Gå til innhold

HTPC. Stikkord: 55" LCD, Nad C352, HD og stille.

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal prøve å lage meg ein HTPC og håpar på litt råd underveis. Den skal selvfølgeleg vere så rimelig som mogeleg.

Den skal nyttast saman med:

Bilde

Samsung UE55B7070 LCD-tv

SAMUE55B7070WW_1_b.jpg

Lyd

NAD C352

C352.jpg

Bruksområde og krav

• Filmavspilling(264/mkv)
  • Surfing
  • Enkel spilling viss det er mulig å få til ca samme pris(Counter Strike Source, bilspill osv)
  • Stille
  • Høg WAF
  • Enkel å bruke/stabil
  • Ønsker å oppnå HD-lyd. Korleis skal eg få det til med min stereoforsterkar?
  • Kunne godt tenkt meg at all lyd og bilde gjekk gjennom ein HDMI frå htpc til tv og så lyden vidare til forsterkar

Komponentar

Kabinett

Antec Fusion Remote er det billegaste eg har funne som ser OK ut.

Hovedkort

• Er vel ein fordel å ha alt integrert med tanke på strøm, varme og støy.
  • Med tanke på at eg vil ha HD-lyd no, samt at eg seinare garantert kjem til å utvide til surround vil eg velge komponentar som gjer at eg slepp oppgradering for å få til det.
    Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H

CPU

AMD Athlon II X2 240

Minne

Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 2GB, KIT

PSU

Chieftec Strømforsyning Micro-ATX 270W

TV-kort

Kanskje? Treng det vel eigentleg ikkje, for HD-materiale er vel uansett kopisperra?

Harddisk

Eg har ein 200gb Western Digital IDE harddisk liggande. Kan den brukast?

Tastatur

Logitech Dinovo Edge(har nesten bestemt meg

Mus

Logitech MX 700 (har ei gammal liggande)

Som det kjem fram av innlegget mitt treng eg hjelp til ganske mykje. Har lese litt rundt, men er vanskeleg å bli klok på alt det som står rundt om kring. Handlekorger frå prisguide eller liknande er gull vertdt, men enkle tips er og kjempegreier :)

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyningen holder sikkert, men ville satset på en litt kraftigere (og mer stillegående).

F.eks Corsair 450vx.

Hardisk: Det er en IDE port på hovedkortet. Ulempen med IDE kotra SATA er at IDE kablene tar mye plass i kabinettet og hindrer luftflyt.

TV-kort: Det er mulig å få til HD sendinger, men avhengig av kabeltv leverandør.

Ønsker å oppnå HD-lyd. Korleis skal eg få det til med min stereoforsterkar?

Vet ikke helt hva du mener med HD lyd i stereo sammenheng. Men forsterkeren din støtter sannsynligvis optisk inngang, som er digital.

Lydkort: HD lyd er litt komplisert pga. kopibeskyttelse. Lydkortet støtter HD lyd, men ikke kopibeskyttelse (PAP). Dvs. at du kan få HD lyd fra en .mkv fil med .flac, men ikke HD lyd direkte fra en Blu-ray plate. Ville undersøkt på nytt når du får en forsterker som støtter HD lyd, da dette endrer seg hele tiden. Mulig AMD legger til støtte for PAP i driverene innen den tid.

Tastatur: Jeg har dette og er veldig fornøyd.

CPU Kjøler: Ville byttet til Scythe Ninja Mini som passer perfekt i dette kabinettet.

Kabinett vifter: 2x Nexus Real Silent 120mm 1000RPM sammen med CPU kjøleren ovenfor gjør oppsettet meget stillegående.

Spill: Skjermkortet er begrensningen, men vil tro at CS vil gå greit. Ellers kan du sette inn f.eks Radeon HD4670 (ville testet først med det interne skjermkortet).

Kunne godt tenkt meg at all lyd og bilde gjekk gjennom ein HDMI frå htpc til tv og så lyden vidare til forsterkar

Det er vanligst å gjøre det motsatt, men min TV har optisk utgang, og støtter dette.

Lenke til kommentar

Her var det gode svar. Skal invistere i bedre strømforsyning bedre cpukjøler og viftene du snakkar om her. Må eg ha ny kjølepasta og?

HD-lyd

Eg har ikkje optisk inngang på forsterkaren, det er ein "gammeldags" modell med kun vanlig phono/RCA-inngang. Med HD-lyd tenker eg på at folk på forum(spesielt avforum.no)skryt så hemningslaust over HD-lyd som er mykje bedre enn den på dvd. Eg kunne derfor tenkt meg å få dette til og, men har kun stereoforsterkar. Er stereo og HD-lyd stridande begrep?

Uansett må jo gjere ei DA konvertering ein plass, og det kan eg ikkje gjere i forsterkar(kun analoge inngongar), sikkert ikkje i tv heller, så då må eg gå direkte frå htpc til forsterkar kanskje? Forstår kva eg prøver å få fram her? Kanskje eg må ha eit separat lydkort med skikkelige phonoutgonar? Det burde då vere mogeleg å berre koble ein effektforsterkar til pc og at all "prosessering" foregår der, men det er vel kanskje ikkje så lett. :)

Lydkort: HD lyd er litt komplisert pga. kopibeskyttelse. Lydkortet støtter HD lyd, men ikke kopibeskyttelse (PAP). Dvs. at du kan få HD lyd fra en .mkv fil med .flac, men ikke HD lyd direkte fra en Blu-ray plate. Ville undersøkt på nytt når du får en forsterker som støtter HD lyd, da dette endrer seg hele tiden. Mulig AMD legger til støtte for PAP i driverene innen den tid.

OK

Spill: Skjermkortet er begrensningen, men vil tro at CS vil gå greit. Ellers kan du sette inn f.eks Radeon HD4670 (ville testet først med det interne skjermkortet).

Her finnest det sikkert testar. Eg får prøve å leite.

Kunne godt tenkt meg at all lyd og bilde gjekk gjennom ein HDMI frå htpc til tv og så lyden vidare til forsterkar

Det er vanligst å gjøre det motsatt, men min TV har optisk utgang, og støtter dette.

Som eg no nevner i dette inlegget har ikkje min stereoforsterkar optisk inngong og kan heller ikkje decode noko HD-lyd.

Lenke til kommentar
Er stereo og HD-lyd stridande begrep?

Når man snakker om "HD-lyd" snakker man om Dolby TrueHD, eller DTS HD.

Dette er 8 kanals lyd:

Dolby TrueHD Benefits

* Produces 100 percent lossless audio that is identical to the studio master

* Takes full advantage of Blu-ray Disc capabilities, with 7.1-channel playback

* Offers the ability to support more than 16 channels of audio

* Makes connecting your home theater easy, with a single-cable HDMI™ audio and video digital connection

Så stereo vil i denne sammenhengen være motstridende begrep.

Dolby Digital TrueHD sendes vanligvis over HDMI.

Kanskje eg må ha eit separat lydkort med skikkelige phonoutgonar? Det burde då vere mogeleg å berre koble ein effektforsterkar til pc og at all "prosessering" foregår der, men det er vel kanskje ikkje så lett.

Ja det er mulig, men da må du i tilfelle ha 4 stereoforsterkere (7 +1 kanal med lyd) og et lykort som Asus Xonar HDAV 1.3 deluxe:

i_541880-120x80.jpg

Det finnes selvfølgelig suround forsterkere med flere innganger, men satte det litt på spissen :)

Som eg no nevner i dette inlegget har ikkje min stereoforsterkar optisk inngong og kan heller ikkje decode noko HD-lyd.

Men TVen har HDMI inngang og Phono utgang. Så det er den som vil dekode lyden.

Edit: Men en forsterker som ikke har digital inngang setter større krav til DA converteren i lydkortet.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
...snip...

Ok. Takk for oppklarande svar!

DÅ blir det ikkje HD-lyd før eg har fått meg surroundanlegg.

Edit: Men en forsterker som ikke har digital inngang setter større krav til DA converteren i lydkortet.

Så det ser slik ut?:

Alternativ 1.

Lyden går gjennom HDMI til tv og via phono frå tv til stereoforsterker. --> Stiller krav til DA converter i tv

Alternativ 2.

Direkte frå HTPC til stereoforsterker. --> Må ha ein god DA converter i htpc --> Asus Xonar HDAV1.3 DELUXE(?)

Lenke til kommentar

Alternativ 3: HDMI lyd fra PC til TVen + Lyd fra phono utgangen på det integrerte lydkortet til forsterkeren.

Vet ikke hvilket alternativ av 1 og 2 som vil gi best lyd.

Alternativ 2 er dyrest, men er også det eneste lydkortet som støtter DolbyTrueHD og DTS-HD hvis du oppgraderer receiveren og setter inn blu-ray spiller.

Lenke til kommentar

Absolutt eit alternativ ja, men det blir nok litt dyrt. (i alle fall no)

Angåande alternativ 3 synst og det virkar litt "jall" med ein "minijack til phono"-overgang rett i lydkortet. Men det er kanskje beste alternativet i tillegg til å gå via tv når det er mest praktisk. Så eg kan jo forsøke med å bruke det integrerte lydkortet og evt legge meir pengar i eit anna om lyden blir trasig.

Men om eg på eit seinare tidspunkt skulle utvide til surroundreciever som kan dekode Dolby TrueHD eller DTS HD så vil det vel berre vere å føre lyden gjennom HDMI frå det integrerte lydkortet til forsterkar. Ikkje sant?

Lenke til kommentar
Men om eg på eit seinare tidspunkt skulle utvide til surroundreciever som kan dekode Dolby TrueHD eller DTS HD så vil det vel berre vere å føre lyden gjennom HDMI frå det integrerte lydkortet til forsterkar. Ikkje sant?

I utgangspunktet skulle det være det for lyd i .mkv filer med .flac lyd.

Men hovedkortet du har valgt er helt nytt, og nå er det oppdaget driverproblemer:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....80#post16944680

Ved avspilling av Blu-Ray er det kun Asus Xonar HDAV 1.3 som støtter Dolby TrueHD.

(Dette pga. rettighetsproblematikk. Du kan lese mer her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1029603)

Lenke til kommentar

En DAC gir best lyd, da det er mange forstyrrelser inne i kabinettet. Du får billigere enn Cambridge sin, som samtidig er bedre enn Xonar-kortet (og sikkert billigere). Jeg har ikke peiling på DAC's, så du får spørre på f.eks AVForum. Bare vær obs på at dette er entusiaster som sannsynligvis vil anbefale deg Cambridgen eller en i samme prisklasse: sett en øvre prisgrense når du spør. Siden du planlegger å skaffe det surround-anlegg må du ha en surround-DAC vil jeg tro. Hvilke høyttalere har du idag?

Har du planer om å spille bør du utvilsomt gå for et PCI-Ex skjermkort. Kjøp et billigere hovedkort uten integrert skjermkort.

Bruk IDE disken du har nå. Om et år kjøper du deg en SSD disk. Disse er mer som store minnepinner og har ingen fysisk bevegelige deler. Disse er lydløse og griseraske, men koster en del i dag. Dette er pga at teknologien er helt ny, og prisene faller voldsomt hver måned. Til tross for dette vil en SSD ofte være verdt prisen i en middelmådig/gaming-PC. Da tenker jeg spesielt på Intel X25-M Gen 2 80GB. Som du ser er SSD'ene nokså små (mtp. lagring) og derfor er det vanlig å kun ha operativsystem og programmer lagret på disken. Trenger du mer lagring kan du ha en spinnedisk i tilleg, f.eks en 1,5TB S-ATA disk. Men siden budsjettet ditt er begrenset kan du vente med å investere i en SSD.

Lenke til kommentar

Her har jeg satt opp et Intel forslag:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

Du kan nedgradere PSU og CPU til de du valgte.

Anngående mATX kort uten integrert grafikk er jeg ikke sikker på at finnes?

Vet ikke om du får så mange billigere hovedkort heller (som ikke er utdaterte).

785g kortet til AMD har mulighet for Hybrid Crossfire med Radeon HD4550.

Men ville ventet litt med det kortet pga. alle usikkerhetene rundt det...

Lenke til kommentar
En DAC gir best lyd, da det er mange forstyrrelser inne i kabinettet. Du får billigere enn Cambridge sin, som samtidig er bedre enn Xonar-kortet (og sikkert billigere). Jeg har ikke peiling på DAC's, så du får spørre på f.eks AVForum. Bare vær obs på at dette er entusiaster som sannsynligvis vil anbefale deg Cambridgen eller en i samme prisklasse: sett en øvre prisgrense når du spør. Siden du planlegger å skaffe det surround-anlegg må du ha en surround-DAC vil jeg tro. Hvilke høyttalere har du idag?

Eg får montere pc først(må uansett ha den i hus) og så får eg vurdere behovet for ein ekstern DAC. Den må nok uansett kjøpast andre stader enn der pc-delane blir kjøpt.

Eg har ingen planar om å skaffe meg surroundandlegg no, men eg vil ha mogelegheita til å oppgradere til suround på lydronten uten å måtte oppgradere HTPC nevneverdig. Kva høgtalarar eg har no er vel forsåvidt ganske irrelevant, men eg har B&W DM603 S3 :love:

3083_3.jpg

Bruk IDE disken du har nå. Om et år kjøper du deg en SSD disk. Disse er mer som store minnepinner og har ingen fysisk bevegelige deler. Disse er lydløse og griseraske, men koster en del i dag. Dette er pga at teknologien er helt ny, og prisene faller voldsomt hver måned. Til tross for dette vil en SSD ofte være verdt prisen i en middelmådig/gaming-PC. Da tenker jeg spesielt på Intel X25-M Gen 2 80GB. Som du ser er SSD'ene nokså små (mtp. lagring) og derfor er det vanlig å kun ha operativsystem og programmer lagret på disken. Trenger du mer lagring kan du ha en spinnedisk i tilleg, f.eks en 1,5TB S-ATA disk. Men siden budsjettet ditt er begrenset kan du vente med å investere i en SSD.

Ok. Har som nevnt ein 200 gb ide disk. Det blir nok OS og div. software på den og ein Lacie 1TB ekstern disk som eg har liggande til lagring av mediamateriale viss eg kan spille av 1080p-materiale over usb då??? Viss ikkje kjøper eg som du seier ein stor intern disk og kanskje ein ssd om ei stund. No er dei alt for dyre.

Her har jeg satt opp et Intel forslag:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

Du kan nedgradere PSU og CPU til de du valgte.

Anngående mATX kort uten integrert grafikk er jeg ikke sikker på at finnes?

Vet ikke om du får så mange billigere hovedkort heller (som ikke er utdaterte).

785g kortet til AMD har mulighet for Hybrid Crossfire med Radeon HD4550.

Men ville ventet litt med det kortet pga. alle usikkerhetene rundt det...

Tusen takk Obergeru. :) Får sjå kor lenge eg orkar å vente på avklaring angåande 785g.

Viss tolmodigheita tek slutt blir det nok ein bittelitt justert variant av Intelforslaget du satte opp over :yes:

Har du forresten ei formeining om problemstillinga med 1080p-materiale på usb-disk? Vil det gå glatt eller hakke?

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Blu-ray er ca 45Mbps mens USB2 er 480Mbps, så det går bra.

Du kan også legge inn OSet på en minnepinne, f.eks XBMC Live: http://xbmc.org/download/

Nvidia skjermkort Isom i Intel oppsettet) har bedre støtte under linux.

Vil det sei bedre grafikkytelse om eg brukar Linux i staden for Winodws? Kvifor? Korleis?

Korleis er det med amd-oppsettet då?(windows eller linux?)

Lenke til kommentar

Generell grafikkytelse er nok bedre under Windows enn Linux. Men Nvidia har lansert VDPAU (Video Decode and Presentation API for Unix) Dette brukes til å la skjermkortet dekode h264 i stedet for CPU. Nvidia har lansert dette som "åpen kildekode", og lagt ut patcher til de store mediaspillerene. (mplayer, xbmc, mythtv).

Dette finnes også under windows DirectX Video Acceleration (DXVA) , men XBMC støtter ikke dette. Mediaportal har støtte for DXVA.

ATI har foreløbig kun støtte for DXVA under Windows.

Men det finnes enda et alternativ. Det er å gå for et billig Intel chipset (g41) og dedikert skjermkort Radeon HD4550/HD4670. Dettte vil gi HD lyd (integrert lydkort i skjermkortet), kraftigere på spill og billigere enn Gigabyte GA-E7AUM-DS2H. Kanskje dette er den beste kombinasjonen hvis du ikke skal bruke linux.

Edit: Det finnes alt for mange valg, og ingen er perfekte. Men uansett hva du velger blir du sikkert fornøyd.

Jeg har forøvrig hatt dette oppsettet i 1.5 år: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63894

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Et par ting å være klar over er at når du kjøper deg en ny forsterker er at selv om den har HDMI-innganger, så betyr ikke det automatisk at den støtter lyd over HDMI. Sjekk det ut før du handler om det er viktig for deg. Har du et lydkort og progamvare som støtter DTS Master HD og Dolby TrueHD, så trenger ikke forsterkeren å ha dette innebygget. Blir som smør på flesk, og du kan velge blant flere forsterkere. Eventuelt spare penger, eller velge en med mer trøkk i uten disse lydformatene innebygget til samme pris som en med. Dersom du skal hente lyd optisk ut fra en Samsung-TV til forsterker, så må du være klar over at de fleste av Samsungs modeller kun støtter stereo på optisk-ut.

Dersom du vil ha lyd og bilde fra HTPCen ut gjennom én HDMI-kabel må du også sjekke at skjermkortet støtter lyd-ut over HDMI. Om du da får koblet dette til ditt dedikerte lydkort igjen, er jeg totalt ukjent med.

Du kan få HD-lyd ut av en forsterker dersom du kun har to høytalere, men det krever at den kan "downmixe" til stereo. Min NAD setter jeg til 7.1 analog med stereo-oppsett. Bluray-spilleren (standalone, ikke HTPC) har innebygget støtte for HD-lydformatene og sender disse så ferdig behandlet til forsterkeren. Krever at jeg bruker en kabel fra BD-spilleren til forsterkeren for hver eneste høytaler. Lyden blir da "analog" og ikke "digital", men det er klin umulig å høre forskjell på. Det er bare til å lese litt på nettet, så ser man det.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Obergeru

Takk for at du gjorde valget endå vanskelegare! :p ... Neida, er flott at eg får flest mogeleg forslag på bordet slik at eg kan velge det som passar meg best. Få rekne litt på alternativa og sjå kva eg får billegast. Linux hadde forsåvidt vore greit å prøvd. Har hatt Windows i alle år og hadde vore kjekt med ei ny utfordring.

Varme og støy vil ikkje bli noko problem med eit dedikert skjermkort om eg brukar kabinettet og viftene du sette opp i handlekorga til meg?

Nuffern

Interessant. Det er ikkje mogeleg å gjere downmixinga frå 7.1 til stereo i htpc, for så å kjøre analogt frå htpc til stereoforsterker og få HD-kvalitetslyd?

Lenke til kommentar

thamule, sjekk min PC i signaturen min. Kanskje ikke akkurat det du ser etter m tanke på at lydsignalet er ekstremt viktig? WAF faktor, pluss at min Fusion max er diger. Dama mi er kjempefornøyd alikevel.

Anyway..Jeg kjører bare phonokabler fra maskinen og inn i forsterkeren min. HDMI ledninga går fra grafikkortet og inn i Tv'en. Funker som bare det for musikk og video og spilling.

forøvrig er min maskin dønn stille.( ja det er støy, men da må man lukke munnen og "lytte" etter den ) Står i stua.

Bare mitt lille tips, og lykke til i jakten :thumbup:

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...