Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om blyforgiftning ved eksponering av bly.

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hei.

Lurer på hvor mye som skal til for at en kan bli blyforgiftet ved luftveisinntak eller matinntak.

Har selv loddet endel med loddetinn med bly i, og er litt bekymret.

Såg på en episode av american hotrod der de slipte en bil som var sparkelloddet med bly uten værnemaske. Er ikke det livsfarlig?

Har lest endel om blyforgiftning på nettet, det forgifter gjennom lungene og magen, men ikke noe om hvor mye som skal til. Er det langvarig eksponering som skal til? Hvis en svelger en liten blybit, blir den løst opp og tatt opp i magen?

Tenker på bly som metall.

Takker for svar, får håpe det ikke ble for mye spørsmål :p

Endret av member-63169
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det langvarig eksponering som skal til?

Ettersom at bly akkumuleres lett i kroppen og har en svært lang utskillelsestid, behøver man ikke å bli eksponert mye før man er på tynn is. Bivirkninger som nedsatt befruktningsevne er nesten garantert, men kommer man så langt at nervesystemet sier ifra i form av sporadiske rykninger, nedsatt hørsel og store hukommelse- og konsentrasjonsvansker vet man med sikkerhet at man er rævkjørt.

Jeg vet ikke hvor mye bly det er i tinn, men ettersom at jeg ikke er interessert i å vibrere som et panisk syrehode og litt mer opptatt av å kunne huske hvordan jeg tørker meg selv i ræva ved midtlivskrisa, tror jeg at noen forhåndsregler hadde vært klokt å ta.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Når det gjelder lodding er det enkelt: røyken er mer helseskadelig enn det å håndtere loddetinn. Vask hendene etter du har loddet, slik at man unngår å få det inn med mat man håndterer.

Idag er jo blyloddetinn forbudt etter ROHS-direktivet, så det er enkelt å få tak i loddetinn uten bly i seg nå.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Det som er rart er at det visst kan forgifte ved at en tar på bly og slikker på fingrene. men da burde sikkert jeg vert senil osv forlengst.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

har lest endel om det nå, men det står lite om hvor mye som skal til for at det blir kritisk. såg en unge som hadde svelget 26 fiskekroklodd av bly, men visst overlevd. Har skjønt det slik at det er ingen sikker grense for blyeksponering, det hoper seg opp i kroppen. Men hvis det å ta på bly og slikke på fingrene etterpå kan ha noen effekt tror jeg de fleste som jobber med bly på eks jobben skulle vert død forlengst. Eks det å slipe karosseri som er loddet med bly uten vernemaske.

Asbest er visst også ganske farlig ifølge kloke hoder, men det er visst bare de som jobber med det daglig som er utsatt.

Men likevel kaster jeg nå loddetinnet med bly i. Greit å vere på den sikre siden.

Bare synd det ikke har blitt bannlyst forlengst, eller begenset til vitenskapelig bruk eller noe.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

og nå ligger mitt i resirk-containeren på jobben. ROHS eller ikke, du får fortsatt kjøpt bly. og 2006 er ganske sent egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...