Gå til innhold

Hovedkort takler ikke 3 GB med minne?

Maverick2000

Anbefalte innlegg

I dag har jeg prøvd å installere tre nye minnebrikker, hver på 1 GB (Kingston). Hovedkortet mitt er et gammelt MSI KT3 Ultra, der følgende står i spesifikasjonene:

• Support six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs

• Support a maximum memory size up to 3GB

• Support 2.5v DDR200/266/333 DDR SDRAM DIMM

Vel, det viste seg at PC'en likte både en og to gigabytes, men da jeg skulle prøve tre, slo den seg tvert vrang. Prøvde å omrokkere på plassene, men til ingen nytte. Da jeg skulle prøve den gamle 512 MB brikken, fungerte det med en gang.

Er dette logisk? Skal en PC slå seg vrang om den får for mye RAM? Og hvorfor gjør den det selv om det i spesifikasjonene står at den skal takle det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er et VIA KT333 hovedkort med Atlon (socket A/462) prosessor. Så ikke noe integrert minnekontroller her.

VIA Apollo northbridge har alltid hatt problemer med 3 sticks ram.

Du kan prøve med 2 sticks (bruk slot 1 + 3) , gå inn i BIOS , sette manuelt høyeste (slakkeste) timings og 266 DDR (PC2100) speed samt 2T commandrate , save bios , slå av og montere den tredje og se om det hjelper.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

SDRAM 1T Command = Disabled betyr at 2T er aktiv.

Så la den være slik som på bildet.

Med slakkest mener jeg f.eks

CAS, Row Precharge , Ras Pulse With , Ras to CAS Delay , til høyeste mulige verdi.

Eks: 3 - 3 - 6 - 3

Fortsett med å ha "Fast Command" til Normal.

På SDRAM Frequency (som står til SPD) , hvilke alternativer får du opp ved å ta enter på den.

Om mulig sett den til HCLK.

Lenke til kommentar

Ska me sjå!

Fikk bare CASen til å bli på 2.5, så det ble 2.5 - 3 - 6 - 3.

Fikk endret SDRAM Freq til HCLK (kunne ha HCLK + 33).

Slo av maskin, satte inn siste gigabytebrikke, slo på maskina, og den slo seg vrang igjen. Interessant var det å merke seg at frekvensen var nede på 266 MHz igjen, kontra 333 MHz som var registrert da jeg rebootet maskina med bare to av brikkene, samt at det var satt til autokonfigurert med SDRAM på SPD..

Endret av Maverick2000
Lenke til kommentar

Takk!

Har prøvd en god stund nå og vri hodet rundt dette, og jeg finner ikke helt ut av det. Men det virker som om jeg har en litt for tidlig versjon sammenlignet med det som omtales i det store og det hele (jeg har MS-6380 vers.1, versjon 3 er visst det store). Lastet ned siste BIOS-oppdatering og kjørte exe-filen, men fikk beskjed om at både chipset og flash part ikke var støttet, samt at jeg måtte dobbeltsjekke at BIOSen ikke var skrivebeskyttet.

Etter å ha lest mer rundt oppdatering av BIOS, tror jeg kanskje det er like greit å la den stå urørt, og slå meg til ro med de to gigabytene jeg har nå (et lite spørsmål melder seg dog på tampen da; bør jeg slenge inn den gamle minnebrikken som kjøres med 266 MHz, og dermed dra de to nye ned til samme nivå, sett at FSBen på CPUen er 266 MHz - eller har ikke disse noe med hverandre å gjøre, slik at jeg utelukkende bør kjøre de to nye RAM-brikkene?).

Tusen takk for all hjelpen, selv om jeg ikke kom helt i mål. Setter stor pris på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...