Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Få bror til å slutte å røyke hasj

Anbefalte innlegg

Hei, trenger noe råd..

Jeg har en to år eldre bror med mindre bra venner. Jeg er også bekjent av de, men har en helt annen type mennesker jeg omgås med.

Jeg har prata med noen venner av han, å de sier at han og 2 andre har vært mye inne i sommer og blant annet bare røyka. Han har røyka hamp i snart 2år nå da, hvor ofte, vet jeg ikke.

Han hoppa også på en Amsterdam tur nå i sommer.

Mor og Far fant ut at han røyka det, så de ringte Politiet, for å skremme, i håp om at det hjalp. - Det hjalp ikke.

Mor er jo så godtroende, at når han nå da sier at han ikke har gjort det siden politiet kom og prata med han, så tror hun på det.

- Jeg kom inn på rommet hans igår, å så han satt og dampa.

Jeg og han er helt, helt forskjellige. Jeg prater ikke ofte med han, å irriterer meg veldig mye om han. Ærlig talt, hadde jeg fått velge, hadde han bodd i Kina.

Men jeg skal innrømme at jeg er glad i tullingen, å at jeg vil han samtidig alt godt.

Jeg er litt rådvill. Skal jeg ta tak i fyren og rundjule han? Skal jeg si til han "slutt, mens leken er god", skal jeg sladre til mor og far, så de kan gi en tåpelig kommentar som ikke fungerer?

Jeg vet mange forumbrukere kanskje har røyka eller røyker, å jeg vil helst ikke at dette skal bli til en "Hasj vs Alkohol" tråd.

Hva skal jeg gjøre? Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dag idag røyker han sannsynligvis hver dag /annenhverdag.

Han syns personlig at det ikke er noen fare over det. Som å ta en pils ved senga typ farlig.

Jeg og noen venner har hatt "vin kvelder" tidligere, der vi drakk vin (mange ganger mye vin) på en helt vanlig hverdag.

Argumentet hans var da : Du kan drikke ei flaske vin på en Tirsdag, men jeg kan ikke røyke en rev fordi jeg ikke får sove?

Hva skal jeg si til han? "vennene" støtter han jo, om ikke, så medvirker de jo til at han ikke klarer/vil slutte.

Jeg føler at jeg er bindt på hender og bein. Jeg vil ikke sladre på han, han er jo broren min også, jeg ser heller ingen grunn til at det skal fungere.

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

Det er for mye. Jeg vet ikke helt hva u kan gjøre. Du kan gjøre det klart at du er bekymret for han hvertfall. Men om du presser for hardt så kommer du bare til å få han til å røyke mer på ren trass.

Har du noen mulighet til å snakke med kontaktene hans?

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg funnet ut ; At det er for mye.

Jeg har visst bekymring, jeg sa også helt klart : Du røyker på en tirsdag, syns du ikke ting er gått over streken?

Jeg har sagt til flere av vennene hans, å mange av de er enig med meg : Det er for mye, å vi er på bølgelengde. Men så er det jo ikke alle som er enige.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe du kan gjøre. Du kan prøve å påvirke han indirekte, men hvis du prøver å tvinge frem endringer kan det virke frastøtende. Til syvende og sist er det du som kjenner han best, hvordan han er oppdratt, gemytt osv. Hvis han lar seg kue kan du prøve på det. Hvis ikke, støtt han så godt du kan.

Snitching og storkonfrontasjon kan lede til uante konsekvenser. Hvis du går den veien bør du være sikker på hva ev. utfall blir.

Lenke til kommentar

Jeg kan komme med et eksempel på hva jeg gjorde da jeg fant ut at søstra mi røykte mer enn det jeg mente var "sunt". Jeg fant ut hvem som deala til hu. Så gikk jeg til leverandøren til dealeren hennes og sa at om ikke han slutta å deale til hu så kom jeg til å sørge for at han ikke fikk noe igjen. Det funka.

Desverre så fordrer det at du er inne i miljøet selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...