Gå til innhold

høyspenningskilde til "lifter"


Leif.ross

Anbefalte innlegg

Oi, lenge siden jeg har skrevet her nå :p

men microbølgeovnen har blitt til en microwave gun siden metallet smeltet i kammeret.

 

men jeg lurer på hvordan jeg kan skaffe en høyspennings transformator evt noen som vet hvordan man får en flyback transformator til å funke, ettersom jeg er for imbisill til å få det til.

mvh meg

 

edit:

har tenkt å bruke kilden til en sånnen: her

har to flyback transformatorer liggende i boden som jeg har prøvd å sette opp sånn uten suksess.

mikrobølgeovnen har vel egentlig ingenting med temaet å gjøre, men jeg lovte å poste bilder som jeg glemte helt ut.

Endret av mr-taco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169

hva har mikrobølgeovnen med det at du vil ha høyspenning?

anyway, du må switche primær strømmen til trafoen av og på, eks med en NE555.

eller du får kjøpt stun gun fra USA.

Lenke til kommentar

Du trenger et stykk ne555 med passende kondensatorer og motstander for og switche spenningen av og på også en FET som tåler litt høye spenninger og nokk strømm. også er det bare og koble denne til en coil til en bil (eller 2 etter hverandre hvis du vil ha enda mer spenning) så har du en høyspenningskilde. En neonskilt transformator er enda bedre å bruke enn en bil-coil, men dette er litt vanskeligere å få tak i til en grei penge.

 

her er f.eks en oppkobling til å gjøre dette (her til en plasma høytaler).

Se filmen hos Youtube

Du kan lage den mye enklere enn dette hvis du ikke vil audiomodulere signalet (se på databladet til 555 timeren her under astable operation)

 

 

Handleliste:

- ne555:

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=73-042-65

- coil:

biltema art nr: 53-400

- FET:

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=71-074-02

- Passende motstander og kondensatorer finner du på elfa (verdier er avhengig av hvilken frekvens du vil kjøre)

- kretskort 60 kr på claseren:

http://www.clasohlson.no/Product/Category....2;251433;251301

 

 

 

Ps ikke skyld på meg når du får støt og skader deg allvorlig eller blir drept.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Du trenger et stykk ne555 med passende kondensatorer og motstander for og switche spenningen av og på også en FET som tåler litt høye spenninger og nokk strømm. også er det bare og koble denne til en coil til en bil (eller 2 etter hverandre hvis du vil ha enda mer spenning) så har du en høyspenningskilde. En neonskilt transformator er enda bedre å bruke enn en bil-coil, men dette er litt vanskeligere å få tak i til en grei penge.

 

her er f.eks en oppkobling til å gjøre dette (her til en plasma høytaler).

Se filmen hos Youtube

Du kan lage den mye enklere enn dette hvis du ikke vil audiomodulere signalet (se på databladet til 555 timeren her under astable operation)

 

 

Handleliste:

- ne555:

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=73-042-65

- coil:

biltema art nr: 53-400

- FET:

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=71-074-02

- Passende motstander og kondensatorer finner du på elfa (verdier er avhengig av hvilken frekvens du vil kjøre)

- kretskort 60 kr på claseren:

http://www.clasohlson.no/Product/Category....2;251433;251301

 

 

 

Ps ikke skyld på meg når du får støt og skader deg allvorlig eller blir drept.

 

aait, takker evig mye for svar! :D

 

men ca hvor mange volt kan jeg få ut ifra den coilen? og vet du sånn ca hva det vil veie?

mvh meg

Lenke til kommentar

Hvor mye volt du får ut er jo avhengig av hvor mye du kjører inn (og litt av frekvens og duty/cycle hvis du kjører litt høy frekvens).

 

Hvis du kjører 12 volt inn vil du jo få ut det samme som på en bil. jeg husker ikke helt hvor mye dette var men tror det er rundt 60 000 volt.

 

Det du får ut av denne blir da en slags vekselspenning mens det du trenger til en slik lifter er vel likespenning hvis jeg ikke tar helt feil. så da må du ha noen høyspennings likeretterdioder etter coilen, og helst også en høyspennings kondensator i paralell etter likeretterdiodene for å få en ganske jevn likespenning ut. (høyspennings kondensator kan lett lages med et syltetøyglass, vann, aluminiumsfolie og matolje, men dioder for så høy spenning vet jeg ikke hvor lett det er å få tak i (sjekk på elfa))

Lenke til kommentar
Hvor mye volt du får ut er jo avhengig av hvor mye du kjører inn (og litt av frekvens og duty/cycle hvis du kjører litt høy frekvens).

 

Hvis du kjører 12 volt inn vil du jo få ut det samme som på en bil. jeg husker ikke helt hvor mye dette var men tror det er rundt 60 000 volt.

 

Det du får ut av denne blir da en slags vekselspenning mens det du trenger til en slik lifter er vel likespenning hvis jeg ikke tar helt feil. så da må du ha noen høyspennings likeretterdioder etter coilen, og helst også en høyspennings kondensator i paralell etter likeretterdiodene for å få en ganske jevn likespenning ut. (høyspennings kondensator kan lett lages med et syltetøyglass, vann, aluminiumsfolie og matolje, men dioder for så høy spenning vet jeg ikke hvor lett det er å få tak i (sjekk på elfa))

 

ai, kjøpte en coil på biltema idag og klarte å få noen gnister ut av den, men for at det skulle skje så måtte jeg skru strømmen kjapt av og på, viss jeg bare lot den stå på skjedde ingenting, også måtte jeg ta en ledning ifra midten til en av polene, gikk ikke ifra pluss til minus?

Lenke til kommentar
Hvor mye volt du får ut er jo avhengig av hvor mye du kjører inn (og litt av frekvens og duty/cycle hvis du kjører litt høy frekvens).

 

Hvis du kjører 12 volt inn vil du jo få ut det samme som på en bil. jeg husker ikke helt hvor mye dette var men tror det er rundt 60 000 volt.

 

Det du får ut av denne blir da en slags vekselspenning mens det du trenger til en slik lifter er vel likespenning hvis jeg ikke tar helt feil. så da må du ha noen høyspennings likeretterdioder etter coilen, og helst også en høyspennings kondensator i paralell etter likeretterdiodene for å få en ganske jevn likespenning ut. (høyspennings kondensator kan lett lages med et syltetøyglass, vann, aluminiumsfolie og matolje, men dioder for så høy spenning vet jeg ikke hvor lett det er å få tak i (sjekk på elfa))

 

ai, kjøpte en coil på biltema idag og klarte å få noen gnister ut av den, men for at det skulle skje så måtte jeg skru strømmen kjapt av og på, viss jeg bare lot den stå på skjedde ingenting, også måtte jeg ta en ledning ifra midten til en av polene, gikk ikke ifra pluss til minus?

 

Dette er helt riktig. det er derfor du skal switche den med ne555 og en FET (når du switsher raskt nokk vil det se ut som en kontinuerlig gnist mellom lederene).

 

Utspenningen taes ut mellom jord (minus) og midten på coilen.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

kan du ikke bare koble til vekselspening til den trafoen da? eller skal du lage en svær lifter med batterier osv? husker jeg lekte meg med coilen fra en tv, tok bare den røde og svarte ledningen ut av røret, uten å fjerne coilen fra kretskortet, var bare å slå på tven så ble det en fin lysbue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...