Gå til innhold

CPU is unworkable or has been changed

avg000

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Athlon XP 3000, 2,1 GHz. Fikk idag følgende melding når jeg slo på pc'en: CPU is unworkable or has been changed. Please see CPU soft menu.

På samme skjermbildet står det: "Athlon XP 1300". Men det har alltid stått "Athlon XP 3000". Jeg har ikke gjort noen forandringer for at dette skulle skje. Jeg har brukt system restore for å løse dette men problemet er der fortsatt. Pc'en fungerer men den er merkbart tregere.

Hadde vært VELDIG takknmemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet på hovedkortet ditt virker som om det er dødt.

Uten dette vil datamaskinen bli glemsk over innstillinger, prøv å bytte dette, batteriet er lett å se når du åpner dekslet og er oftest ett rundt og flatt batteri som sitter i en holder.

Lenke til kommentar

Prøvde å gå i bios og trykte på "save and exit". Da var alt tilbake til normalen. Men så dagen derpå igjen så var problemet det samme. Men da tok jeg bare "save and exit" i biosen igjen så var problemet løst. Men idag så var problemet der atter igjen, men denne gangen så kunne jeg ikke velge prossessor 3000, det var kun en option der og den var "user defined". Tok da og trykte på "optimized defaults" og fikk den opp i 2166 MHz. Så det er jo nesten bra nok da, selv om jeg langt ifra er fornøyd.

Men det er vel noe med det batteriet da. Hvor får man tak i et slikt batteri. Er det et slags lithium batteri? Eller varierer det fra pc til pc. Er det "skummelt" og skifte et slikt batteri?

Lenke til kommentar

Skummelt? Nei, ingenting med å skru på PC er direkte skummelt.

Du må dog åpne kassa da, og avhengig av om den er hjemmebygd eller en HåPløs eller en Compscrap så kan det bli verre akkurat den jobben.

Batteriet kan jeg ikke si deg hvilken type det er, for det varierer, noen har samme type som du bruker i klokker, andre har AA batterier, så du må åpne å se.

Slike finner du i urmakkerforretninger, dagligvare butikker eller fotobutikker, sistnevnte tror jeg garantert har de.

http://www.onlinecomputertips.com/images/cmos_battery.gif

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...