Saftis Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Mottok idag 2 stk av disse: http://www.allelectronics.com/cgi-bin/cate...C-32&type=store som har oppkoblingsdatabladet: http://www.allelectronics.com/spec/DC-32.pdf Dette skal brukes for å drive backlight kontrast på et lcd-display som skal ha -24 volt. 1. Er oppkoblingskretsen bare ment for å sikre en mer stabil spenning (mao. med avkoblingskondensatorer) ? 2. Hva gjør RL(1-3) ? 3. Trenger jeg å koble opp kondensator/motstand for pin 2 og 3, når jeg bare tenkte å bruke pin 4 (-26 volt) ? 4. Kan jeg bare sette inn større motstand for RL3 for å senke spenningen til -24 volt, eller må jeg koble en i serie mellom pin 4 og v3 ? 5. I første linken står det at spenningene er oppgitt "med load"...hva vil dette ha å si i praksis ? kan ikke kretsen tilføres strøm uten å ha last på utspenningspin'ene ? Er det dette RL1-3 er til ? Med håp om seriøse svar. Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt??? Hvis du har delene, kobler du bare opp på trainerboard (Hvis du har.. eller kan låne..) å prøver å plukke vekk det som du ikke ser ut til å har bruk for?? Fatta ikke helt hva det skulle være!! :-? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hvor få man kjøpt slike trainerboards? Og hvor mye koster det. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Fatter ikke at du har tid til slikt under eksamenperioden... Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Bare et tips i stedet for å kjøpe slike ting. http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=1937&ln= bestill gratis samples Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hvor få man kjøpt slike trainerboards? Og hvor mye koster det. Njaa... har ikke kjøpt mitt da.. "låner" det fra skolen Har sett et par på Elfa... http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2015990.htm Det finnes jo andre også, men det er et slikt jeg bruker... se www.elfa.se/no • Monteringsmateriell/Mønsterkort •• Koblingsmateriell ••• Koblingsdekk Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Flott! Nå vet jeg hva jeg skal ønske meg til bursdag. Oi, det er jo bare en måned til jo! Woohoo Noen andre forslag til bursdagspresanger jeg kan ønske meg? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Bare et tips i stedet for å kjøpe slike ting.http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=1937&ln= bestill gratis samples Ja veit, har faktisk fått to samples av max669, men de fleste av ic'ene deres er jo for flatemontering => jævlig vanskelige å lodde uten å tilføre for mye varme=> begge ble herpa. Så da prøver jeg meg med disse i stedet, er jo ikke noe stress når de koster 7 kroner for 2 stk. , og søstra mi kan sende de som brev til Norge... Men jeg har ennå ikke fått noen relevante svar, hadde liksom håpet på det... Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 utledning Ok, greit nok dette, men en krets med bl.a. transistorer er jo ikke en lineær krets (de er jo listet under "ikke-lineære elementer" i kompendiet, og da kan man vel ikke bruke theveninekvivalent ? Kan jo for så vidt eksperimentere med forskjellig verdi av RL3, men det må jo være 2 grenseverdier som pin 4 kan tåle, i og med at kretsen er lagd slik at lavere spenning tappes fra 2 andre pin'er. Uansett, takk, og btw: har du laget alt dette i latex bare for meg ? Hm, eksamen om 8 timer... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Ok, greit nok dette, men en krets med bl.a. transistorer er jo ikke en lineær krets (de er jo listet under "ikke-lineære elementer" i kompendiet, og da kan man vel ikke bruke theveninekvivalent ? Kan jo for så vidt eksperimentere med forskjellig verdi av RL3, men det må jo være 2 grenseverdier som pin 4 kan tåle, i og med at kretsen er lagd slik at lavere spenning tappes fra 2 andre pin'er. Uansett, takk, og btw: har du laget alt dette i latex bare for meg ? Hm, eksamen om 8 timer... tegningen over er ikke en Theveninekvivalent for hele kretsen, men kun utgangen som kan karaktiseres som en overføringskrets. Jeg vil tro at innenfor et område så er utgangstrinnet lineært. Hvis du bare skal ha -24V og dermed basta, så er det enkleste å koble et potmeter på utgangen og justere til -24V og så måle denne motstandsverdien. Men med eksprimentet over kan du i prinsippet beregne alle utgangssignaler innfor [-V_min, -V_max] uten å prøve seg fram. Ja teksten over er skrevet i LateX. Har kunnet LateX i 2 uker :-D Brukte det på rapporten, så jeg synes at det er "morsomt" å programmere TEX kode :-D Lykke til med Krets m/Dig.tek. Husk å kunne KVL og KCL før eksamen :-) Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Ok, greit nok dette, men en krets med bl.a. transistorer er jo ikke en lineær krets (de er jo listet under "ikke-lineære elementer" i kompendiet, og da kan man vel ikke bruke theveninekvivalent ? tegningen over er ikke en Theveninekvivalent for hele kretsen, men kun utgangen som kan karaktiseres som en overføringskrets. Jeg vil tro at innenfor et område så er utgangstrinnet lineært. Hvis du bare skal ha -24V og dermed basta, så er det enkleste å koble et potmeter på utgangen og justere til -24V og så måle denne motstandsverdien. Men med eksprimentet over kan du i prinsippet beregne alle utgangssignaler innfor [-V_min, -V_max] uten å prøve seg fram. Ja, meget mulig at den er tilnærmet lineær. Uansett, for å få mindre utgangsspenning må jo da i1 være større, mao. må RL3 være mindre, ikke sant, så da holde det med et standard 10k potmeter ? Lykke til med Krets m/Dig.tek. Husk å kunne KVL og KCL før eksamen :-) Hehe, hadde nok de for 2 år siden, husker ikke så mye igjen. Skippertak er ikke den beste læremåten. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Trodde at du går i første klasse data jeg... jo da... I en spenningsdeling mellom to motstander tar den største av dem mesteparten av kaka. så hvis du skal ha -24V så holder det med 10K potmeter... Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Trodde at du går i første klasse data jeg...jo da... I en spenningsdeling mellom to motstander tar den største av dem mesteparten av kaka. så hvis du skal ha -24V så holder det med 10K potmeter... Men tror du omega har det ? neida... Og kjerringa på komponenttjenesten har jo vært sykemeldt hver dag siden januar omtrent. Professorene som sitter der som erstatning er jo så redde for å dele ut et potmeter til 5 kroner gratis at de nesten kaldsvetter bare ved spørsmålet...de vil vel ikke ha represalier som kan føre til at lønna på 750 000 blir redusert. Noen ganger begynner jeg å lure på om Ntnu innfører byråkrati bare for å ha noe å gjøre. ARGH! :x Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 LOL! Ja Omega verksted har potmeter på 10K. har sett flere med forskjellige verdier... da er det bare å gå og kjøpe det...koster 5kr Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Trodde at du går i første klasse data jeg...jo da... I en spenningsdeling mellom to motstander tar den største av dem mesteparten av kaka. så hvis du skal ha -24V så holder det med 10K potmeter... Men tror du omega har det ? neida... Og kjerringa på komponenttjenesten har jo vært sykemeldt hver dag siden januar omtrent. Professorene som sitter der som erstatning er jo så redde for å dele ut et potmeter til 5 kroner gratis at de nesten kaldsvetter bare ved spørsmålet...de vil vel ikke ha represalier som kan føre til at lønna på 750 000 blir redusert. Noen ganger begynner jeg å lure på om Ntnu innfører byråkrati bare for å ha noe å gjøre. ARGH! :x Dersom det ikke skal være helt lineært kan du jo bare bruke et annet potmeter i paralell med en motstand? Vi har 10k pots av den lit mer finjusterbare typen på omega v. da. 20 kr stykk. Men er det bare for å stille inn spenninga så bruk ei paralellkobling. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Dersom det ikke skal være helt lineært kan du jo bare bruke et annet potmeter i paralell med en motstand? Vi har 10k pots av den lit mer finjusterbare typen på omega v. da. 20 kr stykk. Men er det bare for å stille inn spenninga så bruk ei paralellkobling. Men hvorfor ta seg bryet med å lodde inn 1 motstand ekstra i paralell når man uansett klarer seg med ett pot ? Skal jo bare ha max 9 kOhm... Altså erstatter jeg bare rl3 med et 10 kOhm potmeter.. Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Dersom det ikke skal være helt lineært kan du jo bare bruke et annet potmeter i paralell med en motstand? Vi har 10k pots av den lit mer finjusterbare typen på omega v. da. 20 kr stykk. Men er det bare for å stille inn spenninga så bruk ei paralellkobling. Men hvorfor ta seg bryet med å lodde inn 1 motstand ekstra i paralell når man uansett klarer seg med ett pot ? Skal jo bare ha max 9 kOhm... Altså erstatter jeg bare rl3 med et 10 kOhm potmeter.. Det jeg mente var at dersom du ikke fikk tak i noe annet så var det en mulig løsning å bruke et potmeter med høyere motstandsverdi i paralell med en annen motstand om du fikk tak i det i stedet. Om du ville ha den kretsen opp og gå med en gang da. Og det vil en gjerne? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 Dersom det ikke skal være helt lineært kan du jo bare bruke et annet potmeter i paralell med en motstand? Vi har 10k pots av den lit mer finjusterbare typen på omega v. da. 20 kr stykk. Men er det bare for å stille inn spenninga så bruk ei paralellkobling. Men hvorfor ta seg bryet med å lodde inn 1 motstand ekstra i paralell når man uansett klarer seg med ett pot ? Skal jo bare ha max 9 kOhm... Altså erstatter jeg bare rl3 med et 10 kOhm potmeter.. Det jeg mente var at dersom du ikke fikk tak i noe annet så var det en mulig løsning å bruke et potmeter med høyere motstandsverdi i paralell med en annen motstand om du fikk tak i det i stedet. Om du ville ha den kretsen opp og gå med en gang da. Og det vil en gjerne? Åja, neida, "fikk tak i" 10k pot fra komponenttjenesten til slutt... Hehe, "10k pot" forresten, ikke verst hva ? Uansett, logisk tegning != fysisk layout, så jeg tror jeg koblet på pin 2 istedetfor 4 først, fikk i hvert fall -10.5 volt med 8 kOhm. Så jeg koblet på pin 4 istedet, men nå får jeg tilnærmet -80 (!) volt uansett hvordan jeg stiller inn potensiometeret...det rare er at kretsen ikke virker å ryke.. Har gått over litt loddinger nå, skal prøve på nytt igjen.. EDIT: Funka ikke noe bedre, fortsatt mellom -79 og -82 volt...jeg skjønner ærlig talt ingenting nå... btw.: i hook-up-diagrammet står det at RL(1-3) kan ha 2% varians...lover vel ikke så bra iht. at jeg har kjørt kretsen med verdier som avviker fra 0-100% .. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Har du testet videre på den kretsen? prøv å sett inn 9K og se om du får den oppgitte spenningen... Kan du teste ut og se om kretsen er lineær... (mål spenningen på utgangen med noen forskjellige motstandsverdier) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå