Gå til innhold

Nybegynner på film


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 13 år og er helt ny på å lage film. Jeg har aldri gjort det før, men jeg er veldig intressert i å lære my mer.

Jeg har lest endel på nettet, og har funnet ut mye. Til høsten skal vi lage film på skolen, og da vil jeg være mest mulig forberedt til da.

 

Jeg driver å skriver på ett manus som jeg vil kalle "Fjortis". Det handler omm en gutt på 13 år, som heter Pål. Han blir mobbet på skolen, og alle ser på han som en tulling, og nerd. Lærerene overser det og Pål blir bare mer og mer deprimert. En kveld bestemmer han seg for å prøve å bli "en av gutta", han begynner å tøffe seg, og starter å røyke og drikke alkohol sammen med de tøffere guttene på skolen. Sammen med noen av de "falske" vennene hans tar de amfetamin piller, og drikker seg fulle. Pål får hjerteinfarkt. Vennene hans er så høye på narkotika at de tror han bare sover. Dette er slutten.

 

Hva synes dere om ideen?

 

Og så lurer jeg på hvordan jeg skal få rett lys og lyd. Er ekstern mikrofon de beste? Hva editeringsprogram er gratis?

Hva ulike filmroller er det i ett film crew? Dette var bare noe av det jeg lurer på. Håper at neon kan svare.

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei hei Hatle.

 

Nå skal jeg ikke utgi meg for å være noe ekspert på film for det er jeg ikke men har drevet litt med manusforfatteri. Hva du har er en interesangt start på en historie som i dag, som mange år før, har vært et delikat og kanskje ømtåelig tema for mange unge.

 

Om du trenger et proft program, som er gratis, til å skrive manus i henhold til Hollywoods spesifikasjoner (som og er merksnodig nok veldig oversiktelig) kan du laste ned Celtx. Bruker dette selv og er meget fornøyd med det. Det finnes naturligvis dyre produkter som "Final Draft" men det er for din del ikke verd pengene.

 

Nå om du skal lage film anbefaler jeg å skrive et manus. Trenger ikke være mye men aldri, og da mener jeg aldri, lag en film "on the whim" dvs uten manus. En bygger ikke uten plantegninger og et manus er nettopp dette, en plantegning. Du får et 10 ganger bedre resultat fordi du har alt planlagt og på papiret. Ideer som høres greit ut blir nødvendigvis ikke så bra i virkeligheten, derfor kjempefint å lage et eller flere manus og vurdere hva som fungerer best.

 

Når det gjelder selve manuset kan det være greit å tenke litt oppbygning. Selv om dette ikke er så nødvendig til ditt prosjekt kan det være greit å legge til slike vaner tidlig av. Som de sier, dårlige vaner er vanskelig å legge av seg så ikke byn med dem. La meg gi deg en litt mer dybde.

 

Starten. Her har man den nerdete Pål. Hvis han for hvordan han er og hva som skjer med han. Legg vekt på de følelsene han sitter med når han blir trakasert samtidig som en viser hvordan han ser på "de kule" i gjengen. Legg og da vekt på å gjøre den siden "positivt" i forhold til hans side. Kan og legge til at han faktisk har venner slik han er nå.

 

Så skal Pål bli kul. Han begynner å oppføre seg som de kule ungene men da på bekostning av de virkelige vennene hans. Han starter da med dårlige vaner, skulke skole etc, drikke og slike ting. Samtidig gjør man en "overgang" hvor det "kule" livet plutselig er langt fra så kult som det først var vist. Det positive i første "akt" blir nå snud til det negative.

 

Så kommer man til slutten. Pål er på bunn, så langt man kommer. De "venner" han fikk mens han var "kul" er ikke så virkelige venner lengere, og de virkelige vennene avskyr hva han har blitt. Han har med andre ord tapt alt og innser nå at han hadde det kanskje ikke så dårlig slik han hadde det.

 

Dette er naturligvis en ufattelig røff fremstilling men med litt lærdom mener jeg. Når jeg skriver tenker jeg på 3 akter (start- midt - slutt) og hvordan disse bygges opp til å fremstilles best mulig. Personelig liker jeg denne metoden best fordi den klassifiserer og setter fine grenser for hvor aktene overlapper. Er en fin avhandling om dette i stickyen på toppen her med en liten graf og som illustrerer poenget godt.

 

Å lage film er en kunst men det er viktig å huske at alle store film skapere startet på bunne, ja til og med skuespillerne startet på bakken. En ung herremann med navnet Thomas Cruise Mapother IV dumpet gjennom 15 skoler, drømte om å bli prest og satt i kassen på et supermarket. I dag kjenner vi han som Tom Cruise og er en av Hollywoods store stjerner. Så alt er mulig for den som våger. Lykke til, håper at det var noe klokskap i galskapen jeg ramlet ut av meg her :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for hjelp. Vi har blitt delt inn i grupper på skolen og vi har laget en del av ett nytt manus.

Manuset er på nynorsk. Here it comes.

Kommentarer og kritikk mottas med stor takk:) Ta en titt på denne linken forresten, jeg som har laget emne:

Norsk Film Forum

 

 

 

 

SCENE 1 - EXT - KVELD - SKOGSVEG

 

ROLF, OLAV og MARITA går nedover ein veg.

 

SCENE 2 - EXT - KVELD - SKOG

 

ROLF, OLAV og MARITA finn seg ein plass og sit seg ned.

 

ROLF

 

Kva skal me gjer på?

 

OLAV

 

Me kan jo fortella historier då.

 

MARITA

 

Ja. Det gjer me.

 

ROLF

 

Det var ein gang....

 

SCENE 3 - EXT - KVELD - SKOG

 

ROLF

 

Kanskje me skal finne litt ved til eit bål.

 

MARITA

 

Eg venter her, mens dåke går og finn ved.

 

ROLF

 

Ok.

 

SCENE 4 - EXT - KVELD - SKOG

 

MARITA finn steiner, som ho ligg i ein ring.

 

SCENE 5 - EXT - KVELD - SKOG

 

Mørk skygge går forbi.

 

SCENE 6 - EXT - KVELD - SKOG

 

MARITA sit på bakken, og leiter i sekken.

 

Ein mørk skygge tar MARITA og drar ho inn i skogen.

Lenke til kommentar

Editerings tips:

 

Scene nummer trenges ikke med det første.

 

Som koffeinkanin sier skrives karakterene kun ved introduksjon.

 

Normalen for headings er "EXT/INT.(location).(day/night). Vet ikke hvor viktig tid på dagen er for dere men i normale produksjoner er sistnevnte mer med å bestemme tid på dagen når filmingen finner sted ettersom man med redigering kan stille lyset etter hvilken tid på dagen man ønsker.

 

"ROLF, OLAV og MARITA går nedover ein veg."

 

Her har du allerede etablert hvem som er med i scenen. Ettersom det er skog det er snakk om vil jeg brukt kun "EXT. Skog . natt" og holdt meg til dette. Så åpner du med at de 3 da vandrer ned en skogsvei. Headingen skal bare innkludere kort hva man forventer seg i scenen.

Når de nå går av skogen for å lage leir kommer vi til en ny "scene" men man er fremdeles i skogen. Da bruker du "continuous" i headingen i stede for tid på dagen, i ditt tilfelle "EXT. Skog - continuous". Dette forteller at det er en fortsettende scene og der er ingen direkte endring, det er samme tid, samme sted, samme personer etc. Ingen forandringer men en fortsettelse fra forrige scene. Og ettersom du allerede har etablert hvem som er i skogen trenger du ikke forklare hva de gjør så fremst de ikke gjør noe viktig for plottet. Om Marita snur på seg er dette langt fra viktig og trenges ikke å inkluderes. Kun det som er viktig for scenen beskrives og kun de personene som er viktig for akkurat den handlingen nevnes. Man vet allerede at de andre er med (noe som ble etablert fra starten av).

 

Når du skal fortelle en historie og for å fremheve at tid er gått må du bruke effekter som f.eks at solen har gått ned, ellers vet vi ikke at tid har gått. I ditt tilfelle kan du beskrive at bålet har brent ned til glør. Slik får du frem at tid har gått uten at noe tid i filmen har gått. En fin effekt. Derfor synes jeg du bør flytte båltenningen til før de forteller historien, slik at du har et element å etablere tiden i.

 

Når nå de 2 andre forsvinner og Marita blir alene har du starten på en suspens. Det er mørkt, det er en skog og det er litt "uhyggelige" lyder i natten. En fin start. Derimot må du bygge litt mer av suspensen for at dette skal fungere som noe "skremmende" eller nifst i alle fall, f.eks det brekker i noen kvister på bakken, en ugle eller en eller annen lyd i bakgrunne. En gammel klisjé er å ha noe som brekker bak Marita som får henne til å snu seg den veien og se. Når hun da snur seg tilbake skfiter kameraføringen til POV den som kommer opp bak henne. Rett før denne er da på henne skfiter man til Marita som f.eks bøyer seg for å legge mer steiner og WHAM, en svart hansket hand legges over munnen hennes og scenen slutter.

 

Ja, det er en ufattelig gammel klisjé men den fungerer fremdeles om brukt sparsommelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...