Gå til innhold

Tolkning av dc-dc inverter oppkoblingsdiagram

Anbefalte innlegg

Har du testet videre på den kretsen?

prøv å sett inn 9K og se om du får den oppgitte spenningen...

Kan du teste ut og se om kretsen er lineær...

(mål spenningen på utgangen med noen forskjellige motstandsverdier)

Hei

Nei, ødela dessverre hånda mi 16. mai og har mange eksamener nå i tillegg, så har ikke fått noe mer tid til å kikke på det.

Som sagt, med ~0 kohm var spenningen på den ene utgangen -79 volt, mens den med ~11 kohm var ca. -81.

Et sted i den rangen skulle jeg truffet den riktige verdien og hatt enten -10, -16 eller -26 volt..dog vridde jeg ikke på potensiometeret mens kretsen var koblet til strøm.

Må vel bare teste litt mer, men skulle helst hatt et slikt trainerboard eller tinnsuger før jeg fortsetter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spenningen over ~ 0 Ohm motstanden var -79V?

dette høres litt rart ut:

V=RI, R->zero medfører I-> infinity

sikker på at du har målt riktig da?

Du må måle spenningen over motstanden R_L ...

Høres nesten ut som V_Th ~ (-81)V

Jada, motstanden ble målt over RL3...

Veldig rart indeed.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er også jeg ferdig med eksamener, og har vært på elfa og kjøpt meg et trainerboard, som gjorde at jeg fikk koblet opp kretsen under litt mer "kontrollerte" former.

Tror rett og slett firmaet har slurvet når de testet kretsen, for denne gangen kom jeg fram til disse resultatene:

pin 2(4?): koblet til med RL=9 kohm, spenning -10.3 volt

Vridde potensiometeret ned mens kretsen var tilkoblet, ingen endring i voltstyrke på Vout.

pin 4(2?): koblet til med RL=9kohm, spenning på -79 volt.

Vridde potensiometeret ned mens kretsen var tilkoblet, praktisk talt ingen endring i Vout.

MEN: Så tok jeg av innspenningen (RL stod nå på ca 4 kOhm) og satt den på igjen, og jammen var ikke spenningen gått ned til -50 volt.

Testet dette andre veien igjen, og det stemte.

Så det virker som om kretsen stabiliserer seg på den spenning den setter opp i henhold til initiell last, og heller justerer strømstyrke ettersom lasten endres. Dette stemmer også bra overens med at potensiometeret til slutt smeltet når jeg skrudde det langt nok ned mens kretsen var tilkoblet (for stor strøm).

Det viktigste nå blir vel å finne theveninmotstanden i lcddisplayet mitt, slik at jeg finner en passende motstand å sette i serie foran det for å justere ned til riktig spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...