Kokain Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Hei, jeg er en mann på 17 år som tok seg ett friår ifjor og har tenkt å komme seg på skolen, men jeg har som kanskje noen andre, grubler veldig på hvilke valg jeg skal ta! Jeg er en person (i forhold til andre) en over middels smart person (på skolen) og har gjennom ungdomsskolen hatt over 4 i snitt og det vil jeg tro jeg klarer også på videregående da jeg er en bedre enn middels hardt jobbende person. Matte er jeg dårlig i, og jeg er redd jeg ikke vil få noe mer enn maks 3 ved hard jobbing på videregående. Hvilke muligheter har jeg her? ved en allmen utdanning? Jeg er en person som er intressert i politikk, nyere historie og ting som skjer i samfunnet. jeg er i stor tvil om jeg skal velge allmen eller yrkessfag. jeg er også intressert i nordsjøen og kunne tenkt meg og jobbe der, hvordan er lønn og hvordan kommer man seg der? holder det med gode karakterer gjennom to år yrkesskole og ett år påbyggning? og noen diverse kurs? Internett og data er jeg også veldig flink med. Jeg har som mål og få meg enn god utdanning, ikke en super utdanning men en utdanning som kan gi meg en lønn på over 500 000 kr minst om jeg var ferdig utdannet i dag. hva hadde dere satset på om dere var meg? en over middels smart når det gjelder skole ( over 4 i snitt gjennom vgs) og med de interessene jeg har nevnt over.. tuusen takk til den som hjelper!!! Lenke til kommentar
Xia Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Hvorfor så fokusert på lønn? Du får da nok til å leve godt om du tar høyere utdanning. Synes ikke du skal fokusere så mye på lønn, trivsel og gode arbeiderforhold er MYE viktigere en lønn TRO MEG. Har du vurdert å bli lærer? Uansett om du velger en lektor utdanning vil du kunne spesialisere deg innenfor samfunnsfag ved å feks ta bachelor og master i statsvitenskap for så å ta ppu for å få undervisningskompetanse. Lektorer har en GJENNOMSNITTSLØNN på 413 633 kroner. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lektor Da kan du undervise på barneskole, ungdomsskole eller videregående. Dette tar tilsammen 6 år. Eller du kan ta en allmennlærer utdanning. Du vil også her kunne spesialisere deg mot samfunnsfag ved å velge samfunnsfag som valgfag på 3. og 4. året. Dette tar 4 år og GJENNOMSNITTSLØNN ligger på 396 000 kr. Du vil da kun få undervisningskompetanse for barneskolen. En annen ting du kan vurdere er flygeleder utdanning. Det er ganske harde inntaks krav, men du vil ha mange jobbmuligheter og lønna er svært god (snittlønn 600.000). Opptakskrav * Du må ha fylt 19, men ikke 30 år pr 1. januar i opptaksåret. For interne søkere, og andre søkere med særskilt relevant bakgrunn, vil det etter individuell vurdering kunne gjøres unntak fra øvre aldersgrense * Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter 4,0 eller bedre fra videregående * Flytende muntlig og skriftlig norsk, alternativt dansk eller svensk, og meget gode engelskkunnskaper * Plettfri vandel * God helse med normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5/- 6 dioptri, god hørsel og klar tale * Avklart verneplikt Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Anbefaler å gå yrkesfag og lære litt nye, gøye ting. Mye lettere å ta allmenn påbygg viss du ikke vil i lære, enn å gå vanlig allmennfag, for så å plutselig ville bli feks. mekaniker. Det jeg vil frem til er ihvertfall at du låser deg ikke fast ved å gå yrkesfag. Du har alle muligheter til å studere videre selv om du "kun" har fagbrev. Lenke til kommentar
Kokain Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Takker for svar som har kommet. Men lurer på hvordan veien til nordsjøen er? hvis jeg for eksempel tar ett år TIP (Teknisk industriell produksjon) og ett år brønnteknikk for å så avslutte med ett år allmenn påbyggning. og søke læreplass etter dette? Eller? Hva trengs for å komme seg ut der? og hvordan er jobbforhold og lønn? lærlinglønn osv= Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) tror du bør satse på fagbrev ihvertfall. Tror ikke det spiller så mye rolle om du har studiekompetanse i tillegg. Du kan jo evt ta fagbrev, og deretter gå teknisk fagskole i feks drilling. Det tar to eller tre år (heltid/deltid), og du får studiekompetanse iløpet av fagskolen. Regner med at det må være en av de beste veiene å gå viss du vil offshore. Når det gjelder lønn så tjener vel alle i nordsjøen veldig bra (ca 4-800.000 tenker jeg). Lærlinglønna går vel fra 30 til 80 % av fagarbeider lønn i løpet av to år. Så viss du tar utgangspunkt i at fagarbeiderlønn er ca 400k så kan du jo gjøre litt grove beregninger selv. Vet ikke helt hvordan forholdene er selv, men det er jo i hvertfall en kjent sak at man jobber 12 timer ++ om dagen når man først er ute på jobb. Endret 5. august 2009 av zero0 Lenke til kommentar
Kokain Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 tror du bør satse på fagbrev ihvertfall. Tror ikke det spiller så mye rolle om du har studiekompetanse i tillegg. Du kan jo evt ta fagbrev, og deretter gå teknisk fagskole i feks drilling. Det tar to år, og du får studiekompetanse iløpet av fagskolen. Regner med at det må være en av de beste veiene å gå viss du vil offshore. fagbrev i hva? Hva er mest ettertraktet? planene mine foreløpig er å gå 2året på brønnteknikk på bergen maritime for å så ta påbyggning. men mener du at jeg ikke trenger å gå påbyggning det 3 året? og heller i stedenfor gå fagskolen ? får jeg studiekompetanse av det også? Lenke til kommentar
"Chris" Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 fagbrev i hva? Hva er mest ettertraktet? planene mine foreløpig er å gå 2året på brønnteknikk på bergen maritime for å så ta påbyggning. men mener du at jeg ikke trenger å gå påbyggning det 3 året? og heller i stedenfor gå fagskolen ? får jeg studiekompetanse av det også? Fagbrev innen et brønnteknikk fag. Det er vel åtte (?) forskjellige fagbrev du kan ta etter brønnteknikk tror jeg. Ellers så er vel automatiker, mekaniker fagbrev ol. sikkert bra. Det er mange forskjellige type tekniske fagskoler, og fullført fagskole kvalifiserer til ingeniørjobber. For å komme inn så må du kun ha et relevant fagbrev. Så da kan du jo egentlig velge hvilken fagskole som virker mest relevant iforhold til offshore jobb. De fleste, om ikke alle, fagskoler gir deg generell studiekompetanse. Legger ved en link til den fagskolen jeg går på selv, så ser du hva det er for noe:) http://fagskolen.vaf.no/hoved.aspx?m=2500&amid=18860 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå