Gå til innhold

[Løst]Forskjellig fargestikk i LR og PS 7 Elements

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

En mulighet er at du har kjørt bildet igjennom Adobe Camera Raw i Elements og dermed lager Adobe Camera Raw en cache for bildefilen i form av .xmp-fil. Når så det samme bildet hentes inn i Lightroom (bruker samme Camera Raw-cache som Elements) så kan bildet få "fargestikk" fordi Lightroom av standard bruker ProPhoto RGB i stedet for sRGB (som er standard i Adobe Camera Raw).

Prøv for din egen del å gå inn i innstillinger i ett av programmene og slett cachen til Adobe Camera Raw og så laster du bildet inn i Lightroom først. Prøv deretter i Elements. Fungerer dette?

Lenke til kommentar

Nei, det utgjør ingen forskjell å laste inn i LR først.

Men nå idag oppdaget noe. Når jeg drar lightroom fra den ene skjermen min over på den andre er fargene korrekte, så går det et sekund så skifter fargeskjæret i bildet. Da er det vel en fargeprofil til skjermen(e) som slår inn å ødelegger. Da kom jeg også på at PS spurte om jeg skulle bruke fargeprofilen til skjermen første gang jeg startet det. Da ble bakgrunnen gul, og sikkert også bildene. Men den gangen hadde jeg bare én skjerm. Når jeg ba den ignorere profilen, ble bakgrunnen hvit. Jeg finner derimot ingenting i LR om skjermprofiler. Hvordan fikser jeg dette?

Edit:

Da fant jeg løsningen. PS kan velge å ignorere fargeprofilen til skjermen og bruke sitt eget oppsett om hvordan den mener fargene skal se ut. Dette funker som oftest. LR derimot bruker konsekvent windows sin profil. Hos meg var den profilen helt på jordet og jeg slettet den i skjerminnstillinger. Da ble alt bra.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...