Gå til innhold

Hva er forskjellen på BA og BSc?

MagnusW

Anbefalte innlegg

Jeg driver og undersøker mulige universiteter/høyskoler/colleges jeg kan studere ved neste år, hovedsaklig i utlandet. Jeg har tenkt til å studere noe innen business, finans, management eller økonomi. Underveis i min søken har jeg kommet over flere forskjellige "degrees". Det jeg lurer på er hva som er forskjellen på BA og BSc? Er det begge "godkjente" eller "registrerte" degrees på noen måte? BSc vet jeg står for Bachelor of Science, men mer vet jeg ikke.

Finnes det en organisasjon som holder styr på alle degree'ene? Hva som er anerkjent internasjonalt og ikke?

For eksempel, på University of Reading har de BSc Accounting and Economics og BA Accounting and Economics.

Eneste forskjellen jeg ser er at BA har Management Skills i istedenfor Maths for Economics på 2. året.

Om noen kan hjelpe meg med å klare opp, så hadde jeg satt pris på det. Er vanskelig nok som det er å velge et studie, finnes uendelig forskjellige innenfor business.

EDIT: BA=Bachelor of Arts?

Bachelor of arts (B.A., BA or A.B.), from the Latin artium baccalaureus, is a bachelor's degree awarded for an undergraduate course or program in either the liberal arts, the sciences or both.

Det forklarer allikevel ikke forskjellen (i forhold til bachelor-gradene som er listet ovenfor), så jeg er fremdeles forvirret. :p

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De forskjellige landene er ikke helt standariserte på hva som er hva, men generelt vil en BS ha mer harde, teknisk/matematiske fag enn en BA. I en BA legges det vekt på at man skal tilegne seg bred kunnskap fra tilstøtende fagfelt, mens BS er mer spisset. I tillegg finnes det skoler som Oxford og Cambridge, hvor graden av historiske grunner heter BA uansett om det faglige innholdet er slik at "normale" skoler utvilsomt ville kalt det en BS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...