tommy_sn Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hei Noen som har noen kommentarer på følgende "komplette" pakke: Kom gjerne med alternativer.. Canon EOS 500D m/18-55mm IS 10+ 7.190,- Velbon DF-60 10+ 599,- SanDisk SDHC Extreme III 4 GB (30MBs) 10+ 549,- Sandisk MS Pro Duo Ultra II 8GB 15MB/s 10+ 499,- Canon Speedlite 430 EX II 0 på lager 2.289,- * Bilora Macro Ringblits Canon 10+ 999,- Lowepro Off Trail 2 1-10 799,- Canon EF 50mm f/1.8 II 10+ 970,- Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC for Canon EOS 10+ 4.799,- Tamron SP AF 10-24mm Di II Canon 10+ 3.799,- Tamron AF SP 90mm Di Macro Canon 10+ 3.799,- Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Her var det mye smør på flesk ... Hva skal du med MS Pro Duo kortet f.eks. Ringblitsen ville jeg også ha droppet. Og heller lagt i litt mer penger på stativet. Hvis du skal ha 18-270mm, så trenger du ikke 18-55mm; så se om du får kun kamerahuset til en rimeligere pris. Jeg selv hadde heller gått for 500D med kit og EF-S 55-250mm IS istedet for 18-270mm. Vidvinkelen ville jeg ha ventet med. Resten var greit. Tom Lenke til kommentar
Spook Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Enig med Tom her. Legg litt mer penger i stativet og start litt "enklere", kit objektivet og teleobjektivet som Tom foreslår er et godt utgangspunkt. Med mindre du får en veldig god pakkepris om du kjøper alt samlet så ville jeg droppet både vidvinkel, macro og 50mm i starten. Etter hvert som du får mer erfaring med utstyret så merker du hva *du* liker å fotografere og hva *du* savner (slik som vidvinkel, tele, mere lysstyrke etc) og så kjøper eventuelt mere optikk ut i fra det. Det blir fort veldig dyrt å "bomme" med objektivkjøp. Så med andre ord, gjør det litt enklere i starten og kjøp heller mer optikk etter hvert som du får mer erfaring med det du allerede har. Med mindre du har såpass erfaring at du vet hva du vil ha - men da hadde du jo ikke spurt her Når det gjelder valg av kamerahus så er ikke 500D det huset jeg ville valgt. Jeg ville heller valgt 450D og spart et par tusen på det eller eventuelt 40D og fått et vesentlig bedre og mer ergonomisk hus for ca samme pris. Om jeg da ikke på død og liv skulle ha HD video, da ville jeg (kanskje) ha valgt 500D. Ellers så finnes det jo nok av gode alternativer fra andre produsenter enn Canon. Ellers så synes jeg det du har satt opp bærer litt preg av en "jeg skal ha en masse som dekker det meste" holdning, og du har listet opp fotoutstyr til drøye 26000. Likevel så er den "totale kvaliteten" (om det går an å bruke et slikt uttrykk) ganske så middelmådig. Om jeg ble bedt om å anbefale noe innenfor den prisrammen så hadde det blitt følgende: Kamerahus: Canon EOS 40D til kr 5699,- Normalzoom: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM til kr 8860,- Telezoom: Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM til kr 11095,- Da har du ca en tusenlapp igjen i forhold til budsjettet ditt ovenfor som du kan bruke på ei veske og et par minnekort. Stativ får heller vente, det samme med blits. Dette er betraktelig færre gjenstander men til gjengjeld så er det kvalitetsoptikk som du aldri kommer til å bytte ut. Dette er nemlig "creme de la creme" Men det jeg egentlig anbefaler deg er å starte litt enklere og ikke svi av for mye penger før du egentlig vet helt hva du vil ha. Men vet du ikke hva du vil ha og vil bruke over 26000,- på fotoutstyr med en gang så bommer du i hvert fall ikke helt om du følger rådet mitt ovenfor..... Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Blir ikke noe kjøp første uka her, men driver å sikler litt. Har drivi å knipset endel i det siste med diverse kameraer, et lånt 450D bla med kit+ en 70-200mm med "makro"..og de objektivene jeg har listet opp virker greie utifra det jeg har funnet ut av testinga.. Er 30mb/s raskt nok da? Greit med 2 kort, minimun uansett da.. Hvordan er stativet, og er ringblits noen vits? Kunne egentlig tenkt med 50D - pga bedre grep, men vil gjerne ha HD-video, samt at det kommer kanskej en 60D snart?? Skulle gjerne hatt vridbar skjerm også..hehe Har vurdert Nikon, men er endel Canon utstyr i "omløp" her, så lettere å få lånt/testet det..pluss at jeg kjenner Canon bedre.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 30mb/s tror jeg holder lenge. Ettersom det er en stund før det kommer en 50D erstatter, så forblir den "dyr". Ut i fra det du sier, så ville jeg kjøpt følgende: EOS 50D kamerahus Tamron 17-50mm f/2.8 Tamron 90mm f/2.8 Macro Veske og minne kort (SanDisk Extreme III Compact Flash - 2 x 8GB). Så ville jeg ventet med teleobjektiv. 90mm er en kort tele som kan brukes til du har råd til en tele. Tom Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Er det noen mulighet for video på 50D? Noen som vet ca når en avløser til 50D kan tenkes å komme da? Før jul, hehe? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Er det noen mulighet for video på 50D?Noen som vet ca når en avløser til 50D kan tenkes å komme da? Før jul, hehe? Når du spør; nei. Tenkte ikke på det. Etter Canon's gamle lanseringstempo så burde en 60D kommer i februar; men jeg vil ikke bli overrasket om den kommer først i August neste år. Det er fordi 50D kom et halvt år før forventet. Men, må du ha video da ? Implementasjonen i disse kameraene er ikke helt ferdige enda ... Tom Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Jeg har det stativet du nevner, og skulle jeg valgt på nytt hadde jeg lagt mer penger i det. For meg blir det et nødstativ mens jeg leiter etter hurtigplaten til det gamle stativet mitt (som selvfølgelig har gått ut av produksjon så jeg får ikke tak en ny). Ellers syns jeg du burde droppe ringblitsen og velge enten kit-objektivet eller 18-270, ikke begge. 50mm kan du vel også vente med. Edit: leste det de andre skrev og må bare si jeg er helt enig i forslagene. Endret 4. august 2009 av SKT Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Oki..takk for hjelpen så langt. Når det gjelder 50D vs 500D - hva har 50D som 500D ikke har, som da selvfølgelig er en "nødvendighet"? Er det ingen muligheter til egendefinerte oppsett på 500D, sånn som 50D har på direkte på programhjulet? Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) For 26000 tusen kunne du kuttet ut massevis av utstyr, og heller holdt deg til det du virkelig hadde bruk for, og så kjøpt et bedre kamera. Trascend 16 gb kortet til 340 på komplett greier 19 Mb/s lesing og 8 mb skrive hastighet. Jeg hadde tatt det isteden for begge kortene dine, selv om jeg hadde fått de forskjellige løsningene til samme pris. Jeg hadde også kuttet ut alt som heter tamron. Endret 4. august 2009 av festen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 50D har byggekvalitet og raskere ytelse på en del ting som bilder/sekund og autofokus. Den er også raskere i bruk da du har to innstillingshjul og enda fler direkteknapper. 500D mangler de mulighetene du etterlyser; så vidt jeg kan se. @festen: hva er det med Tamron du ikke liker? Jeg har hatt Tamron 17-50mm f/2.8 og det har vært et særdeles trivelig bekjentskap. Tom Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Og hva er "galt" med Tamron? Er jo ikke akkurat proff-fotograf, men greit med litt kvalitet.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Jeg burde vel egentlig ikke komme med noen meninger. Men, jeg ville begynt litt mer basic og kjøpt etterhvert som behovet meldte seg. Det bare overrasker meg hvor mange hvor mange som kjøper et kit til 6-7000 kroner og fort ender på 3-4 ganger prisen av det. Når jeg holdt på mye med dette og hadde mørkerom (for nesten 20 år siden) brukte jeg bare et eneste fast-objektiv på 50mm. Det var glimrende. Endret 4. august 2009 av festen Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Kjøp i første omgang et godt kamera med en god normalzoom + nødvendig utstyr. - Canon 40D [5800,-] - Tamron 17-50mm f2.8 [3700,-] - Minnekort 4 GB [400,-] (Sandisk Extreme III er goodshit) - Nødminnekort [100,-] - Bag etter eget ønske [600,-] 10600,- Bruk litt tid med dette og finn ut hva du virkelig savner av optikk. Dersom du, med erfaring, allerede vet hva har behov for utover generell fotografering (som normalzoomen tar seg av), så slenger du med et objektiv til dette. Det være seg et makroobjektiv, eller en tele. Kjøp i såfall ikke det billigste skvipet. Råder deg til å ikke bygg hele objektivparken din ved kjøp av kameraet. 1. Du svir lett pengene av på bomkjøp. - Hva er vitsen med fullt golfutstyr, hvis du kun liker å stå på driverangen? 2. Du mister moroa ved det å handle nytt utstyr. - Jeg syns ihvertfall det er gøy NB. Da har du sannelig min hatt råd til et godt videokamera i tillegg, som utklasser 500D's videoegenskaper til de grader. Endret 4. august 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 (endret) Føyer meg inn i anbefalingene fra andre her om å ikke kjøpe alt samtidig. Start med kamerahus + objektiv (normal-zoom). Bygg deretter ut ved behov etter at du har prøvd deg frem og blitt kjent med utstyret skikkelig. Du kan selvsagt godt kjøpe Canon 50D og Canon 17-55mm f/2.8 IS USM om du liker god byggekvalitet/optisk kvalitet. Minnekort, anbefaler å holde deg til Sandisk eller Lexar. NB! Stativ-verden er det fort gjort å gå seg vill i. Brukbart stativ medfører kulehode til 3000-4000 og stativ til omtrent samme pris som minimum. Jeg angrer på at jeg ikke dro til med sachtler stativ umiddelbart (et stativ som holder livet ut, nå har jeg kjøpt diverse stativ i stigende kvalitet og brukt totalt sett mye mer enn om jeg siktet meg inn på høykvalitetsproduktene umiddelbart). Edit: Bra stativ har man hele livet, bra og lyssterk optikk har man i 10-20 år (kanskje lengre for fastoptikk), kamerahus har man 1-3 år. Greit å tenke på når man investerer sparepengene sine Endret 5. august 2009 av TGB Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 personlig synes jeg Canon sine kamera hadde for lite grep så jeg valgte Pentax K20d istedenfor. (hvordan en liker å holde kameraer går på personlige preferanser. hvis du liker grepet Canon 50D synes jeg du skal gå for det). Sandisk Extreme III holder lenge. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg er enig med de som anbefaler å ikke kjøpe for mye på en gang. Start med kamerahus, et eller maks to objektiver og minnekort (8-16GB er bra alternativ for tiden). Siden du ikke sier stort om din egen erfaring eller interesser er det vanskelig å si om 500D, 40D eller 50D er det ideelle huset for deg, men alle er bra alternativer. Skal du starte med ett objekiv vil jeg også anbefale deg å se på Canon 17-85mm som gir litt større zoomområde enn den vanle 3x normalzoomen. Den er ikke like lyssterk som Tamrons 18-50mm F2.8, og kanskje ikke like bra optisk heller, men du får rask og stille autofokus, innebygd stabilisator og litt mer zoom. Når det gjelder etterfølger til 50D er det umilig å si noe sikkert. Veldig mange tror det vil komme i høst, dvs lanseres i løpet av noen uker, men det er ingen garantier for det. Canon har hatt både 12 og 18 måneders intervaller mellom xxD-lanseringer. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Har løpt rundt med et lånt 450D og 18-55 snart en uke nå..og har hvertfall funnet ut at jeg trenger videre vinkel og mer zoom.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Hvis du er fast bevisst på det bør du se på Sigma 10-20mm f4.5-5.6 EX eller Tamron 10-24mm f3.5-4.5 til vidvinkelbiten. Førstnevnte er skarpest, mens sistnevnte er mer fleksibel da den i større grad kan overlappe normalzoomen din. Likte du kvaliteten på 18-55-zoomen (var det 18-55mm med IS?), både optisk og byggekvalitetsmessig? Isåfall bør du se på EF-S 55-250mm f4-5.6 IS. Den er tilogmed et lite hakk bedre satt sammen. Dersom du syns 18-55mm'en var for skrøplig, så bør du nok doble innsatsen, og heller se i retning EF 70-300mm f4-5.6 IS eller EF 70-200mm f4L. Førstnevnte er mer fleksibel, mens sistnevnte er overlegen rent optisk. "Billig, men bra"-pakken: Canon 450D kit med 18-55mm 3.5-5.6 IS (5500,-) Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS (2400,-) Tamron 10-24mm f3.5-4.5 (3800,-) Totalt: 11700,- "Knalloptikk til en fair pris"-pakken: Canon 450D kamerahus (4700,-) Sigma 18-50mm/Tamron 17-50mm f2.8 (3700,-) Canon EF 70-700mm f4L (5500,-) Sigma 10-20mm f4.5-5.6 EX (4600,-) Totalt: 18500,- Endret 15. august 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hva skal du bruke kameraet til? Har du absolutte behov for en videomulighet som enda er på barnestadiet? Mye som er "kjekt å ha", men ikke alltid er det lurt å velge det kjekke fremfor noe som virkelig betyr noe. Hvor mye penger? Altså maksgrense. 50D er noe "helt annet" enn 500D dersom du glemmer den uferdige videogreia. Huset er en annen verden, bedre fokus, dobbelt antall bilder pr sekund (noe som kan bety ganske mye dersom du skyter bevegelige mål), større batterikapasitet osv osv. 50D med et kitobjektiv er en grei basic. Kvaliteten på objektiver er jo stort sett basert på å øke i samme takt som antallet tusenlapper. Et "standard" kitobjektiv med IS koster normal lite ved kjøp av hus. Og de er som regel ok nok til vanlige saker. Så kan du heller spytte mer i et bedre senere dersom du føler behovet. Vidvinkel, sigma 10-20 er bra. Mange har dette objektivet, jeg og. Telezoom, har selv canon 70-300 IS, og kan trygt anbefale dette. Noen anbefaler 55-250. Kommer litt an på hvilken ende av zoomen som betyr mest, den korte eller den lange. Dermed har du et topp hus, en god vidvinkel og en god telezoom i tillegg til et "ok" kitobjektiv. Det eneste du mangler er video, men behøver du den? Og objektivene tar du jo med deg videre til neste hus en gang i fremtiden. (til 50D bør du bruke f.eks sandisk extreme IV dersom du skal kjøre lange serier for å få nok skrivehastighet - man blir heller ikke ruinert av minnekortene) Man må gjøre noen valg, prioriteringer over reelt behov. Og kroner ikke minst. Stativer er det et hav av, bruker du det reelt sjelden ville jeg satt det lenger ned på lista pluss fjernutløser. Ev 60D kommer ihvertfall ikke i morgen, og den blir garantert dyrerer enn 50D, bedre, tja og tja.. Er det bare implentert en 1.gen video, og kanskje noe annet småmask, så nei vil jeg si. Man vet ikke før saken er tilstede, men ikke forvent en revolusjon (antar jeg) Prisene finner du selv, men et 50Dhus ligger vel rundt +/-9000,- Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå