miniPax Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Skulle flashe BIOS'n på Linux-bruken hjemme igår, og så gikk strømmen når den var nesten ferdig (typisk meg flaks). Hva gjør jeg nå a? Hiver HK, eller er det noen redning? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Om du ikke har mulighet for hotswap, går det an å lage en bootdisk som automatisk flasher biosen (dette funker om bootsektor i bios fortsatt er intakt, dvs. den initialiserer floppy) Fremgangsmåte er litt forkjellig mellom AMI og Award. AMI er det vel bare å legge bios på disk å starte, mens Award krever at du legger en modifisert autoexec-fil på disken også. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Tror ikke den initsialerer floppy, men har en mistanke om at det er pga at strøm kabelen ikke sitter 100% på plass på floppy'n. Hotswap? Og med det menes det å putte inn en annen BIOS så den får boota opp, for å så bytte den rett før man flasher, eller?? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Hotswap : http://www.tweakmax.com/html/hotswap/hotswap-1.cfm De funker selv på svært uheldige tilfeller Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 Takker for tipset. Så over til det stoooore spm: Noen som har et Freetech 586F63 Intel VX Chipset HK liggende å slenge, som har lyst til å låne meg BIOS'n en liten stund? Gidder ikke å spandere noe nytt HK på den linux-burken....... _________________ Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours... [ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-01-24 14:48 ] Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Jaaasså. Du har det velkjente Freetech 586F63 Intel VX Chipset ? Da er løsninger herfra : http://www.amptron.com/documents/recover.pdf ditt eneste håp :smile: R.I.P. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 25. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2002 Velkjent? Hadde jo f*** meg aldri hørt om det før jeg fikk den gamle skraphaugen...... Lenke til kommentar
NyZeta Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Jeg var og uheldig med min maskin. Har en Award bios... Jeg fikk tips om å plukke ut alle ekstra enheter og om mulig sette inn et ISA skjermkort.. Hadde et liggende og da var det bare å sette inn en vanlig MS-DOS 5.0 boot disk.... Vips alt var igang.. Flashet Bios på nytt og så var det problemet løst Lenke til kommentar
enl Skrevet 26. januar 2002 Del Skrevet 26. januar 2002 Det trikset med ISA skjermkortet kan virke ja. Hvis BIOS chippen står i en socket kan du redde den. Disse Flash-chippene tåler nemlig å bli tatt ut når maskinen er på. Du finner en fyr som har likt hovedkort som deg, tar ut bios'en på det aktuelle hovedkortet. Flasher den på nytt med riktig bios og setter den tilbake på ditt hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå