Gå til innhold

[Løst]Å være/ha - spansk

RainbowLady

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tener brukes om "å ha", noen ganger også i situasjoner hvor vi ville brukt "å være". Bøyes slik:

Tener - å ha

Tengo - jeg har

Tienes - du har

Tiene - han/hun har

Tenemos - vi har

Tenéis - dere har

Tienen - de har

Det finnes to ulike former for "å være", ser og estar. Estar kan også oversettes med "å befinne seg", da det blant annet brukes om å være på et sted. Estar er kort forklart en mer midlertidig form av å være.

Ser - å være

Soy - jeg er

Eres -du er

Es - han/hun er

Somos - vi er

Sois - dere er

Son - de er

Estar - å være

Esto - jeg er

Estás - du er

Está - han/hun er

Estamos - vi er

Estáis - dere er

Están - de er

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Uten å være noen ekspert på spansk mener jeg å huske at man sjelden bruker yo og tu etc. i slike sammenhenger, da det framgår av verbet at det er jeg, deg etc. det er snakk om. Tengo betyr ikke bare "har", men "jeg har", altså er det ikke nødvendig å skrive yo foran, for verbet forteller at det er meg det dreier seg om.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Esto - jeg er

Estoy. Men regner med det bare var en forglemmelse. ;)

Det stemmer at personlige pronomen som oftest utelates, men i 3. person entall (él, ella, usted) og 3. person flertall (ellos, ellas, ustedes) kan de gjerne benyttes hvis konteksten er uklar.

Ellers er det viktig å huske aksenttegnene, Henrik C og RainbowLady; él, tú, tenéis, estáis (i estar er det faktisk bare 1. person entall og flertall som ikke har aksenttegn). Jeg har observert at spansktalende ofte kutter aksenttegnene når de skriver på forum og slikt, men det er fordi de er veldig trygge på språket og skjønner hva det er snakk om. Vi som er i læringsfasen bør derimot holde oss til det som er korrekt, ikke minst fordi aksenttegnene forteller hvor trykket skal være.

Endret av Entonces
Lenke til kommentar
Så jeg kan peke på deg og si "Tiene leche" og det er like korrekt som "El tiene leche"?

Vi kan vinkle det litt annerledes:

La oss si at du forteller meg noen fakta om broren din, og så vil du tilføye at han har en hund, da trenger du kun si "tiene un perro". "Él" er altså unødvendig foran verbet siden vi allerede vet at det er broren din det er snakk om.

Samme hvis du spør meg om jeg har hund; "¿Tienes un perro?" Som du ser, ingen vits å bruke "tú" her, vi vet at du spør meg direkte.

Det at man utelater personlige pronomen gjør at de får større effekt og mer tyngde når man først av benytter seg av dem. La oss si vi to ikke har møttes på lenge. Du husker at jeg var en hundehater, men nå forteller jeg plutselig at jeg har skaffet meg en hund. Da kan responsen bli: "¿Tú tienes un perro?

Her trenger man ikke bruke "tú", men effekten blir større hvis man gjør det. Omtrent som man ville benyttet seg av store bokstaver på norsk: "Har DU en hund?"

Mer oppklarende eller mer forvirrende? :)

Lenke til kommentar

Så jeg kan peke på deg og si "Tiene leche" og det er like korrekt som "El tiene leche"?

Vi kan vinkle det litt annerledes:

La oss si at du forteller meg noen fakta om broren din, og så vil du tilføye at han har en hund, da trenger du kun si "tiene un perro". "Él" er altså unødvendig foran verbet siden vi allerede vet at det er broren din det er snakk om.

Samme hvis du spør meg om jeg har hund; "¿Tienes un perro?" Som du ser, ingen vits å bruke "tú" her, vi vet at du spør meg direkte.

Det at man utelater personlige pronomen gjør at de får større effekt og mer tyngde når man først av benytter seg av dem. La oss si vi to ikke har møttes på lenge. Du husker at jeg var en hundehater, men nå forteller jeg plutselig at jeg har skaffet meg en hund. Da kan responsen bli: "¿Tú tienes un perro?

Her trenger man ikke bruke "tú", men effekten blir større hvis man gjør det. Omtrent som man ville benyttet seg av store bokstaver på norsk: "Har DU en hund?"

Mer oppklarende eller mer forvirrende? :)

Oppklarende. :yes:

Takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Ellers er det viktig å huske aksenttegnene, Henrik C og RainbowLady; él, tú, tenéis, estáis (i estar er det faktisk bare 1. person entall og flertall som ikke har aksenttegn).

Guilty as charged, det er utrolig hvor mye man glemmer etter å ikke ha snakket et språk de siste 2-3 månedene - spesielt når man i utgangspunktet ikke var veldig interessert i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...