Gå til innhold

"ny" brukt nikon

Anbefalte innlegg

Jeg har noen eldre objektiver som ikke er helt kompitable med min nikon d60. Jeg lurte derfor på å kjøpe meg et brukt kamerahus for å få utnyttet disse. Jeg ser også helt klart en økonomisk fordel med å kunne kjøpe eldre brukte objektiver. Og siden min samboer blir stadig mer intresert i foto kan det være greit å ha 2 hus.

jeg har veldig lyst på D300, men syns denne er for dyr. Jeg har derfor tittet litt på D200. Hvordan er denne i forhold til min D60? Er fornøyd med bildekvaliteten på D60'n, men vil ikke kjøpe et hus som er dårligere en dette.

Er D200 verdt pengene, eller er det bedre å vente, spare litt, og kjøpe D300 senere?

Andre alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D200 har om jeg ikke husker feil i prinsippet samme sensor som det D60 har, men signalprossesering og denslags er vel bedre i D60, siden det er et nyere hus. Bildekvaliteten er tilnærmet lik, men det kan hende D60 er bittelittegranne bedre på høy ISO.

På den annen side er jo D200 veldig solid konstruert og har mange nyttige funksjoner. Jeg vurderer faktisk å skaffe en selv - kanskje det kommer noen billige på bruktmarkedet nå som D300s er lansert. Det kan jo gjelde D300 også, men jeg tviler på at særlig mange selger D300 for å skaffe D300s.

Hvilke gamle objektiver er det snakk om? Hvis de er sånn ordentlig gamle (Pre-AI, 1959-1977, og ikke AI-konvertert), er det fysisk umulig å montere dem på annet enn D40 (og dermed også D40x og D60), D5000, og kanskje D3000. Alt som er AI-modeller eller nyere, men ikke har fokusmotor, vil være perfekt på D200 - men om det er manuellfokusobjektiver, er kanskje den store og lyse søkeren til D300 en fordel? Du bør også vurdere å skaffe en KatzEye-mattskive med diagonal splittprisme eller mikroprisme, det gjør det utrolig mye lettere å fokusere manuelt!

Faktisk har jeg vurdert å gjøre noe lignende selv - kunne vært kult med en D200 eller D2xs. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Objektivene jeg har står i signaturen min. Altså et AI-s (sigma'en) en AF (Nikon 35mm) og en AF-D (Nikon zoom'en).

Når det gjelder ISO har jeg enda ikke vært over 800 når jeg har tatt bilder. Men dette behovet kommer kanskje etterhvert?

Jeg har lest en plass at det ikke er værtettningen på D200. Stemmer dette? D300 har værtettning?

Ser du skriver om mattskive, der falt jeg igjennom. :)

Lenke til kommentar
D200 har værtetning, samme har selvsagt D300. D200 støtter også alle gamle objektiv skikkelig.

Bortsett fra de fleste Pre-Ai objektiver, som tidligere nevnt her:

Hvis de er sånn ordentlig gamle (Pre-AI, 1959-1977, og ikke AI-konvertert), er det fysisk umulig å montere dem på annet enn D40 (og dermed også D40x og D60), D5000, og kanskje D3000.
Lenke til kommentar
Har inntrykk av at D2x blir litt stort, så tenker jeg titter etter et D200.

Stort og solid

Jeg selger min D300 fordi jeg liker min D2X bedre bl.a pga balanse, batterikapasitet.

Jeg bruker også high speed crop endel - gir cropfaktor på 2x.

Innspilling av lydnotater er også noe jeg finner nyttig.

Ulempen er høy ISO, D2X er ikke så bra over ISO 800.

Jeg betrakter D300 og D2X som likeverdige og D200 under begge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...