Gå til innhold

prøve linux på bærbar.trenger råd

Anbefalte innlegg

heisann.

tenkte jeg skulle gi linux et forsøk på en bærbar jeg aldri bruker.

tror cpuen er på 1,6 ghz pluss 2 gig med minne.

har aldri prøvd linux før men det virker litt interessant,

så jeg vil se hvordan dette virker.

vilken versjon bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv kjører jeg Xubuntu på en HP Compaq NX7010 (5 år gammel ca) med Pentium M 1,8 ghz, 1 gb minne og ATI Radeon Mobility 9200. Etter litt prøving fant jeg ut at Xubuntu gir meg den balansen jeg er ute etter: Et lett, men omfattende grafisk grensesnitt som gir meg alle funksjonene jeg har savnet fra enda lettere grensesnitt, samtidig som det bruker halvparten av ressursene til vanlig Ubuntu/gnome.

For førstegangsbrukeren vil jeg anbefale Ubuntu eller Kubuntu, og så Xubuntu om du begynner å føle deg trygg siden Xubuntu ikke har all forventet desktopfunksjonalitet som folk som kommer fra Windows/Mac forventer.

Lenke til kommentar
Anbefaler Ubuntu. Enkelt og nybegynnervennlig og stor brukerskare.

Personlig har jeg gått over til Linux Mint. Synes den har den siste lille finishen for nybegynnere/folk som ikke gidder å installere codecs og spilling av DVD og legge til repos.

Likte ikke Mint forrige gang jeg prøvde, men synes den har kommet seg med Gloria nå. Mint er forøvrig 100% kompatibel med Ubuntu, så guider og pakker for Ubuntu fungerer fint.

Lenke til kommentar

Forskjell på ubuntu og Kubuntu er om du bruker gnome eller KDE som "vindus område". Linux Mint og ubuntu er basert på Gnome og Kubuntu er KDE.

for å gjøre forskjellen kort forklart, noen programmer er skrevet for gnome og andre for KDE. De kan da ikke kjøre i motsatt miljø uten videre. Hvis dette blir uforståelig så spør, så får andre med bedre forståelse forklare

Lenke til kommentar
Forskjell på ubuntu og Kubuntu er om du bruker gnome eller KDE som "vindus område". Linux Mint og ubuntu er basert på Gnome og Kubuntu er KDE.

for å gjøre forskjellen kort forklart, noen programmer er skrevet for gnome og andre for KDE. De kan da ikke kjøre i motsatt miljø uten videre. Hvis dette blir uforståelig så spør, så får andre med bedre forståelse forklare

Jo, (på moderne distroer med god avhengighets behandling) går det fint å kjøre programmer om hverandre.

Den store forskjellen er "utseendet". Windows Vista bruker Aero, XP bruker den blå greia, ubuntu bruker gnome, Mac OSX bruker sin greie og kubuntu bruker KDE.

I GNU/Linux verden finnes det mange, men de tre store er KDE, Gnome og XFCE.

Med "utseendet" mener jeg ikke bare farger og design, men også måten menyer er bygget opp på og "kontroll panelene"/innstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...