nocturno_culto Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hei Saken gjelder en reklamasjon på en cdi boks på en trial ( motorsykkel ) som har gått i stykker Historien: Jeg kjøpte en cdi boks, en boks som styrer tenningen på motoren, for noen uker siden. Når jeg fikk den, startet sykkelen og svev fint. Men ettersom været har vert helt pyton, har jeg ikke kjørt noe sykkel. Her den ene dagen var det fint vær å jeg benyttet meg av det og kjørte ca 4 timer. Så var det ett par dager med dritt vær så ble det pent igjenn. Så jeg tok fremm sykkelen og startet den, å lot den svive for seg selv får å varme den opp. Når den ble varm skulle jeg gi gass så døde den helt ut. For å gjøre historien litt kortere så har jeg gått data og elektronikk, så jeg målte rundt forbi, å fant ut at cdi boksen var deffekt. Så til problemet: Selgeren av boksen sier at de ikke kjører noe slags form for garanti på elektronikk deler, å de er ikke villige til å ta min i retur også sende meg en ny en. men så sa jeg at jeg ikke hatt fått noe skriftlig eller muntlig opplysning om disse spesielle unntakene de har fått. jeg spurte om jeg kunne få se disse tillatelse om å kjøre slike spesielle unntak på deres produkter. da fikk jeg til svar at det hadde de heller ikke, men de skrev det på giroen ( at elektronikk deler taes ikke i retur ). noe som ikke står på min hvertfall. Det hele endte meg at jeg fikk bedskjed om å sette en advokat på saken pga selgeren gadd ikke snakke mer med meg. Så hva nå ? kan det være at selgeren bare prøver seg? noen tips å få ? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Garanti og reklamasjonsrett er to forkjellige ting. Garanti er frivillig fra produsentens/salgstedets side. Reklamasjon er regulert via Forbrukerkjøpsloven (ved salg til bedrift gjelder den vanlige kjøpsloven). Dermed kan utsagnet "Selgeren av boksen sier at de ikke kjører noe slags form for garanti på elektronikk deler" være riktig. Men; din reklamsjonsrett er i behold. Så du kan reklamere for produksjonsfeil. Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 Garanti og reklamasjonsrett er to forkjellige ting. Garanti er frivillig fra produsentens/salgstedets side. Reklamasjon er regulert via Forbrukerkjøpsloven (ved salg til bedrift gjelder den vanlige kjøpsloven). Dermed kan utsagnet "Selgeren av boksen sier at de ikke kjører noe slags form for garanti på elektronikk deler" være riktig. Men; din reklamsjonsrett er i behold. Så du kan reklamere for produksjonsfeil. Men de nekter jo også sende meg en ny boks, hvordan blir dette, går de ikke imot norsk lov. siden du sier min reklamsjonsrett er i behold? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jo, de bryter loven ved å ikke akseptere din reklamasjon... Bruk forbrukerrådets "klikk og klag" om din reklamasjon ikke fører frem.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå