror politi fleste steder i verden vill bygd opp ei indisie-rekke på akkurat samme måte når de satt med ette materialet. Det er vel få saker generellt der man på samme måte som her, får alle puslebitene(bilder) som man naturlig faktisk kan greie å sy sammen til noe som ser ut som et plausibelt scenario.

 

Derfor sittet det nok også langt inne å bare forkaste alt som (helt utrolige) tilfeldigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...