Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp en nybegynner med valg av bil! :)

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en bil til året dersom jeg får jobbet litt ved siden av studiene mine, og vil nå gjerne ha noen forslag til hva slags type bil som kan passe. Jeg har absolutt NULL peil på dette, så jeg trenger litt hjelp! :)

Jeg vil ha en bil som:

- er billig i innkjøp og drift

- som er av god kvalitet, slik at jeg slipper en masse utgifter til reparasjoner og slikt

- kan ta seg frem på en bratt fjellvei vinterstid (ikke noe off road-greier altså, så firehjulsdrift er kanskje ikke nødvendig?)

- helst har muligheten til å trekke hestehenger, og som har klimaanlegg (men dette er ikke et must)

Den kan godt være toseter, forresten.

Hvilket prisnivå snakker man om her? Og hvilke merker/modeller bør jeg se etter?

Og så kommer et skikkelig flaut spørsmål :blush: : Hvor mye koster det å være bileier? Da mener jeg altså veiavgift, forsikringer og eventuelle andre ting (?) man må betale i faste utgifter. Dersom det varierer fra bil til bil, noe det sikkert gjør, er det selvsagt biler som oppfyller kriteriene mine jeg er interessert i å vite noe om. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og så kommer et skikkelig flaut spørsmål :blush: : Hvor mye koster det å være bileier? Da mener jeg altså veiavgift, forsikringer og eventuelle andre ting (?) man må betale i faste utgifter. Dersom det varierer fra bil til bil, noe det sikkert gjør, er det selvsagt biler som oppfyller kriteriene mine jeg er interessert i å vite noe om. :)

Skal kjøpe bil i disse dager selv ;)

og det er dyyyrt!

meget dyrt. forsikring er for 7000 +++ for kasko, div avgifter fort 5000, bensin[kommer jo ann på hvor mye du kjører...] , verkstedkostnader- er du uheldig ender du opp med og betale titallstusen i REP på bilen det første året.

om du driter i motor og utseende kjøp japansk! toyota, honda, nissan osv..

Så om du fortsatt skal ha bil gjør leksa di før du kjøper og for guds skyld ta en NAF-test på bilen! MAAAAAANGE sleipe folk der ut

OG: lite tips, utallige folk har sagt til meg: "alllldri kjøp bil fra forhandler, de bare jukser og lurer deg trill rundt" dette er jo så som så. ikke alle er uerlige folk :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Årsavgift: ca 2500 for bensin og 3000 for diesel

Forsikring: 6000 og oppover (hvis du er under 23 år og ikke har bonus), men mindre for hvert år når du opparbeider bonus

Ellers drivstoff så klart, det finner du ut av selv ved å se på forbruk til bilen og hvor mye du skal kjøre ;)

Det er vel det... så må du jo ha noen tusen for hånd hvis du skulle være uheldig å måtte legge ut for reperasjoner... jeg har hatt 2 litt eldre bruktbiler før og har vært dritheldig med ingen store reperasjoner, men aldri lurt å være helt blakk når du har bil, ting kan skje... ;)

Lenke til kommentar

Takk for tips folkens! (Og for tilbud om bil ;) men jeg må nok takke nei, for det er en god stund til jeg har planer om å kjøpe).

Jeg er 24 år, men har ingen bonus.

Men 6000 kr i forsikring + 2500 kr i årsavgift skal jeg nok greie, til tross for et litt stramt studentbudsjett. :)

Når det gjelder biltype har jeg hørt at små toseters varebiler (se bilde) er både billige og bra. Stemmer dette? Og hvem av merkene har i så fall best kvalitet på slike varebiler?

volkswagen_caddy_a1215059402b1859924_orig.jpg

Lenke til kommentar

Hva med en Mitsubishi Spacewagon? Har kjørt i en de siste 2åra, og er veldig glad for at det ble en sånn og ikke en BMW.

Brukt den til lange turer, sovet bak i den ++

Eneste er at noen deler kan være litt dyre, da de må bestilles fra Mitsubishi og ikke direkte gjerrig på suppa heller. Men jeg syns det har vært en veldig fin bil! Får den jo med 4x4. Forsikringa er ikke den dyreste heller.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18432020

Edit: Som han over meg sier, rust i hjulbuer kan forekomme.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Eunos: Ok, da skal jeg forsøke å finne noe japansk! :) Finnes det noen japanske bilprodusenter som produserer noe tilsvarende den på bildet? Jeg forsøker å søke på nettet, men siden jeg ikke vet hva slike små toseters varebiler heter er det ikke så lett.

EvenruD: Skal lese litt mer om Spacewagon (bra navn :!: ). 21 000 kr er en behagelig pris! Den er jo ganske ny også. Men den har ikke klimaanlegg (?)

Forresten, noen som vet om disse slike biler er bra?: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._1564273654.jpg Bare 18 000! (Men hvor mye koster EU-godkjenning?)

Endret av Gummistrikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...