Gå til innhold

Hva bruker man over 105mm til?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å prøver å finne ei ny linse til meg selv, og ønsker i første omgang å utelukke ting jeg ikke har brukt for i dag. Og tenkte da å utelukke alt over 105mm(vurderer å kjøpe meg 18-105vr).

For hva bruker man høyere telezoom enn 105mm? Bilder av sport og dyr?

Jeg er mer glad i å ta bilder av enkel macro(da burde vel 90 til 105mm være greit), mennesker og bygninger og ting og tang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For hva bruker man høyere telezoom enn 105mm? Bilder av sport og dyr?

Ja, sport og dyr er vel det viktigste, men en 70/80-200 zoom er også veldig anvendelig til barn og mennesker ute. Uhyre sjelden jeg trenger noe mer enn 18-70, men trenger ofte litt mer tele. En 16-85 VR hadde nok vært perfekt for meg.

Men har en 55-200 jeg bruker i blant, både til natur og barna.

Ofte fint å kunne holde god arbeidsavstand når de leker, og så kjapt kunne zoome inn til et portrett når de er fordypet i noe. Også fint til ferieturer.

Ellers er det alltid gøy å ta bilder av de flotte fuglene som er på besøk utenfor, men da er 200mm for lite. Derfor ønsker jeg også å bytte til 70-300 VR zoomen, men den var litt stor...

Lenke til kommentar

Man kan gjøre mye moro med teler. En stund brukte jeg 70-300 som walkaround, og tok en del semiabstrakte bilder med tette utsnitt med den. Tele er som nevnt over også meget nyttig til, dyr, sport, mennesker/portretter, og alt annet det er mulig å bruke den til.

Egentlig synes jeg det blir feil å begrense seg til å tenke at enkelte brennviddeområder er brukbare til en bestemt rekke ting - det er jo kreativiteten som er den begrensende faktoren for hva for eksempel en tele kan brukes til, ikke noenting annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...