-Serenity- Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Enkelt spørsmål, hvis jeg har bilen i gir og ruller nedover en bakke slik at turtallet "tvinges" opp uten bruk av gass, bruker bilen mer bensin da enn om jeg satte den i fri og rullet nedover? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Bruker faktisk mindre; husk at om du setter den i fri og ruller får du tomgangsforbruket. Vanligvis ruller bilen best i høyeste gir. For at du skal få lavere forbruk ved å trille i fri så må du faktisk skru av tenninga, noe som er livsfarlig siden det skal til så mye mer for å reagere om du plutselig trenger motoren til noe. Endret 5. august 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Du bruker mer bensin om du har den i fri, kjører du på giret får du fuel cut. Lenke til kommentar
nree Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Når du ruller i gir bruker bilen seg selv ved hjelp av tyngdekraften til å drive bla. dynamoen. Om du har den i fri blir det som sagt av Jann, tomgangsforbruk for at bilen selv skal kunne drive bla. dynamoen. Endret 5. august 2009 av Goggen90 Lenke til kommentar
Virion Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Nå bruker også motoren bensin for å gå uten å regne med dynamo . Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Typisk rundt en liter pr. time på tomgang. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 "Rulleforbruket" kommer an på om du har forgasser eller injection. En forgassermotor med mekanisk bensinpumpe vil oftest bruke mer bensin ved å rulle (med høyt turtall) enn å la motoren putre på tomgang. Injectionmotorer begrenser bensintilførselen så lenge turtallet holdes oppe kunstig ved å rulle. De har også retur for bensinen og bruker dermed kun det som trengs for å holde oppe turtallet. Så hvis turtallet holdes oppe ved hjelp av rulling vil forbruket være lavere enn om motoren går på tomgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå