faaeri Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Den nye standarden for SD-kort er tatt i bruk, og et kort på 64GB er lansert. Les mer Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Kameraer er vel bare en firmavareoppdatering borte fra støtte for formatet, men det er jo tvilsomt at eldre modeller vil få en slik oppdatering. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Den nye standarden, SDXC støtter opp til to terrabytes. Det skal være terabyte, med en r, og uten s-endelse. Å skrive "to terrabytes" er like feil som å skrive "to killometers". Slå opp i ordboka på terra, så finner du følgende: terra (lat.) jord t- incognita ukjent land, område der en ikke føler seg hjemme Jeg føler det blir slappere og slappere i media angående rettskriving. Tall og enheter synes jeg journalister gjør feil med oftere enn de gjør riktig . Nå er kanskje ikke tek.no de verste på akkurat det, men det er dumt hvis dere også går i den retningen. Lenke til kommentar
The Duke Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 En ting jeg stusser litt på, man trenger vel ikke å bruke exFAT før man kommer over 120GB? Lenke til kommentar
devo_thj Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Så, hva er galt med NTFS? Hvorfor må man bruke exFAT på disse brikkene? Er det faktisk ikke mulig å bruke andre filsystem eller er det andre grunner til at kortet ikke er bakoverkompatibelt? Virker heller som om det er sistnevnte. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Tror exFat er enklest å implementere på små dingser. NTFS er ve litt mer krevende Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det å legge inn støtte for NTFS og skriving til det i firmware til kamerahus er ingen triviell affære. Så det tror jeg ikke kommer. Tom Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Den nye standarden, SDXC støtter opp til to terrabytes. Det skal være terabyte, med en r, og uten s-endelse. Å skrive "to terrabytes" er like feil som å skrive "to killometers". Slå opp i ordboka på terra, så finner du følgende: terra (lat.) jord t- incognita ukjent land, område der en ikke føler seg hjemme Jeg føler det blir slappere og slappere i media angående rettskriving. Tall og enheter synes jeg journalister gjør feil med oftere enn de gjør riktig . Nå er kanskje ikke tek.no de verste på akkurat det, men det er dumt hvis dere også går i den retningen. Nå ser jeg det er rettet til Den nye standarden, SDXC støtter opp til to terabytes. Ble det for tungt å rette begge de påpekte feilene samtidig? Hvis det blir for vanskelig, kan det forenkles ved å skrive 2 TB. Endret 5. august 2009 av Roadrunner7 Lenke til kommentar
ckl77 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Noen som kunne sagt et par ord om hvilke enheter som støtter dette i dag? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) 64GB er lansert. Kortet er et 64Gb SDXC-kort fra Toshiba. Sistnevnte er nok en skrivefeil. Det skal sikkert være 64 Gigabyte (GB) og ikke Gigabit (Gb). Artikkel fra 6. mars i år: Pretec introduces world's first SDXC card Endret 5. august 2009 av Simen1 Lenke til kommentar
devo_thj Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 @GCardinal: Såklart. Jeg glemte helt bort dette med kameraer og støtte for NTFS. Jeg var mest fokusert på det med å bruke den som en lagringsenhet. Og da har det vel ingenting å si hva den er formatert som, på en mac vil man f.eks bare kunne formatere den som en HFS-disk, eller hva? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Sistnevnte er nok en skrivefeil. Det skal sikkert være 64 Gibabyte (GB) og ikke Gigabit (Gb).*knis* ckl77: Veldig få (om noen) er vel svaret. Vi vil nok se noen enheter i løpet av året, men så langt er det meg bekjent ingen. Jeg var litt overrasket over at D300s tilsynelatende ikke har støtte for det (står i hvert fall bare SD og SDHC på Nikons websider). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 *knis* Huffda. Den ene feilen fikk meg til å overse den andre. (Det sto "..gyte" der først) Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Fy søren, så bra. Håper brikken er like liten som en SDHC-brikke, eller hva sies om det? Har en liten 8 Gigabyte hengende på nøkkelknippe, med en knøttliten USB-plugg. Sandisk sin. (Jeg har i lengre tid skrevet Gigabyte og Megabyte fullt ut, det er gjerne det enkleste for å ikke klusse ting til for seg selv, hehe). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 SDXC er akkurat like liten som SDHC og SD: 32 × 24 × 2,1 mm Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Tenkte mer i bane av Micro SDHC kanskje. Skrev vel feil i tidligere post da. :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg