petter268 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Er det lov å kjøpe en keylogger hardware? Jeg vet det er ulovlig å bruke den på andre pc'er. Men hvis jeg skal bruke den på min egen, er dette lov? Jeg blir ikke tatt eller noe hvis jeg kjøper en fra USA? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Vil tro det er lovlig. Men om brukere på din pc uvitende blir "overvåket" av dette så blir det antagelig en grense som brytes. Da tenker jeg på at du med vitende og vilje låner bort din pc med vissheten om at keylogger er aktiv uten brukers viten. Endret 4. august 2009 av Cubicle Dude Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg vet ikke dette, men jeg ville resonnert slik: Å bruke keylogger på noen uten at de vet det er ulovlig Å ta lydopptak av noen uten at de er kjent med det er ulovlig Jeg hadde likvel ikke vært bekymret for å bestille en diktafon fra ebay. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det er ikke ulovlig å kjøpe eller å være i besittelse av en keylogger. Det kan under konkrete omstendigheter være straffbart å bruke eller selge den etter straffeloven § 145b: § 145b. Den som uberettiget gjør tilgjengelig for andre passord eller andre data som kan gi tilgang til et datasystem, straffes for spredning av tilgangsdata med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Grov spredning av tilgangsdata straffes med fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen av om spredningen er grov, skal det særlig legges vekt på om dataene kan gi tilgang til sensitive opplysninger, om spredningen er omfattende og om handlingen for øvrig skaper fare for betydelig skade. Medvirkning straffes på samme måte. Bruken av passord man har skaffet seg ved hjelp av keyloggeren straffes etter § 145: § 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler. Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det. Det er uten betydning om du bruker den på noen annen sin PC eller din egen. Det som har betydning er om du kun bruker den til egne aktiviteter eller om andre mennesker er involvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå