Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Dassen er tett! HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått et problem med at dassen er så si tett (renner svakt igjennom), det som er rart er at når jeg skyller ned, så kommer det litt vann opp fra sluken på badet noe som er forøvrig jævlig ekkelt, er dette normalt? skulle jo tro at rørene skulle være avskilt, men det tyder jo på at problemet ligger litt lenger ned i rørene og ikke opp med dassen. Husverten min er borte, så er lite hjelp å få der, så derfor spør jeg dere til råds:P

Er det noen som har noen gode tips til hva som kan hjelpe?

Har til nå prøvd å helle flere bøtter med vann i dassen og prøvd å pumpe med do børsten uten at det hjalp, hadde tenkt å prøve Plumbo men det kan vist ikke brukes i dass :thumbdown:

Takker så mye for svar :new_woot:

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: dette bør du ikke ta for lett på. Når du sier det kommer opp flere steder kan det være et tegn på at det er tett lengre nede i røret, og da er det bare staking eller om du er ekstra uheldig, spylebil, som gjelder.

Personlig ville jeg prøvd å kontakte husverten eller ringt en rørlegger fremfor å ta fatt på problemet selv. Om du allikevel vil prøve deg får du kjøpt både avløpsåper, stakefjær og slike (den sorte til venstre), effektiviteten med disse avhenger av hvor dypt problemet sitter.

Lenke til kommentar
Først og fremst: dette bør du ikke ta for lett på. Når du sier det kommer opp flere steder kan det være et tegn på at det er tett lengre nede i røret, og da er det bare staking eller om du er ekstra uheldig, spylebil, som gjelder.

Personlig ville jeg prøvd å kontakte husverten eller ringt en rørlegger fremfor å ta fatt på problemet selv. Om du allikevel vil prøve deg får du kjøpt både avløpsåper, stakefjær og slike (den sorte til venstre), effektiviteten med disse avhenger av hvor dypt problemet sitter.

Skal prøve å få tak i en sugekopp i morgen og se om det hjelper.

Håper at jeg klarer å få tak i husverten i morgen, vi er flere som bor i huset her, men med at jeg bor nederst så er det bare jeg som merker noe til det:(

Men takk for svar!

Lenke til kommentar

Opplevde dette selv - på kvelden lillejulaften - ikke noe kjekk affære.

Hvordan er det om du heller masse vann i sluket, dursjer lenge etc? Renner det unna da?

Kan jo være at det kun er denne ene sluken som er koblet på samme "kurs".

Selv valgte jeg å forsøke å fixe problemet selv. Reiv bort dassen, og trykka stiv hageslange nedover avløpet. Etter ca 4 meter møtte jeg svingen - og svinet.

Full trykk på slangen, jobbe masse fram og tilbake, og plutselig sa det vrooooooom i røret, og jeg kunne drite igjen :D

Det finnes også spesielle slanger til høytrykkspylere som renser slike rør enkelt og meget effektivt.

Skal ha en sånn en i framtida, spesielt siden den spyler hele rørets diameter, og trekker seg selv fram.

Lenke til kommentar

Du må i alle fall ikke finne på å hive plumbo i dassen!

Staking som andre foreslår er nok det man bør satse på. Jeg ville ringt husverten, selv om vedkommende er på ferie, slik at vedkommende er klar over problemet. Det kan jo hende at dette har vært et problem før også? Jeg funderer også på om vannet renner unna når du dusjer ...

Lenke til kommentar

Gi beskjed til husverten sidan det er han som skal ordne slike ting når du leiger.

Ellers så må du være forsiktig med plumbo og andre ting som kan skade kloakkrøyra om du skal prøve å fikse problemet sjølv.

Det kan også være ein ide å høyre med kommunen for å høyre om det også er andre husstander som har samme problemet (det kan være tett så langt nede at fleire husstander er råka av det).

Lenke til kommentar
Opplevde dette selv - på kvelden lillejulaften - ikke noe kjekk affære.

Hvordan er det om du heller masse vann i sluket, dursjer lenge etc? Renner det unna da?

Kan jo være at det kun er denne ene sluken som er koblet på samme "kurs".

Selv valgte jeg å forsøke å fixe problemet selv. Reiv bort dassen, og trykka stiv hageslange nedover avløpet. Etter ca 4 meter møtte jeg svingen - og svinet.

Full trykk på slangen, jobbe masse fram og tilbake, og plutselig sa det vrooooooom i røret, og jeg kunne drite igjen :D

Det finnes også spesielle slanger til høytrykkspylere som renser slike rør enkelt og meget effektivt.

Skal ha en sånn en i framtida, spesielt siden den spyler hele rørets diameter, og trekker seg selv fram.

Er egentlig det samme når jeg dusjer, hvis jeg bruker mye vann når jeg dusjer så kommer det opp sluken på badet, jeg må dusje "sakte".

Har prøvd å ringe husvert i dag uten hell, tror jeg venter med å begynne demontere dassen, i hvertfall til jeg får et eventuelt klarsignal ifra husvert.

Lenke til kommentar

Håp det ikke skjer det samma som skjdde med en kollega av meg. Kloakken var tett og han brukte en felles kloak, og siden huse hans var det laveste punkte, kom det fullt av kloak inn i kjelleren hans. :p

Men han slapp heldigvis og vaske opp dette. Kom en fyr og vasket, ryddet og desinfiserte kjelleren, samt at han fikk 15000 for det, lell ingenting ble ødelakt. Så han tjente på det. :lol:

Lenke til kommentar
Håp det ikke skjer det samma som skjdde med en kollega av meg. Kloakken var tett og han brukte en felles kloak, og siden huse hans var det laveste punkte, kom det fullt av kloak inn i kjelleren hans. :p

Men han slapp heldigvis og vaske opp dette. Kom en fyr og vasket, ryddet og desinfiserte kjelleren, samt at han fikk 15000 for det, lell ingenting ble ødelakt. Så han tjente på det. :lol:

Ja det håper jeg ikke skjer, med at jeg sokkelleiligheten her...

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet når jeg bodde i en sokkeleilighet. Da var det videre løp fra kloakktanken som var tett, slik at husets kloakktank ble full.

Første bud: Ring husverten. Man kan ikke ta ferie fra plikter som bla. leieboere. De få gangene du ikke trenger å ringe husverten først er hvis det er umiddelbar krise som bla. brann.

Lenke til kommentar

Jaaaaaaaa!!! Fikk det till :grin: :grin: :grin:

Husverten kom aldri. Men redningen ble Mudin avløpsåpner, Helte det i dassen og lot det virke noen timer, førjeg helte ei ti liters bøtte med varmt vann.

Men nu er jeg på utkikk etter ny leilighet, dritt lei av at husverten er så upålitelig.

Tusen takk til alle dere som har kommet med råd og tips:D

Endret av Blueone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...