Gå til innhold

BK: Måke i solnedgang (ikke Elg denne gang)

Anbefalte innlegg

post-194469-1249498686_thumb.jpg

Jeg ønsker å lære litt mere om fotografering, så derfor legger jeg ut ett bilde for å kunne få konstruktiv kritikk. Er det noen som har noen kommentarer?

Bildet er ikke redigert, kun beskjært. Så kom gjerne med tips for hva som burde vært gjort for å optimalisere bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt gjort å finne ut av slikt :)

Opptaksutstyr produsert av: Panasonic

Bildeopptak gjort med modell: DMC-LX3

Pent motiv forresten. Men skulle vært forminsket, så vi slipper å lagre bildet først for å se det i naturlig størrelse..

Lenke til kommentar

Takk for ok tilbakemelding. Bildet er digital zoomet "litt" da LX3 kameraet ikke har allverden til optisk zoom. Det er sikkert derfor kvaliteten på bildet er litt dårlig. I tillegg har jeg redusert jpg kvaliteten for at bildet skulle bli mindre før jeg la det ut.

Skulle ønske at jeg hadde RAW filen til dette bilde, men hadde ikke slått på RAW opptak :no:

ISO 80

1/1000 sec

F/4

Lenke til kommentar
Takk for ok tilbakemelding. Bildet er digital zoomet "litt" da LX3 kameraet ikke har allverden til optisk zoom. Det er sikkert derfor kvaliteten på bildet er litt dårlig. I tillegg har jeg redusert jpg kvaliteten for at bildet skulle bli mindre før jeg la det ut.

Ikke bruk digital zoom i kameraet - forstørr det heller eventuelt i etterbehandlingen. Så har du også muligheten til å ikke forstørre. ;) Og - her blir det ikke et poeng å forstørre det med digital zoom - skal det postes på web bør det heller forminskes.

For å få det mindre - reduser heller størrelsen i antall pixler enn å redusere jpg-kvaliteten.

Ta original-jpg'en din, reduser den i størrelse til 1280, 1024 eller så i bredden, skarp opp litt og post igjen, men uten å redusere jpg-kvaliteten - så tror jeg det ser mye bedre ut! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...