Gå til innhold

Bruker du 32bit eller 64bit Windows?

Bruker du 32bit eller 64bit Windows?  

166 stemmer

1. 1. Bruker du 32bit eller 64bit Windows?

• Jeg bruker 64bit Windows (og følgelig 64bit CPU)
      107
    • Jeg bruker 32bit Windows selv om jeg har 64bit CPU
      46
    • Jeg bruker 32bit Windows på en CPU som ikke har 64bit
      13

Anbefalte innlegg

OSS:

Jeg har flere PCer med Windows, hva skal jeg stemme?

Stem på det du bruker mest.

Hvordan vet jeg om jeg bruker 32bit eller 64bit Windows?

- Åpne systemegenskaper i kontrollpanel (hurtigtast: Windows-tasten + Pause/Break). Der skal det stå om Windows er 64bit (X64) eller 32bit (X86).

Hvordan vet jeg om jeg om prosessoren min støtter 64bit eller ikke?

1. Åpne ytelseinformasjon og verktøy ved å klikke startknappen - kontrollpanel - system og vedlikehold - ytelseinformasjon og verktøy.

2. Klikk på se detaljer og skriv ut

3. I systemseksjonen kan du se hvilken type Windows du kjører (32bit eller 64bit) og under "64bit kapabel" kan du se om prosessoren støtter 64bit. Hvis du har 64bit Windows vises ikke "64bit kapabel".

NB. Punkt 1-3 er en dårlig oversettelse fra engelsk. Enklere og bedre forklaringer mottas med takk.

Linux-versjonen av undersøkelsen finner dere her:

Bruker du 32bit eller 64bit Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 64-bit på spill maskinen min (8gb) og ene laptopen min (4gb), det ble bare 32-bit på den eldste laptopen pga 700MB minne.

Jeg kjører 64 for å få ting til å gå litt fremover. Jeg synes industrien har vært for bakpå når det gjelder 64-bits støtte. Det at jeg får utnyttet litt mer minne er jo heller ikke noe negativt :)

Lenke til kommentar

Kjøpte den nye maskinen med Vista Ultimate x64. Gikk etter kort tid tilbake til XP 32-bit, pga bluescreen hele tida. Etter ett år var drivere til HK og skjermkort (fra nVidia) stabile og WHQL, og SP1 hadde vært ute en stund og vist seg å være bra ute hos flere av mine kunder.

Da installerte jeg Vista x64 igjen, på et nytt RAID, og oppgraderte samtidig til 8 GB RAM. (For ordens skyld, jeg har dualboot.)

Synes alt går raskt og fint under Vista nå, og spesielt Crysis synes å kjøre bedre enn under XP, kanskje fordi XP ikke kan utnytte mer enn ca 3 GB RAM.

Fornøyd med Vista nå, men det blir nok oppgradering til Windows 7 når det blir tilgjengelig. Går aldri tilbake til 32-bit.

Lenke til kommentar

Kjører, dessverre, 32-bits vista på laptopen, selv om den har 64-bit cpu og 4gb ram.

Men Sony er så dårlig på driverstøtte til sine bærbare får jeg holde meg til det.

(Håper dog at de slipper Windows7 drivere med x64 støtte, så jeg kan utnytte maskinen bedre (pga. både win7 og drivere)...!)

Blir selvsagt x64 Win7 på desktopen når jeg får tid til å fikse den igjen (infinite reboot før bios)...

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på 32 og 64bit?

Hvordan endrer man dette?

Min kjører 32bit men den støtter 64bit

Forskjellen er vel tatt opp utallig ganger før, men kort oppsummering, så er 64-bit 'word' er adressebredden til prosessoren. Kort fortalt gjør dette at programvare kan utnytte latterlig mye mer RAM, og kan bruke færre sykluser per operasjon (raskere med andre ord)

En 64-bit prosessor er ikke nødvendig med mindre både operativsystemet og programvaren du bruker er 64bit, og 64-bit programmer kjører ikke på 32-bit OS.

Lenke til kommentar
noe jeg alltid har lurt på, funker 32 bit programmer på 64 bit OS?

Ja

Ja de funker i 64-bit. x64 emulerer vel 32-bit så vidt jeg vet.

Nei, ikke på vanlige PCer (x86). Her kjører både 16, 32 og 64 bit "native". Med andre ord: (x86) 64bit prosessorer har ikke kuttet ut 16 og 32bit slik som f.eks IA64 Itanium har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...