Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innføring av kniver til Norge

the_milk_mon

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe to kniver fra utlandet og lurte på mulighetene om å fa de inn i landet, det er utstillings kniver men de er skarpe, og de kan på en måte brukes som knokejern men det vet jeg er ulovlig. Har tatt kontakt med tollen og fikk et langt svar som egentlig bare betyr; vet ikke, spør noen andre.

Her er et bilde:

post-138857-1249483034_thumb.jpg

Og et spørsmål til: Hva er en stilettkniv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stillettkniv er vel "bare" en foldekniv som feller ut bladet automatisk (fjærbelastet).

Jeg er svært usikker på om den avbildede kniven vil tillates, men ser ikke noen vesentlig grunn til dette.

Når tollerne selv ikke engang vet, da blir det for tøvete!

Våpenforskriften sier dette;

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Det er absolutt mulig å si at denne kniven kan regnes som en særlig farlig gjenstand - men det kan en jo også med både steikepanna, kjevla og kjøttøksa.

Om du er samler, ville jeg tatt en prat med politimesteren. H*n kan gi dispensasjon fra importregelverket om de finner dette riktig/ forsvarlig.

Dette er jo strengt tatt ett samleobjekt, og ikke en bruksgjenstand (er vel kniven fra Chronicles of Riddick)

Lenke til kommentar
En stillettkniv er vel "bare" en foldekniv som feller ut bladet automatisk (fjærbelastet).

Jeg er svært usikker på om den avbildede kniven vil tillates, men ser ikke noen vesentlig grunn til dette.

Når tollerne selv ikke engang vet, da blir det for tøvete!

Våpenforskriften sier dette;

§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Det er absolutt mulig å si at denne kniven kan regnes som en særlig farlig gjenstand - men det kan en jo også med både steikepanna, kjevla og kjøttøksa.

Om du er samler, ville jeg tatt en prat med politimesteren. H*n kan gi dispensasjon fra importregelverket om de finner dette riktig/ forsvarlig.

Dette er jo strengt tatt ett samleobjekt, og ikke en bruksgjenstand (er vel kniven fra Chronicles of Riddick)

Hmm jeg veit ikke hva jeg gjør ass...Men takk for hjelpen! :)

Ja det er Ulakene til Riddick :D

Lenke til kommentar

Nei, det du tenker på (trykk på en knapp og bladet spretter ut) er en springkniv. En stilettkniv er, tja, hvordan skal man si det? En kniv som bare egner seg til å stikke med, og ikke til å skjære med.

Når det gjelder steikepanna, kjevlet og kjøttøksa, så har jo disse et aktverdig formål og fremstår vel heller ikke som utpregede voldsprodukter, så da faller de utenom av den grunn.

Men politiet er rette instans å spørre, pass på å få uttalelsen derfra skriftlig i tilfelle den blir stoppet i tollen og du (altså trådstarter) trenger noe å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Når det gjelder steikepanna, kjevlet og kjøttøksa, så har jo disse et aktverdig formål og fremstår vel heller ikke som utpregede voldsprodukter, så da faller de utenom av den grunn.
En pyntegjenstand, enten det er ett Conan slagsverd på godt over meteren, trenger da heller ikke være mer fryktinngytende enn en kniv som denne ;)

Ville garantert frykta ei tulle med steikepanna over hue&ett vilt blikk mer enn noen som har en flott kniv på hylla :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...