Gå til innhold

[Løst]Router som switch?

Anbefalte innlegg

Hei, har internett frå lyse, går deretter inn på router dir-635. Har deretter kablet dette opp på loftet som deler videre ut til rommene via ein jensen switch oppe. Allt via kabler. Så kommer problemet eller utfordringen på det eine rommet som kun har eit nettverksutak ønsker eg å dele ut til fleire pcer. Har liggjande eit par routere bla annet 3com 3c857, unex IS050p, SMC 7004BR EU. Kan eg konfigurere ein av desse til å bruke som swich videre her? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har routerne innebygget switch, noe de fleste har, kobler du bare inn på LAN-siden i stedet for der man ellers vil koble til modem. På den måten bruker du ikke router-funksjonen.

I tillegg til denne operasjonen må du inn på innstillingene til routeren og deaktivere DHCP-server. Det kan også være en ide å slå av trådløsnettet om det ikke skal brukes.

Lenke til kommentar
Hei, har internett frå lyse, går deretter inn på router dir-635. Har deretter kablet dette opp på loftet som deler videre ut til rommene via ein jensen switch oppe. Allt via kabler. Så kommer problemet eller utfordringen på det eine rommet som kun har eit nettverksutak ønsker eg å dele ut til fleire pcer. Har liggjande eit par routere bla annet 3com 3c857, unex IS050p, SMC 7004BR EU. Kan eg konfigurere ein av desse til å bruke som swich videre her? :dontgetit:

Takker for gode svar, men sliter fortsatt litt. Har prøvd med denne 3com 3c857 og har logget på den og deaktivert DHCP. Bruker to av lan porter til inn og ut. Noe mer som bør settes opp i denne for å få dette til å funke? Link manual 3c857.

http://support.3com.com/infodeli/tools/gat...3c855final2.pdf

Endret av hetlodd
Lenke til kommentar
Funker ikkje. Har også slått av firewall. :dontgetit:

Brannmuren brukes kun hvis du går via internettporten. Slår du av DHCP så er routeren en "dum" switch om du kun bruker LAN-portene. Du har selvsagt støm i switchen og ok nettverkskabler? Ipadressen til maskinene dine skal komme fra DHCP til DIR-635.

DVS at de normalt vil ha 192.168.0.xxx direkte eller via switchen. Sjekk at dette er tilfelle. (CMD, ipconfig)

Lenke til kommentar

Har stoppet litt opp dette nå, forsatt ikkje løst. Må ha dette inn med teskje. Går ut i fra at det er lan setting i router eg trenger å endre? Eller må eg endre eller sette opp internett settings i 3com router også når eg kun bruker lan utganger på denne?

Standard gateway (d-link 635) er 192.168.0.1

Lan sin ipadresse i 3com ruter blir da?

Lenke til kommentar

Slå AV DHCP-serveren om du har en annen enhet på nettverket som deler ut IP-adresser (noe du sikkert har). Ellers vil noen maskiner få IP fra den ene, mens noen andre vil få fra den andre. På den måten blir nettverket delt i to. Slår du av DHCP-serveren, vil den fungere som kun en switch.

Lenke til kommentar
Slå AV DHCP-serveren om du har en annen enhet på nettverket som deler ut IP-adresser (noe du sikkert har). Ellers vil noen maskiner få IP fra den ene, mens noen andre vil få fra den andre. På den måten blir nettverket delt i to. Slår du av DHCP-serveren, vil den fungere som kun en switch.

Har gjort dette og ser da status i 3com ruter er full duplex på dei to lan eg bruker. Men kommer ikkje på internett. Kjøyre cmd ipconfig med pc får da opp standard gateway 192.168.1.1 (gateway på d-link er 192.168.0.1), blir dette da rett eller?

Lenke til kommentar

Har gjort dette og ser da status i 3com ruter er full duplex på dei to lan eg bruker. Men kommer ikkje på internett. Kjøyre cmd ipconfig med pc får da opp standard gateway 192.168.1.1 (gateway på d-link er 192.168.0.1), blir dette da rett eller?

Da er det løst. Forandret 3com ruter lan ipadresse til 192.168.0.103. Deretter restart av d-link ruter, ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...