Windoge Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 En liten oppdatering i saken: I går hadde bedriften besøk av en representant fra HSH, helt tilfeldig. Tillitsvalgt i bedriften tok opp denne saken med han, samt et annet tilfelle der en lageransatt ikke får lønnstrinnet han har krav på pga høy erfaring i bransjen. Vedkommende kunne raskt bekrefte at det bedriften driver med ikke er lovt, og daglig leder har i den forbindelse fått en saftig mail om at dette må rettes opp i. Dersom de er tvingt til å gi meg lønna jeg har krav på, ser jeg heller ikke bort fra at jeg blir å få sparken. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 De kan ikke sparke deg pga du de ikke vil gi deg lønna du har krav på.. Da må de virkelig finne et pittelite musehull for at det skal gå bra... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 De kan ikke sparke deg pga du de ikke vil gi deg lønna du har krav på.. Da må de virkelig finne et pittelite musehull for at det skal gå bra... Ja, men saken er at de er truende til det for å spare de ekstra kronene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 De kan ikke sparke ham, men de kan la være å gi ham ny kontrakt. Den han har nå går nemlig ut etter noen måneder. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 De kan ikke sparke ham, men de kan la være å gi ham ny kontrakt. Den han har nå går nemlig ut etter noen måneder. Tar heller god lønn frem til desember og vet at jeg ikke får jobb videre, enn å ha drittlønn frem til desember, og kanskje få ny kontrakt med dårlig lønn videre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det ville jeg også gjort. Du har god tid på å finne deg ny jobb. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Det ville jeg også gjort. Du har god tid på å finne deg ny jobb. Tror ikke jeg blir å jobbe her uansett, om jeg så må melde meg arbeidsledig på NAV. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 De kan ikke sparke ham, men de kan la være å gi ham ny kontrakt. Den han har nå går nemlig ut etter noen måneder. De kan vel i teorien sparke meg selv om jeg har kontrakt ut desember? Det holder vel å hoste opp en dårlig unskyldning. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hvis du har en tidsbestemt kontrakt så har de vel 1 måneds oppsigelsestid. Og det er i tillegg noe som heter usaklig oppsigelse. -C- Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Hvis du har en tidsbestemt kontrakt så har de vel 1 måneds oppsigelsestid. Og det er i tillegg noe som heter usaklig oppsigelse. -C- Utspekulerte arbeidsgivere klarer alltids å finne en "saklig" grunn til oppsigelse, selv om den egentlig er usaklig. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 *mine innlegg* Denne vil jeg følge med på. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Eg sjølv var lærling på ein PC verkstad i ein data butikk, og hadde eigentleg ingen avtale om å fortsette det etter læretid. Men etter at eg fekk fagbrevet i Serviceelektronikar så spurte eg dei om eg kunne fortsette der som vanleg tilsett, men dei sa jo berre at det blei for dyrt for dei å ha ein person tilsett der med fagbrev, og at dei hadde planar til å tilsette ein ny lærling. Eg trur Butikkane er avhengige av å vere konkurransedyktige på pris, og derfor vil dei berre ha arbeidarar med lågast lønn. Vil du ha høg lønn, så kan du berre gløyme å jobbe i butikk. Endret 6. september 2009 av PosteMonopolet Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg var vel første av 3-4 som faktisk fikk fortsette etter jeg hadde fullført fagbrevet. De andre ble sent på en annen avdeling (hvor fagbrevet ikke kunne brukes) eller helge ansatt Det som var litt kjedelig var at det ikke var noe gøy å jobbe der.. :/ Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Blir morsomt å se hvordan daglig leder reagerer i morgen når han kommer hjem fra ferie og leser mailen sin om at han må fikse opp i dette snarest, om han ikke vil ha HSH på nakken. Noe sier meg at humøret hannes kommer til å være rettet personlig mot meg. PosteMonopolet: det er ikke snakk om å ville ha høyest mulig lønn i denne situasjonen. Det handler rett og slett om å få lønn etter tariff når butikken har bestemt seg for å følge dette rammeverket, og ikke 4000,- under tariff. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Husk at du også har krav på å få tilbakebetalt lønnsforskjellen mellom det du har nå og tarifflønn fra kontrakten startet Lykke til. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Supert, men må først få dette gjennom systemet. Vet ikke hvor mye sjefen blir å protestere mot dette. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Noen lurer sikkert på utfallet av saken, så kommer derfor med en liten oppdatering: Etter mange anbefalinger ble jeg organisert. Jeg tok kontakt med HSH og spurte om dette var rett lønn. De kunne raskt konstantere at det bedriften min driver med er forbudt. De har brutt et rammeverk som de har sett seg pliktig å følge, og det spiller ingen rolle at jeg har signert for lønnstrinn 3. Tariffavtalten overstyrer kontrakten, og jeg vil ha krav på å få det trinnet jeg skal ha. Daglig leder har fått mail om dette nå, og jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta kontakt igjen dersom det ikke ordner seg, så blir HSH å overta saken. Å være organisert er tydeligvis en veldig bra ting. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Ja. I servicebransjen (detaljvarehandel, dagligvarehandel, restaurant etc.) er du helt nødt til å være organisert. Hvis ikke er det ikke et spørsmål om hvorvidt du kommer til å bli rævkjørt av sjefen, men når. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Ja. I servicebransjen (detaljvarehandel, dagligvarehandel, restaurant etc.) er du helt nødt til å være organisert. Hvis ikke er det ikke et spørsmål om hvorvidt du kommer til å bli rævkjørt av sjefen, men når. Helt enig. Var tidligere ansatt som lærling i militæret, og det var aldri problemer med lønn eller overtid. Men i f.eks butikkbransjen hvor sjefen sitter på pengesekken er det alltid krangling om hva som er rett. Jeg har uansett sagt opp min stilling. Fikk tilbud om 80% fra et selskap jeg jobber deltid hos. Det er lavere stillingsprosent enn det jeg har nå, men man skal ikke finne seg i alt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Du skal ikke se bort i fra at du kommer til å tjene mer selv med 80% stilling der, hvis de betaler korrekt. Dessuten blir det fort 100% stilling etter hvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå