Gå til innhold

Nødvendig utstyr for nybegynner i SLR verden?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har stusset litt med å velge hvilken kamera jeg skulle kjøpe, men gikk for K-7 til slutt (var på tilbud). Men skulle gjerne kjøpt et objektiv til landskap/makro/natur bilder. Vil da Pentax smc DA 50-200mm F4-5.6 ED WR dekke mitt behov? er helt nybegynner i speilrefleks verden, men har synes det har vært utrolig gøyt hittil ihvertfall :) og en ting til, er det noe som er anbefalt å ha i kamera bag'en? Har knapt noe utstyr til kameraet( ikke noe rense ting osv). Det jeg har er stortsett Lowerpro skulderbag, pentax fjernutløser, og et møkka SD kort. Hva er mest nødvendig? Stativ kjøper jeg denne måneden. Og er det stor forskjell mellom Extreme II og III serien? er det verdt den doble prisen?

Kan slenge opp et par bilder hvis dere vil se, tar gjerne imot kritikk og tips for videreutvikling ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at du kjøpte kamera med et kit-objektiv. Dette vil i stor grad kunne dekke det du beskriver (uten om makro). Min anbefaling vil være å vente med å kjøpe flere objektiv til du er sikker på hva du trenger. Bli kjent med kit-objektivet, og finn på den måten ut hva du savner.

Landskap, makro og natur kan fort bli 3 forskjellige objektiv, selv om landskap og natur kan være så mangt (makro også egentlig). Jeg vet ingenting om kvaliteten på objektivet du nevner (ingen erfaring med Pentax), men brenvidden er fin å ha, og passer nok fint til natur- og dyrebilder. Det er jo selvfølgelig også mulig å ta landskapsbilder med dette objektivet, men generelt tenker nok de fleste på en vidvinkel når de hører landskapsobjektiv, og det er ikke dette.

Til makro vil jeg anbefalle et dedikert makroobjektiv (som også vil passe bra til portrett).

Så mitt råd er å ikke kjøpe for mye nå, før du vet hva du trenger.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Ok. Men er hastigheten til Extreme III serien så mye bedre at jeg vil legge merke til det, eller er det noe jeg ikke bør tenke på når jeg velger SD kort? ser at Extreme III koster det doble av II serien

Om du merker noe praktisk forskjell når du bruker kamera er jeg noe usikker på, men du vil garantert merke forskjell når du plugger minnekortet i leseren på PC/mac og skal overføre bilder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...