Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bruke pærer med høyere watt i taklampe

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt nye pærer for taklampene her, de gamle pærene var på 25watt, og de nye var på 75watt. Har dette noen bivirkninger utenom at de bruker mer strøm? Kan f.eks begynne å brenne?

Det er ingen klister eller noe på lampene som indikerer maks watt på pærene som skal brukes..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, fra 25 - 75watt er det relativt stor varmeøkning. Om det er vanlig lampesokkel av porselen går det ihvertfall (!) greit med 60w ,noe mer har jeg aldri prøvd. Uansett bør du huske å slå av lyset når du ikke er der.

Lenke til kommentar

Det vil sannsynligvis gå greit, men de aller fleste normale lamper nå til dags har et klistremerke som står MAX 40W/60W, har faktisk ikke sett noe høyere. Jeg ville ikke satt i noe større enn 60W i en taklampe som er skrudd fast i taket, på grunn av varmen. Kanskje 75W hvis den "henger ned".

Lenke til kommentar

For det første, trenger du virkelig 75W? hvorfor ikke kjøpe sparepærer i stede? da slipper du å tenke på at det blir for varmt og de varer mye lengre. Er det av de gamle porselenssokklene så tåler de 60w med mindre noe annet er oppgitt, men er det en mer moderne med plastsokkel så ville jeg latt de 75w pærene ligge hvist så er tilfelle.

Lenke til kommentar

Skal du bruke desse 75W pærene så bør du være veldig oppmerksom på om det lukter brent, lukter det litt brent så er det noke som svir seg og det skal svært små mengder med røyk til før du merker det. I tillegg bør du inspisere lampen ofte for å sjå om det er brune flekkar på sokkel og lampeledning.

Vær også påpasselig med å slå av lyset når du ikkje er til stades.

Eg er også litt bekymra for at glasskuppelen kan sprekke ved temperaturskilnader (slå på lampen i eit relativt kaldt rom f.eks). Om kuppelen sprekker kan det være skummelt om du oppheld deg under eller nært lampen.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg ser nå at jeg kjenner trådstarter:) Han bor i et gammelt skrøpelig hus som skriker etter brann. Sist jeg var i huset smalt sikringskapet pga overbelastning.

Vil ikke tro at den pæra var det smarteste mr klikkamongo! :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tidligere var det vanlig å legge for eks 16 A 2.5 mm2 til en takboks og fordele videre til stikk langs veggene for varmeovner for eks. Problemet er større hvis sokkelen er montert i en takboks som også er fordeling. Da vil varmen fra en (for stor) lyspære varme opp takboksen, slik at isolasjonen på ledningene kan smelte pga kombinasjonen av for høy varme i boksen i kombinasjon med høyt strømtrekk i ledningene.

Lenke til kommentar

Angående lyspæreeffekter: På 90-tallet brukte vi 75 watt i "alle" taklampene hjemme som var godkjent for det. Vi hadde også en oppovervendt gulvlampe som var godkjent for 100 watt. Men det er kanskje ikke så vanlig med så store glødetrådpærer lenger, nå som sparepærer har blitt så billig. På ungdomsskolen hadde vi taklamper med glødetrådpærer på 200 watt ganger 10-12 lamper i hvert klasserom. I korridorene brukte de "bare" 100 watt pr. lampe, men strømforbruket på det lysopplegget må jo ha vært helt enormt på en mørk vintermorgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...