Gå til innhold

[Løst]Er harddisk defekt?


Anbefalte innlegg

Har en (gammel) Maxtor 6L200P0 IDE 200GB som sluttet å fungere skikkelig for ett(?) år siden, den var i min gamle datamaskin. Husker egentlig ikke hva som skjedde, men tror den sluttet å fungere skikkelig etter ett virus angrep... :thumbdown: Har prøvd å formatere den flere(!) ganger, men det blir bare det samme. Når jeg har den tilkoblet, så er det bare en viss mengde plass :ohmy: Harddisken kommer opp nå og da etter jeg har skrudd på maskinen...

 

Er harddisken ødelagd, eller går det an å reparere det? :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Husker egentlig ikke hva som skjedde, men tror den sluttet å fungere skikkelig etter ett virus angrep...
Virus ødelegger ikke harddisker, men kan selvsagt skade innhold på harddisken (data lagret på den).
Har prøvd å formatere den flere(!) ganger, men det blir bare det samme. Når jeg har den tilkoblet, så er det bare en viss mengde plass.
Hvor mye plass? Og i hvilket operativsystem forsøker du å formatere harddisken (navn og versjon inkl. servicepacks)?
Er harddisken ødelagd, eller går det an å reparere det?

En ustabil harddisk ville jeg aldri tiltro data. Men i dette tilfellet har du ikke gitt oss nok info til å kunne vurdere om det er sannsynlig at harddisken er ødelagt eller om det er andre årsaker. Det kan være så banalt som at switchene på harddisken er satt feil.

Lenke til kommentar
... Husker egentlig ikke hva som skjedde, men tror den sluttet å fungere skikkelig etter ett virus angrep...
Virus ødelegger ikke harddisker, men kan selvsagt skade innhold på harddisken (data lagret på den).
Har prøvd å formatere den flere(!) ganger, men det blir bare det samme. Når jeg har den tilkoblet, så er det bare en viss mengde plass.
Hvor mye plass? Og i hvilket operativsystem forsøker du å formatere harddisken (navn og versjon inkl. servicepacks)?
Er harddisken ødelagd, eller går det an å reparere det?

En ustabil harddisk ville jeg aldri tiltro data. Men i dette tilfellet har du ikke gitt oss nok info til å kunne vurdere om det er sannsynlig at harddisken er ødelagt eller om det er andre årsaker. Det kan være så banalt som at switchene på harddisken er satt feil.

1, Ok :whistle:

 

2, Hvor mye plass? Den skal være på 200GB, men husker egentlig ikke hvor mye den er på ellers, tror det var noe omkring 37GB. Er ikke sikker... Prøvde å formatere med Windows XP Home Edition, 32 bits norsk. (Versjon 5.1.2600) Med SP 3. :)

 

3, Får håpe det var nok imformasjon, switchene? Jumperne bakpå harddisken har ikke blitt flyttet på siden jeg kjøpte maskinen(har flyttet på den når jeg prøvde den andre ganger..) Står på "Cap Limit" :hmm:

Lenke til kommentar
Er problemet bare at den skal være 200 GB, men viser 32? Eller er det mer?

"Cap Limit" jumper betyr jo at disken er begrenset til 32 GB. Ta den ut.

 

Formatering har jo ingen betydning for størrelsen, det er partisjoneringen som betyr noe.

Sjekk status i Diskbehandling.

Det er litt merkelig, når jeg fikk datamaskinen, var harddisken på 80GB (tror det var det), og da stod den på "Cap Limit". Så mener jeg att jeg klarte å få den opp att på 200GB med CP'en på. Men er ikke helt sikker :whistle: ... Må få testa den snart :tease: Om jeg nå skal prøve, skal jeg ta jumperen på Slave eller Master?

Lenke til kommentar

Jumpersetting må være slik at du ikke har 2 IDE-enheter på samme signalkabel som er satt opp likt med hensyn til Master/Slave. Dermed er det den andre enheten som er på signalkabelen som kan si deg om du skal sette jumperen på Master elelr Slave. Det tryggeste er ofte å sette jumperne på begge enhetene til CS (Cable Select) slik at de ikke kommer i konflikt med hverandre. Satt slik vil enhet ytterst på signalkabelen automatisk være Master. Og som Hårek sier; Cap(acity) Limit må være av for at du skal kunne nå hele harddisken.

Lenke til kommentar
Jumpersetting må være slik at du ikke har 2 IDE-enheter på samme signalkabel som er satt opp likt med hensyn til Master/Slave. Dermed er det den andre enheten som er på signalkabelen som kan si deg om du skal sette jumperen på Master elelr Slave. Det tryggeste er ofte å sette jumperne på begge enhetene til CS (Cable Select) slik at de ikke kommer i konflikt med hverandre. Satt slik vil enhet ytterst på signalkabelen automatisk være Master. Og som Hårek sier; Cap(acity) Limit må være av for at du skal kunne nå hele harddisken.

Ok, har CD-ROMen ytterst på IDE-kabelen som Master, og harddisken som slave. ;)

Driv å formaterer den akkurat nå. :p

Lenke til kommentar
Ser ut som formateringen ikke kan gjennomføres siden den stoppet på 80% :thumbdown: Merkelig

Kanskje ikke så merkelig ut fra uttalelsen "Har en (gammel) Maxtor 6L200P0 IDE 200GB som sluttet å fungere skikkelig for ett(?) år siden,". Den grundige formateringen som stopper på 80% tester harddisken spor for spor. Tyder på at harddisken er dårlig, ustabil elelr ødelagt. Ikke noe jeg ville tørre å plassere datafiler på.

Lenke til kommentar
Ser ut som formateringen ikke kan gjennomføres siden den stoppet på 80% :thumbdown: Merkelig

Kanskje ikke så merkelig ut fra uttalelsen "Har en (gammel) Maxtor 6L200P0 IDE 200GB som sluttet å fungere skikkelig for ett(?) år siden,". Den grundige formateringen som stopper på 80% tester harddisken spor for spor. Tyder på at harddisken er dårlig, ustabil elelr ødelagt. Ikke noe jeg ville tørre å plassere datafiler på.

Ok, da skal harddisken få slippe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...