Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Så klart, vi er jo alle en haug med rasister, er vi ikke? :)

 

Hvis folk hadde kommet med argumenter: "det er jo bare en neger" og "langt flere nordmenn drepes av negere her i landet så what hvis en nordmann dreper en neger i Afrika", så ville jeg tenkt at rasisme spiller en rolle i hvilken side folk tar i denne saken. Jeg tenkte mer på enkelte personers naivitet når jeg skrev kommentaren min.

 

Nei, det er ikke fordi de er nordmenn jeg tviler på deres skyld, det er mer rettsprosedyren i Kongo som får noe til å lukte bull.

 

Selv om rettsaken er som tatt ut fra en Jerry Springer show så betyr det ikke disse to folka er uskyldige. Denne rettsakens mål er ikke rettferdighet. Kongo er et land hvor lokale makthavere må slå opp i ordboka når de skal definere rettferdighet. Jeg vet ikke nok om Kongo til at jeg kan bedømme hva motivene er for de forskjellige aktørene i denne saken.

 

Men ut fra de åpenbare løgnene (hvorfor de er der, overfallhistorien, hvilken side sjåføren ble drept fra) disse to karene har kommet med og oppførselen (falske dokumenter, falske FN uniformer, nedgraving av våpenet, det å ta en bilde etter en drap) så har jeg dedusert meg til at disse to har sannsynligvis drept negeren. Det forundrer meg litt at folk henger seg opp i en detalj og diskuterer det i en evighet som om den lille detaljen bestemmer hvorvidt de er skyldige eller ikke, samtidig som det store bildet ignoreres totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.........

 

Igjen så spør jeg, hvorfor tok ikke de virkelige drapsmennene bilen til disse gutta, mens de var ute i skogen på luftetur? Det ville i alle fall jeg gjort.

 

Fordi du må være blåst hvis du tar bilen etter å ha drept sjåføren. Se for deg at naboen din blir skutt. Hvem tror du politiet kommer til å ta en prat med når de ser deg komme kjørende i naboens bil full av blod.

 

 

Kanskje det, men hvorfor tok de ikke drivstoffet og utstyret som lå igjen i bilen, selv i Kongo må da dette være mangelvare?

Hvem har råd til dette i Kongo, forlate dyrbar drivstoff og utstyr?

 

Jeg er ganske sikker på at disse 2 bajaser ikke har rent mel i posen.

Hvis tilfelle er slik håper jeg da virkelig at de blir straffet etter Kongolesiske lover.

 

Slik vi forlanger at nye medborgere i Norge blir straffet - etter Norske lover og ikke andre lover som f.eks. Koranen.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

hva var egentlig hensikten med å drepe sjåføren? hva skulle de vinne på det?

 

kunne jo for den saks skyld vært at sjåføren var med på et set-up imot de norska gutta.de skulle rundstjeles av banditter sjåføren hadde kontakt med,men klarer fremdeles ikke å tenke meg til hvorfor sjåføren ble drept.rene spekulasjoner fra min side.

 

det at det er hvite mennesker som angivelig har begått handlingen i kongo gjør ikke saken bedre heller.

Lenke til kommentar
hva var egentlig hensikten med å drepe sjåføren? hva skulle de vinne på det?

 

Tja, de fleste mord skjer i affekt... Men hvis vi antar at det eksisterer en halveis rasjonell årsak så har jeg en del teorier som jeg har rangert etter sannsynlighetsgrad slik jeg ser det.

 

Teori nr. 1:

Sjåføren oppfører seg merkelig. De to nordmennene blir nervøse og begynner å tenke at sjåføren plannleger å lede dem i en felle. De dreper sjåføren "før han dreper oss".

 

 

Teori nr. 2:

Vi vet at disse tro til Kongo i "militær hensikt" (Les mine tidliger poster så vil du finne kilden til dette). De reiser rundt i kongo på rekogniserings tur og dreper sjåføren for å slette alle spor etter seg.

 

 

Teori nr. 3:

Disse folka er amatører. De drar inn i Kongo pga av årsaker jeg har allerede nevnt. De havner virkelig i en bakhold og bandittene avfyrer 4-8 skudd som mirakuløst alle bommer på en stillestående bil. Moland blir stressa og reagerer amatørmessig ved å forsøke å skyte med den ene hånda ut fra bilen ut fra sjåførens vindu. Sjåførens hode kommer i veien og han blir drept. Både banditter og de to nordmennene rømmer fra stedet. Handlingene deres deretter påvirkes at dette er første gangen de er i skuddveksling og dermed så er de irasjonelle de neste 24 timer.

 

Teori nr. 4:

Drapet er en psykopatisk handling. Jeg kan ikke backe up denne påstanden bortsett fra å vise til diverse poster fra folk som hevder at de har tjenestegjort med Moland og hvor de påstår at han er psycho. Denne teorien anser jeg som svakest.

 

 

 

 

 

@ulfjoh01

Ikke glem at også teltutstyret, bagasjen og motorsykkelen ble ikke rørt. Pluss at bilen demontert og solgt som reservedeler er verdt en liten formue i Afrika.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se har de kommet med to versjoner ang. ran/overfall som er gjengitt i media.

 

I den ene versjon "blir" de angrepet av banditter og sjåføren drept. I den andre versjon hevder de at en av passagerene i bilen var den som skjøt sjåføren, og at de sjøl deretter flyktet ut i jungelen.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

De har ganske tett oppfølging at norske myndigheter/representanter. De besøker dem både i fengslet og er til stede i selve rettslokalet.

 

Ang. det med tolk virker det som det er utrolig mye rot. Kan det være så vanskelig å finne et menneske som behersker fransk og engelsk? (som det vel er snakk om?)

Lenke til kommentar
Nordmennene ble forsøkt ranet, de ble truet, de drepte sjåføren i selvforsvar. That's it.

For en utrolig tåpelig kommentar.

 

De siktede har jo selv sagt at det var et angrep fra en geriljagruppe som frepte sjoføren. Hvorfor skulle de skjule sin egen uskyld ved å komme med en løgn?

 

Uansett, om det stemmer at vitnene får en større sum penger om de siktede blir dømt er det en skandale.

Jeg ser da virkelig ikke hvorfor det er en tåpelig kommentar. Hvis det jeg hevder er sant (og jeg regner det som ganske sannsynlig) har de jo mye å tjene på å koke opp en historie der sjåføren blir drept av en geriljagruppe.

 

Rettsaken som føres er forøvrig helt elendig, men jeg stoler ikke fullt ut på nordmennenes versjon.

Lenke til kommentar

Flere enn meg som synes at mediadekningen av saken er veldig ensporet?

 

Virker som media liksom bare ordrett gjengir det som foregår i rettslokalet og legger til klokkeslett. Og når de først spør de tiltalte om noe, er det relatert til det som har foregått der & da/den dagen.

 

F.eks. skulle jeg likt å høre mere om et av punktene som visstnok dreier seg om (hvis jeg ikke tar feil) at en (eller begge) skal ha ranet en prest eller munk i et kloster(?), eller at de blir spurt, å høre de fortelle foran kamera klart og tydelig hva som skjedde ved bilen, dvs. var det "banditter" eller passageren som skjøt, osv.

 

Savner litt mere gravende journalistik i grunn.

Lenke til kommentar

Ja, en må nesten le av alle fadesene som er begått i "rettssaken" bare i dag... Fyllebildet av pasifist-fotografen fra Drammen, bildet av Moland i Securitas-uniform som de mener er "sersjant"-uniform, og selvfølgelig beslagleggingen av boksene med snus, som vaktene mente var narkotika!!

 

Dette er jo gullmateriale til en eller annen crazy-komedie, bare synd at de mener det helt alvorlig og at man her leker med livet til to personer. Jeg hadde relativt lav tiltro til rettssystemet i Kongo, men ante ikke at det var SÅ ille!

Lenke til kommentar
Ja, en må nesten le av alle fadesene som er begått i "rettssaken" bare i dag... Fyllebildet av pasifist-fotografen fra Drammen, bildet av Moland i Securitas-uniform som de mener er "sersjant"-uniform, og selvfølgelig beslagleggingen av boksene med snus, som vaktene mente var narkotika!!

 

Selv om jeg synes det er teit å beslaglegge det o.l. kan jeg forstå det, for om ikke jeg husker feil er ikke snus så veldig vanlig utenfor norden.

 

Anyway, det er akkurat som han reporteren sa: Dette hadde vært morsomt hadde det ikke vært for at folk kunne bli dømt med dødsstraff.

Lenke til kommentar

Artig at forsvareren bruker tid på å få gjennom saksbehandlingsfeil av typen "det er feil mann som er obdusert, etternavnet står jo først!" når tydelige feil av denne typen gjøres. Moland i gardeuniform, Moland i vaktuniform burde være relativt enkelt å forklare dersom man gikk inn for det. I stedet skal det brukes masse energi på å finne saksbehandlingsfeil i en farse av en rettsak. Massene som vil ha nordmennene dømt bryr seg katten om navnet på den døde er stavet rett. Sannsynligvis kan ikke halvparten av tilhørerene stave Moland rett, og bevis av typen "dette er en paradeuniform som spioner i spesialstyrken garden bruker" slukes rått.

Lenke til kommentar
Artig at forsvareren bruker tid på å få gjennom saksbehandlingsfeil av typen "det er feil mann som er obdusert, etternavnet står jo først!" når tydelige feil av denne typen gjøres. Moland i gardeuniform, Moland i vaktuniform burde være relativt enkelt å forklare dersom man gikk inn for det. I stedet skal det brukes masse energi på å finne saksbehandlingsfeil i en farse av en rettsak. Massene som vil ha nordmennene dømt bryr seg katten om navnet på den døde er stavet rett. Sannsynligvis kan ikke halvparten av tilhørerene stave Moland rett, og bevis av typen "dette er en paradeuniform som spioner i spesialstyrken garden bruker" slukes rått.

Har lagt merke til det samme. Spørs vel egentlig om det er noe smart forsvarer-taktikk å gjøre denslags hollywood-style (as seen on TV) overfor en mer og mer irritert aktor :hmm:

Lenke til kommentar

Arrgh, blir mer og mer overrasket over de såkalte "bevisene" som blir presentert i denne saken.

 

Om Moland og French blir dømt, (noe de mest sannsyling blir) så må Norge gjøre noe med det. Hele rettsaken er en stor farse. Man kan nesten le, men problemet er at to mennesker kan bli dømt til livstid, evt få en dødsdom. Uff, dette er bare trist...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...